Prijzen in de horeca harder gestegen dan consumentenprijzen

7 augustus 2019 | Thijs Jacobs

De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen, maar ook voor een bezoekje aan de horeca moet de portemonnee beter gevuld zijn dan voorheen. Vooral de toegangsprijs voor musea en dierentuinen is gestegen; deze was in juli 2019 17 procent hoger dan in juli 2014. Ook bij de entree voor attracties, evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consument duurder uit. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen.

Tijdens de zomervakantie gaan huishoudens er vaak een dagje op uit. Musea en dierentuinen zijn van alle waargenomen bestemmingen zonder vrije toegang het sterkst in entreeprijs gestegen, namelijk met 17 procent over de afgelopen vijf jaar. Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen.

Bezoekers van recreatie- of sportevenementen en attractieparken waren ook duurder uit. De toegangsprijzen zijn over de afgelopen vijf jaar gemiddeld met bijna 14 procentgestegen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010. Een bezoek aan het theater, een concert, een muziekfestival of de bioscoop werd 10 procent duurder.

Ook prijzen horeca en OV omhoog

Bij een dagje uit hoort naast de toegang voor een attractie of evenement vaak ook een hapje eten buiten de deur. Eten en drinken in een restaurant kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent.

Ten slotte zijn de kosten van het dagje uit deels afhankelijk van het vervoermiddel. Voor automobilisten zijn de parkeertarieven in vijf jaar tijd bijna 16 procent hoger geworden, terwijl de prijs voor benzine en diesel in diezelfde periode met 4 en 5 procent is gedaald. Voor mensen die met de trein, tram of bus reizen is het vervoer 11 procent duurder vergeleken met juli 2014.

Bovengenoemde prijsstijgingen gelden voor de reguliere ticketverkoop. Kortingskaarten of acties van derden zijn niet meegenomen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: