Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

20 september 2017 | Thijs Jacobs

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) over de overvaltrainingen voor winkeliers en de 3 belangrijkste tips om overvallen te voorkomen.

Eigen gedrag

In de overvaltrainingen ervaren deelnemers dat hun eigen gedrag een grote rol speelt bij criminaliteit. Zowel bij het voorkomen van criminaliteit, als de juiste stappen zetten wanneer het dan tóch gebeurt in uw zaak. Het voorkomen begint met het nemen van preventieve maatregelen, zoals camera’s in de winkel en zo min mogelijk cash in de kassa. Maar ook alert reageren op situaties in en om de zaak is essentieel. Daarom leert u in de training niet alleen alles over overvalpreventie, maar ook hoe u het beste om kunt gaan met agressie en diefstal om te voorkomen dat een situatie escaleert.

Stelt u zich voor dat u als ondernemer dagelijks iemand ziet posten wanneer u de zaak opent. Wat doet u dan? “Winkeliers en horecaondernemers hebben vaak zelf heel goed in de gaten als er iets niet klopt,” zegt Hendrik-Jan Kaptein. “Als je op je eigen gevoel vertrouwt en ernaar handelt, kun je een eventuele overval voorkomen. Wij leren cursisten om de politie te waarschuwen als iemand regelmatig voor de winkel staat te posten en 112 te bellen bij verdachte of bedreigende situaties. Of als er een verdacht persoon in de zaak is, deze op een vriendelijke manier aan te spreken. ‘Ik zie u hier rondkijken, kan ik u misschien ergens mee van dienst zijn?’ Als de persoon kwaad in de zin heeft, schrikt dat af. Die weet dan dat er op hem gelet wordt en gaat liever ergens anders naartoe.” In de trainingen doen deelnemers rollenspellen met acteurs in de rol van overvallers. Ook krijgen ze preventietips. “Als je getraind bent, reageer je verstandiger op een overval en heeft het uiteindelijk ook minder impact. Het is goed om te beseffen dat het de overvaller niet om u gaat, alleen maar om de buit.”

Drie tips om overvallen te voorkomen

  1. Zorg ervoor dat u weinig cash in de zaak hebt. Laat klanten bij voorkeur pinnen en werk met een afroombox en een kluis met tijdsvertraging. Laat dat ook zien aan de buitenkant van uw winkel. Gewone klanten zegt het niets, mogelijke overvallers juist wél: die weten dat er binnen weinig te halen is.

  2. Durf verdachte personen aan te spreken. Zo kan uw eigen gedrag al preventief zijn, want die persoon weet dat er op hem gelet wordt.

  3. Handel volgens het RAAK-principe. Dat staat voor Rustig blijven (hoe rustiger u blijft, hoe minder groot de kans is dat de situatie escaleert), Accepteren (tijdens een overval is degene met het wapen de baas, accepteer dat), Afgeven (geef waarom gevraagd wordt en hang niet de held uit, dat kan gevaar voor alle aanwezigen opleveren) en Kijken (prent uiterlijke kenmerken in uw geheugen, zodat de politie de dader later kan opsporen).

Bij het CCV kunt u een overvaltraining voor groepen van 12 tot 20 personen boeken. De drie uur durende training kan gegeven worden op elke gewenste locatie, overdag of in de avond. Voor de training wordt € 500 in rekening gebracht bij de aanvrager. De andere helft (€ 500,-) wordt gesubsidieerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk hier voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: