Oud Reuchlin & Boelen nu onderdeel van marktleider in wijnproductie

21 juli 2020 | Redactie

Oud Reuchlin & Boelen (ORB) wordt door een voorgenomen fusie tussen het Franse moederbedrijf InVivo Wine en het eveneens Franse Vinadeis onderdeel van de marktleider op het gebied van wijnproductie. Hierdoor ontwikkelt ORB zich van wijnimporteur tot wijnproducent en -distributeur.

ORB neemt hiermee een unieke positie in op de Nederlandse markt. De overname betekent dat ORB haar vernieuwde strategie – transformeren van importeur naar volledig wijnbedrijf – versneld kan doorvoeren. Het bedrijf heeft nu de hele keten, van druif tot glas, in eigen beheer. Hierdoor kan ORB nu ook zelfgeproduceerde kwaliteitswijnen aanbieden. ORB koestert daarnaast haar jarenlange partnerships met de wijnhuizen die al via het bedrijf op de wijnkaarten in de Nederlandse horeca staan. ORB verwacht dat de blend van eigen merken en sterke partnerships met andere merken haar positie verder versterkt doordat ze haar relaties hierdoor optimaal kan bedienen.  

Jaaromzet verdubbelt

Moederbedrijf InVivo gaat door deze fusie in Frankrijk over 40.000 hectare wijngaarden beschikken van ruim 5200 aangesloten wijnboeren. InVivo heeft wijngaarden in de belangrijkste Franse wijnregio’s, met een totale oppervlakte die vergelijkbaar is met een kwart van de provincie Utrecht. Daarnaast beschikt de groep over 32 wijndomaines en chateaus, eigen afvulcentra en een groter internationaal kantoor- en distributienetwerk. De jaaromzet van het nieuwe bedrijf verdubbelt dankzij de voorgenomen fusie met Vinadeis tot circa € 500 miljoen. InVivo distribueert naast haar eigen wijnen wereldwijd kwaliteitswijnen van gerenommeerde wijnhuizen en wijnregio’s.

Versterken van marktleiderspositie

ORB is al marktleider in de Nederlandse horeca en gespecialiseerde vakhandel. Managing Director José Olde Olthof is er trots op dat het Franse moederbedrijf een cruciale rol ziet voor ORB in het versterken en uitbouwen van die positie. “We hebben binnen de groep een leidende rol bij het ontwikkelen van nieuwe internationale concepten, digitalisering en een nog duurzamere route to market. Dat past bij onze groeiambitie. De uitrol van onze vernieuwde strategie is een herpositionering die gericht is op verdere groei en structurele verbetering van de winstgevendheid. InVivo speelt hierin een grote rol, door continu te investeren in ORB op het gebied van ERP (SAP), CRM en BI. Hierdoor loopt ORB voorop in de markt met haar data driven sales & marketing concepts”, aldus Olde Olthof.

Efficiency- en kostenvoordelen

De voordelen voor de klanten van ORB zijn volgens haar evident. “Zij krijgen nu ook de mogelijkheid om wijnen rechtstreeks van de producent te betrekken, dus zonder tussenpersonen. Dat biedt efficiency- en kostenvoordelen terwijl de kwaliteit van onze producten en diensten onverminderd hoog blijft. Daarnaast profiteren ze bij de bestaande merken die ORB voert van schaalvoordelen, efficiëntere distributie en uiteraard van de wijnexpertise die ORB in bijna driehonderd jaar heeft opgebouwd”, zegt Olde Olthof.

Customer focused organisatie

Als onderdeel van de verstevigde positie op de Nederlandse markt richt ORB de organisatie volledig customer focused in. Daarnaast wordt het fijnmazig distributienetwerk in overleg en in samenwerking met bestaande en nieuwe (inter)nationale partners verder geoptimaliseerd. ORB is gevestigd in Zoetermeer en heeft veertig medewerkers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: