Oud Reuchlin & Boelen nu onderdeel van marktleider in wijnproductie

21 juli 2020 | Redactie

Oud Reuchlin & Boelen (ORB) wordt door een voorgenomen fusie tussen het Franse moederbedrijf InVivo Wine en het eveneens Franse Vinadeis onderdeel van de marktleider op het gebied van wijnproductie. Hierdoor ontwikkelt ORB zich van wijnimporteur tot wijnproducent en -distributeur.

ORB neemt hiermee een unieke positie in op de Nederlandse markt. De overname betekent dat ORB haar vernieuwde strategie – transformeren van importeur naar volledig wijnbedrijf – versneld kan doorvoeren. Het bedrijf heeft nu de hele keten, van druif tot glas, in eigen beheer. Hierdoor kan ORB nu ook zelfgeproduceerde kwaliteitswijnen aanbieden. ORB koestert daarnaast haar jarenlange partnerships met de wijnhuizen die al via het bedrijf op de wijnkaarten in de Nederlandse horeca staan. ORB verwacht dat de blend van eigen merken en sterke partnerships met andere merken haar positie verder versterkt doordat ze haar relaties hierdoor optimaal kan bedienen.  

Jaaromzet verdubbelt

Moederbedrijf InVivo gaat door deze fusie in Frankrijk over 40.000 hectare wijngaarden beschikken van ruim 5200 aangesloten wijnboeren. InVivo heeft wijngaarden in de belangrijkste Franse wijnregio’s, met een totale oppervlakte die vergelijkbaar is met een kwart van de provincie Utrecht. Daarnaast beschikt de groep over 32 wijndomaines en chateaus, eigen afvulcentra en een groter internationaal kantoor- en distributienetwerk. De jaaromzet van het nieuwe bedrijf verdubbelt dankzij de voorgenomen fusie met Vinadeis tot circa € 500 miljoen. InVivo distribueert naast haar eigen wijnen wereldwijd kwaliteitswijnen van gerenommeerde wijnhuizen en wijnregio’s.

Versterken van marktleiderspositie

ORB is al marktleider in de Nederlandse horeca en gespecialiseerde vakhandel. Managing Director José Olde Olthof is er trots op dat het Franse moederbedrijf een cruciale rol ziet voor ORB in het versterken en uitbouwen van die positie. “We hebben binnen de groep een leidende rol bij het ontwikkelen van nieuwe internationale concepten, digitalisering en een nog duurzamere route to market. Dat past bij onze groeiambitie. De uitrol van onze vernieuwde strategie is een herpositionering die gericht is op verdere groei en structurele verbetering van de winstgevendheid. InVivo speelt hierin een grote rol, door continu te investeren in ORB op het gebied van ERP (SAP), CRM en BI. Hierdoor loopt ORB voorop in de markt met haar data driven sales & marketing concepts”, aldus Olde Olthof.

Efficiency- en kostenvoordelen

De voordelen voor de klanten van ORB zijn volgens haar evident. “Zij krijgen nu ook de mogelijkheid om wijnen rechtstreeks van de producent te betrekken, dus zonder tussenpersonen. Dat biedt efficiency- en kostenvoordelen terwijl de kwaliteit van onze producten en diensten onverminderd hoog blijft. Daarnaast profiteren ze bij de bestaande merken die ORB voert van schaalvoordelen, efficiëntere distributie en uiteraard van de wijnexpertise die ORB in bijna driehonderd jaar heeft opgebouwd”, zegt Olde Olthof.

Customer focused organisatie

Als onderdeel van de verstevigde positie op de Nederlandse markt richt ORB de organisatie volledig customer focused in. Daarnaast wordt het fijnmazig distributienetwerk in overleg en in samenwerking met bestaande en nieuwe (inter)nationale partners verder geoptimaliseerd. ORB is gevestigd in Zoetermeer en heeft veertig medewerkers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: