Over horecaheldinnen en periodieke perikelen

12 juni 2019 | Monique van Gevelt

Vorige week was ik bij een bijeenkomst. Een zaal vol met hoteliers en restaurateurs. Allemaal mensen met een ‘trackrecord’ in de hospitality en bezieling voor hun vak. Een bijeenkomst met fijne sprekers waarbij een panel van deskundigen naar voren werd geroepen om vragen te beantwoorden. Helaas werd er meer tijd besteed aan ‘wie is wie’ dan aan de inhoud. Maar goed.

Turend over het clubje deskundigen bespeurde ik al snel een gebrek aan dames op het podium. Het panel bestond enkel uit mannen. Ik keek rond in de zaal. Dames genoeg. Ik kende er een paar waarvan ik weet dat ze heel wat in hun mars hebben. Echte leiders en soms zelfs visionairs. Waarom zaten zij niet in de spotlights? Blijkbaar was het bij de organisatie niet opgekomen dat een podium met enkel mannen niet meer anno nu is.

Balans

Het is verbazingwekkend lastig om horecaheldinnen of zakenvrouwen in de horeca te vinden. Niet dat ze er niet zijn, maar er zijn weinig dames die naar voren treden of uit de schaduw van hun partner stappen. Want over het algemeen profileren vrouwen zich minder prominent dan mannen. Ze laten liever anderen de blits maken.

Toch zie ik steeds meer vrouwelijke ondernemers in ons vakgebied. Maar het percentage vrouwen in management- of directiefuncties stijgt naar mijn smaak te langzaam. En dat terwijl veel horecabedrijven streven naar een gezonde mix aan dames en heren in hun team.

Er zijn heel wat discussies over vrouwenquota aan de top en over de rol van de vrouw in het gezin. Iedereen vindt er wel wat van. Ik ben voor gelijkheid, terwijl ik best snap dat er (hormonale) verschillen zijn die op van alles en nog wat invloed hebben. Bij ons thuis zijn de taken gelijk verdeeld en ondersteunen wij elkaar om zo een goede werk-privé balans te houden. Maar of je nou een man of vrouw bent, het blijft balanceren. Ook thuis is het teamwerk.

Juist als je een gezin hebt, is het belangrijk dat jouw baan, of het hebben van een eigen bedrijf, uitdagend is. Je ziet vrouwen, maar ook mannen, deeltijds werken of oninteressant werk aannemen zodat er geld in het laadje komt. Maar als je toch van huis bent voor je werk, besteed die tijd dan aan nuttig en fijn werk. En hou je voet op het gaspedaal en doe bij voorkeur iets waar je voldoening uit haalt en enthousiast van wordt.

Dames, treed nou eens op de voorgrond. Niet omdat het moet, maar omdat je het waard bent

In mijn advieswerk merk ik weinig verschil tussen mannen en vrouwen. Maar ik zoek er ook niet naar. Ik kan het prima met beide geslachten vinden. Het enige wat mij wel opvalt is dat mannen eerder overtuigd zijn van hun gelijk en kunnen, terwijl vrouwen nog weleens twijfelen aan hun werkwijze en zich afvragen of ze op het juiste weg zijn. Dat vergt van mij een andere benaderwijze en aanpak.

Zo zie je dat vrouwen weleens hun eigen capaciteiten onderschatten. Ervaring maakt hier meester(es) en zorgt dat je zelfverzekerd en stevig in je schoenen staat. Ook onderhandelen vrouwen niet goed als het over henzelf gaat. Succes dichten ze vooral aan anderen toe, terwijl jij zelf meestal de reden bent voor jouw succes.

Uiteindelijk wordt iedereen beoordeeld op zijn of haar prestaties, hetgeen je bereikt. Daarom is het belangrijk dat je met de vingers aan de knoppen zit.

Periodieke perikelen

Wat weinig mensen zich beseffen is dat vrouwen elke maand door 4 hormonale fasen gaan, waarbij ze in elke fase anders functioneren. Oftewel: ze pieken elke keer weer op een ander gebied. Hun talent wisselt dus met hun maandelijkse cyclus. Dit is geen geitenwollensokkenfeitje maar gewoon zoals de natuur werkt en het is wetenschappelijk onderzocht.

Vier periodes wisselen zich elke maand af. Van fase 1: van hyperfocus en superproductief zijn, naar fase 2: verbindend en overtuigend zijn, naar fase 3: de creatieve fase waar briljante ideeën naar boven komen drijven, naar fase 4: de administratieve periode waar ze veel denkwerk verrichten. Mannen daarentegen moeten het doen met minder hormonale fluctuaties. En dat is eigenlijk best een beetje monotoon ;)

Dit verklaart misschien waarom vrouwen niet altijd op de voorgrond willen treden. Maar het wil niet zeggen dat ze minder ambitieus zijn of ongeschikt voor bepaalde functies. In grote delen van de wereld schijnt er een stijgende vraag te zijn naar vrouwelijke leiders of mannen met een meer feminiene leiderschapsstijl. Dat zet mij aan het denken. Hoe zou het horecalandschap eruitzien met meer horecaheldinnen?

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

KHN Coronacrisis
Robèr Willemsen (KHN) reageert op video die hij maakte in zijn café

Robèr Willemsen is niet alleen voorzitter van KHN, maar ook caféondernemer. Dat is in deze tijden soms lastig te verenigen. Willemsen deelde zelf een video vanuit zijn café (de Rotterdamse horecazaak Proeflokaal De Pui), waarin veel gezelligheid te zien is op de avond voor de ge ...

Branded Content Nice 'n Easy
''Brood dat je wilt ontdekken''

Met PUR PAIN brengt de Vlaamse Biobakkerij De Trog ambachtelijke, pure en 100% biologische broodproducten tot bij de Food professional. De bakkerij uit Ieper in België heeft zich weten uit te bouwen tot een ware trendsetter in de Belgische voedingssector. Eten verbindt mensen en culturen, broo ...

Bier
Reclamecode voor alcoholvrij en –arm bier ingevoerd

Vandaag is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is o.a. vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op acti ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: