Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

20 september 2017 | Thijs Jacobs

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) over de overvaltrainingen voor winkeliers en de 3 belangrijkste tips om overvallen te voorkomen.

Eigen gedrag

In de overvaltrainingen ervaren deelnemers dat hun eigen gedrag een grote rol speelt bij criminaliteit. Zowel bij het voorkomen van criminaliteit, als de juiste stappen zetten wanneer het dan tóch gebeurt in uw zaak. Het voorkomen begint met het nemen van preventieve maatregelen, zoals camera’s in de winkel en zo min mogelijk cash in de kassa. Maar ook alert reageren op situaties in en om de zaak is essentieel. Daarom leert u in de training niet alleen alles over overvalpreventie, maar ook hoe u het beste om kunt gaan met agressie en diefstal om te voorkomen dat een situatie escaleert.

Stelt u zich voor dat u als ondernemer dagelijks iemand ziet posten wanneer u de zaak opent. Wat doet u dan? “Winkeliers en horecaondernemers hebben vaak zelf heel goed in de gaten als er iets niet klopt,” zegt Hendrik-Jan Kaptein. “Als je op je eigen gevoel vertrouwt en ernaar handelt, kun je een eventuele overval voorkomen. Wij leren cursisten om de politie te waarschuwen als iemand regelmatig voor de winkel staat te posten en 112 te bellen bij verdachte of bedreigende situaties. Of als er een verdacht persoon in de zaak is, deze op een vriendelijke manier aan te spreken. ‘Ik zie u hier rondkijken, kan ik u misschien ergens mee van dienst zijn?’ Als de persoon kwaad in de zin heeft, schrikt dat af. Die weet dan dat er op hem gelet wordt en gaat liever ergens anders naartoe.” In de trainingen doen deelnemers rollenspellen met acteurs in de rol van overvallers. Ook krijgen ze preventietips. “Als je getraind bent, reageer je verstandiger op een overval en heeft het uiteindelijk ook minder impact. Het is goed om te beseffen dat het de overvaller niet om u gaat, alleen maar om de buit.”

Drie tips om overvallen te voorkomen

  1. Zorg ervoor dat u weinig cash in de zaak hebt. Laat klanten bij voorkeur pinnen en werk met een afroombox en een kluis met tijdsvertraging. Laat dat ook zien aan de buitenkant van uw winkel. Gewone klanten zegt het niets, mogelijke overvallers juist wél: die weten dat er binnen weinig te halen is.

  2. Durf verdachte personen aan te spreken. Zo kan uw eigen gedrag al preventief zijn, want die persoon weet dat er op hem gelet wordt.

  3. Handel volgens het RAAK-principe. Dat staat voor Rustig blijven (hoe rustiger u blijft, hoe minder groot de kans is dat de situatie escaleert), Accepteren (tijdens een overval is degene met het wapen de baas, accepteer dat), Afgeven (geef waarom gevraagd wordt en hang niet de held uit, dat kan gevaar voor alle aanwezigen opleveren) en Kijken (prent uiterlijke kenmerken in uw geheugen, zodat de politie de dader later kan opsporen).

Bij het CCV kunt u een overvaltraining voor groepen van 12 tot 20 personen boeken. De drie uur durende training kan gegeven worden op elke gewenste locatie, overdag of in de avond. Voor de training wordt € 500 in rekening gebracht bij de aanvrager. De andere helft (€ 500,-) wordt gesubsidieerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk hier voor meer informatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Achtergronden
Man valt eigenaar café aan vanwege sluitingstijd

Nadat de eigenaar van een café op de Grote Markt in Bergen op Zoom besloot dat hij de deur ging sluiten, kwamen er nog een aantal personen het café binnen. Zij waren het hier niet mee eens en een 46-jarige man uit Tholen besluit daarom de eigenaar aan te vallen. De man is later aangeho...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: