Perron 22 Enschede: ''Horeca is hard werken, je moet er liefde voor hebben''

2 januari 2020 | redactie

Van lunchen tot dineren en van vergaderen tot bruiloften. Perron 22 biedt voor iedereen een plek. Nelleke Staal, horecaondernemer en bedrijfsleider van het restaurant, heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en werkt nu dus op vrijwillige basis, het hoeft niet meer: ‘’Ik kan niet thuiszitten, dat is voor mij bijna onmogelijk.’’

Perron 22 is sinds vorig jaar gevestigd in een pand aan het Stationsplein. De gasten van het restaurant verschillen van jong en oud, maar dat is ook niet zo gek door het grote aanbod aan verschillende ruimtes. Zo is er een coffeecorner, een lunch- en dinergedeelte, biertaptafels, vergader- en feestruimte, buitenterras én dakterras.

Alle ruimtes worden veel gebruikt, behalve de unieke biertaptafels. In samenwerking met Grolsch zijn deze vanaf het begin van het restaurant erin gebouwd. Nelleke vertelt: ‘’Iedereen vind het er leuk uitzien, maar het wordt niet gebruikt. Nu mag je zelf je biertje tappen, maar normaal wordt het voor je getapt én gebracht. Misschien heeft dat er wel wat mee te maken.’’

Nelleke werd gevraagd om bedrijfsleider te worden bij Perron 22 en is in september dit jaar gestart binnen het bedrijf. Ondanks dat ze met pensioen was, werkt ze nu vijf dagen in de week. Ze vertelt: ‘’Ik vind het gewoon heel leuk om bezig te zijn met mensen.’’

Het gaat om mensen gelukkig maken

Wat onderscheidt Perron 22 van alle andere horecagelegenheden in de stad? Staal: ‘’We hopen dat we het verschil maken met service en kwaliteit. Het is een heel mooi bedrijf! De combinatie van deze dingen zorgt ervoor dat mensen naar ons komen en het gezellig vinden hier.’’ Met een mooie feestzaal is Perron 22 redelijk uniek in Enschede. ‘’Wat valt binnen je mogelijkheden? Dat moet je dan wel doen. Je moet openstaan voor alles wat mensen willen en proberen ze een reuze gezellige avond te geven.’’

Gezondheid boven lekker eten, dat doen we niet

De bestseller op de kaart, dat zijn de spareribs en varkensvlees. Op de menukaart zijn ook meerdere vegetarische gerechten te vinden. Hoe zit het met vega(n)? ‘’Vegan komt nog zo weinig voor in ons restaurant. Ik denk dat het hier in Enschede nog niet écht vegan is.’’
De actuele foodtrends zijn steeds meer op gezondheid gericht. Perron 22 serveert dan ook alles met bruin brood. Het voedsel wordt deels lokaal en deels via één leverancier geregeld. ‘’Gezondheid boven lekker eten, dat doen we niet. De gast die in ons restaurant komt, wil dat niet en vraagt er ook niet om.’’

De cijfers

Zitplaatsen binnen: 80
Zitplaatsen buiten: 80
Goedkoopste lunchgerecht: Panini ham-kaas €5,00
Duurste gerecht: Tournedos 200 gram €26,00
Prijs koffie: €2,30
Prijs thee: €2,50
Prijs frisdranken: €2,75
Prijs biertje (Grolsch): €2,60
Prijs glas wijn (Chardonnay): €3,50

 

Facebook en Instagram hebben tegenwoordig veel inbreng voor een bedrijf, zo ook voor Perron 22. Met foto’s en video’s kun je al aan mensen laten zien wat ze kunnen verwachten in jouw restaurant. Perron 22 doet dit door elke maand nieuwe acties online te zetten. ‘’Media is nu veel meer dan het vroeger was. Jezelf promoten via sociale media heeft een positieve invloed op het restaurant. Ik vind dat je zeker niet moet gaan roepen dat vroeger alles beter was, want dat is natuurlijk onzin. Je moet meegaan met wat nu de vraag is en dat is sociale media.’’ Het bedrijf maakt ook nog steeds gebruik van papieren prints. Zo komen de maandelijkse acties als bordjes in de toiletten te hangen, posters in de stad en aan de onderkant van de rekening.

Met vier vaste medewerkers en acht op uurloon wordt het restaurant staande gehouden. Het personeel op uurloon is niet moeilijk te vinden volgens Nelleke. ‘’Een goede chef-kok is daarentegen wel lastig. In heel Nederland denk ik. Horeca is hard werken, daar moet je echt een passie voor hebben.’’

Privé

Wat drink je thuis het liefst?
"Af en toe een glaasje whisky"
Wat is je favoriete tv-programma?
"Detectiveseries en documentaires"
In wat voor auto rijd je?
"Ik heb geen auto, ik fiets"
Wat lees je op dit moment?
"De Volkskrant en de Tubantia"
Wat is je levensmotto?
"Denk in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden"
Wat is je tip voor starters?
"Vooral heel goed voorbereiden. Bedenk wat je wilt" 
Met wie zou je een dagje willen ruilen?
"Een boswachter"
Waar erger je zelf aan als je ergens anders gaat eten?
"Details: bestek recht, tafels schoon, of de medewerkers wel gastvrij zijn"
Hoe ziet je gezin eruit?
"Alleenstaande oma met twee kleinkinderen van 13 en 11 jaar"
Waar ga je dit jaar op vakantie?
"Kindervakantie naar het buitenland met de auto"
Waar wil je ooit nog eens naar toe?
,,Een land waar je het Noorderlicht kan zien.’’
Wat is je favoriete gerecht?
"Stamppot"
Wat is je favoriete horecazaak in Nederland?
"Geen favoriet, ik ben niet kieskeurig. Ik hoef niet naar een sterrenrestaurant, maar ik zoek de gezelligheid"

 

Auteur: Suzanne de Jong. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.    

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: