Paracommercie: een doorn in het oog?

28 januari 2019 | Michèl Kaptein

Als horecaondernemer ben je misschien wel bekend met het begrip paracommercie. Het gaat hierbij om horeca-activiteiten van bijvoorbeeld sportkantines, schouwburgen en dorpshuizen, die horeca niet als hoofdactiviteit hebben (paracommerciële instellingen). Paracommercie is wellicht voor jou als horecaondernemer een doorn in het oog, omdat het lastig kan zijn hiermee te concurreren. Paracommerciële instellingen kunnen in veel gevallen namelijk aanspraak maken op gemeentelijke subsidies en beschikken doorgaans over veel vrijwilligers, wat leidt tot lagere personeelskosten en vaak lagere prijzen. Deze voordelen heb jij als horecaondernemer niet, maar gelukkig zijn er wettelijke regels om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Handig om de belangrijkste regels op een rijtje te zetten en de opties te bespreken voor wanneer je vermoedt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.

De regels

In de Drank- en Horecawet zijn landelijke regels te vinden voor het schenken van alcohol. Op basis van deze wet moet ieder horecabedrijf dat alcohol verkoopt, dus ook de paracommerciële instelling, in het bezit zijn van een Drank- en Horecawetvergunning. Op het moment dat alcohol wordt geschonken, moet er ook een leidinggevende aanwezig zijn die de juiste kwalificaties heeft. Zo moet de leidinggevende tenminste eenentwintig jaar oud zijn, van goed levensgedrag zijn en voldoende kennis hebben van sociale hygiëne. Bij een paracommerciële instelling mag dit ook een barvrijwilliger zijn, die een leeftijd heeft van tenminste zestien jaar en instructie heeft gehad over sociale hygiëne. Indien een paracommerciële instelling barvrijwilligers inzet, is de instelling verplicht om hierover een registratie bij te houden.

Naast de landelijke wetgeving is elke gemeente verplicht om aanvullende regels vast te stellen, waaraan paracommerciële instellingen zich moeten houden. Deze regels moeten oneerlijke concurrentie in de gemeente voorkomen. Je vindt de regels in de gemeentelijke verordening. Het verschilt per gemeente hoe deze verordening heet, maar vaak staan de regels in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) of in een Verordening Paracommercie of de Horecaverordening.

Uit die gemeentelijke regels volgt in ieder geval dat de paracommerciële instellingen zich moeten houden aan afwijkende schenktijden en regels voor bijeenkomsten van persoonlijke aard. Bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn bijeenkomsten die niet direct verband houden met de hoofdactiviteit van paracommerciële instelling. Denk bijvoorbeeld aan een bruiloft in de kantine van de voetbalvereniging. Op bijeenkomsten van persoonlijke aard mag in de meeste gevallen geen alcohol worden geschonken. Indien een bijeenkomst niet van persoonlijke aard is, gelden de striktere regels niet. Zo mag een voetbalvereniging bijvoorbeeld wel alcohol schenken op een feestje ter gelegenheid van een kampioenschap of ter ere van een jubileum.

Indien je vermoedt dat een paracommerciële instelling bij jou in de gemeente de regels overtreedt, kan je dit melden bij branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Je kan ook direct contact opnemen met de gemeente. De praktijk leert ons dat het zinvol kan zijn wanneer je in actie komt tegen zulke overtredingen. Het naleven van de horecaregels heeft voor gemeenten een hoge prioriteit. De volgende casus laat dit zien.

Hollandse Avond in Deventer

Een voetbalvereniging in Deventer organiseerde in 2016 een drietal ‘Hollandse Avonden’. Zoals de naam al doet vermoeden, waren dit feestjes met Nederlandstalige muziek waar alcohol werd geschonken. De voetbalvereniging kondigde deze feestjes aan op de website. Kaarten waren vrij te verkrijgen op de vereniging en bij de plaatselijke snackbar.

De KHN krijgt lucht van het feest en waarschuwt de gemeente. Volgens de gemeentelijke regels zijn dergelijke commerciële feestjes in de meeste gevallen namelijk niet toegestaan. Feestjes zijn alleen toegestaan wanneer zij in besloten kring plaatsvinden: bijvoorbeeld voor leden en oud-leden.

“…wanneer met de derde Hollandse Avond opnieuw de regels worden overtreden, zal de voetbalvereniging een boete krijgen van € 10.000!”

Het gemeentebestuur van Deventer besluit werk te maken van deze melding en stuurt er een BOA (een buitengewoon opsporingsambtenaar als handhaver van de gemeente) op uit om bij de snackbar twee kaartjes te kopen. Normaal dragen BOA’s een uniform (denk aan parkeerwachters), maar om argwaan te voorkomen draagt de BOA in dit geval burgerkleding. Daarop gaan twee BOA’s, wederom in burgerkleding, naar de eerste Hollandse Avond om polshoogte te nemen. Op vertoon van hun kaartjes komen zij ook zonder problemen binnen op het feest en constateren dat er alcohol wordt geschonken. De voetbalvereniging overtreedt de regels.

Toen hetzelfde zich herhaalde bij de tweede Hollandse Avond, gaf het gemeentebestuur de voetbalvereniging een waarschuwing: wanneer met de derde Hollandse Avond opnieuw de regels worden overtreden, zal de voetbalvereniging een boete krijgen van € 10.000(!). Desondanks laat de voetbalvereniging de derde Hollandse Avond doorgaan. Aanleiding voor het gemeentebestuur om de boete op te leggen. Later zal blijken dat de gemeente een procedurele fout heeft gemaakt, waardoor de boete moet worden ingetrokken. Voor de voetbalvereniging een geluk bij een ongeluk, maar normaal gesproken hadden ze moeten betalen!

Tot slot

Op het overtreden van de regels staan forse boetes. De voetbalvereniging zal in het vervolg  wel twee keer nadenken voordat zij weer zo’n feestje organiseren. De les die uit dit alles getrokken kan worden, is dat paracommercie niet gevrijwaard is van alle regels. Sla er dus eens de gemeentelijke regelgeving op na en kom vooral in actie wanneer je een vermoeden van oneerlijke concurrentie hebt. De praktijk laat zien dat dit kan lonen.

Deze bijdrage is geschreven door Michèl Kaptein (links op de foto). Hij is werkzaam bij Catch Legal, dat bestaat uit een team van gedreven juristen. Op het gebied van horeca bezit Catch Legal veel expertise en op dit vlak staan ze horecaondernemers dagelijks bij. Meer info: www.catchlegal.nl

Klik hier voor de overige bijdragen van Catch Legal

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor horecamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Achtergronden
Waarover wil jij graag lezen?

Jij bent als lezer belangrijk voor ons platform. Om je nog beter van dienst te zijn, willen we graag weten welke inhoud jij het liefste terugziet binnen onze website en onze krant. Help jij ons (en jezelf) door de korte vragenlijst in te vullen? Het neemt slechts enkele minuten van je tijd in beslag...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: