Oproep KHN aan gemeenten en Tweede Kamer: stop oneerlijke concurrentie horeca

3 april 2018 | David Bakker

Oneerlijke concurrentie in de horeca blijft een hardnekkig probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van KHN onder meer dan 1100 horecaondernemers. Steeds vaker worden horecaondernemers geconfronteerd met oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde instellingen, zoals buurthuizen, schouwburgen en sportkantines. KHN roept gemeenten en de Tweede Kamer daarom op om maatregelen te nemen.

Meer dan 1100 horecaondernemers (restaurants, hotels, cafés, catering, daghoreca, fastservicebedrijven en vrije-tijdsgelegenheden) namen deel aan het onderzoek.

Uit de resultaten blijkt dat 83% van de horecaondernemers last heeft van oneerlijke concurrentie, met name van gesubsidieerde instellingen die met overheidsgeld horeca activiteiten ontplooien.

image

 

Ondanks regionale verschillen, wordt in bijna alle provincies oneerlijke concurrentie door sportkantines en dorps- of buurthuizen hierbij als het grootste probleem benoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld om het organiseren van verjaardagsfeesten en bruiloften in de kantine van de voetbalvereniging of het buurthuis. De meeste gemeenten stellen hier paal en perk aan via de paracommerciële verordening, maar het ontbreekt volgens horecaondernemers vaak aan (goede) handhaving door de gemeente.

ShareDnD en Airbnb

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38% van de respondenten oneerlijke concurrentie ondervindt van particuliere aanbieders die niet gecontroleerd worden door de overheid en daarmee regels en belastingverplichtingen ontlopen. Dit zijn bijvoorbeeld thuiskoks die gebruikmaken van platforms als ShareDnD en particulieren die hun woning commercieel verhuren via platforms als Airbnb.

Culturele instellingen

In het hele land lopen de politieke spanningen over oneerlijke concurrentie door culturele instellingen steeds vaker hoog op. Ruim 30% van de horecaondernemers heeft te maken met  schouwburgen, filmhuizen en poppodia die bijvoorbeeld een restaurant exploiteren met subsidie van de overheid. Bijzonder genoemd probleem hierbij is dat deze instellingen alle regels ontduiken door een aparte horeca BV op te richten.

29% van de respondenten geeft aan te maken te hebben met oneerlijke concurrentie van zuipketen. Dit zijn illegale plekken waar zonder enige vergunning alcohol wordt verstrekt. Ondanks het feit dat zuipketen in het hele land voorkomen, komen de meeste klachten van buiten de Randstad.

Winkels

Tot slot benoemen veel horecaondernemers de toename van horeca in winkels en de verkoop van alcohol door winkeliers als een fikse uitdaging. Het gaat hier onder meer om winkeliers die zonder horecavergunning overgaan tot het schenken van alcohol. Dat is niet alleen in strijd met de wet, het is volkomen onverantwoord: de regels zijn er immers om verantwoord schenken van alcohol te kunnen waarborgen.

Toenemend probleem

Vanaf 2013 zijn gemeenten verplicht om in een verordening maatregelen te nemen tegen oneerlijke concurrentie. Toch namen de problemen voor horecaondernemers sindsdien niet af. 58% van de ondervraagde ondernemers gaf aan dat deze onveranderd is gebleven. Volgens 35% van de ondernemers nam de concurrentie zelfs toe. Slechts 7% van de ondernemers ervaart minder oneerlijke concurrentie.

Opmerkelijk is dat slechts 5% van de ondervraagde horecaondernemers het idee heeft dat de gemeente echt goed naar hen luistert op het gebied van oneerlijke concurrentie. 35% van de ondernemers vindt enigszins een luisterend oor. Maar liefst 40% van de ondernemers voelt zich niet gehoord door haar gemeente.

Oproep KHN aan gemeenten

KHN roept gemeenteraadsleden en wethouders op om maatregelen te nemen voor een betere horecaverordening in relatie tot sportclubs, culturele centra en buurthuizen. Ook kan lokaal beleid worden gemaakt om de deeleconomie in goede banen te leiden en zuipketen tegen te gaan. KHN gaat hierover natuurlijk graag met de lokale gemeentebesturen in gesprek.

Tweede Kamer: pas de Drank- en Horecawet aan

Daarnaast roept KHN de Tweede Kamer op om de Drank- en Horecawet aan te passen en daarmee een einde te maken aan gesubsidieerde instellingen die de plaatselijke verordening ontduiken door gebruik te maken van een horeca BV.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een h...

Lees nu gratis de juni-uitgave van de CaféKrant

De juni-edtie van De CaféKrant ligt weer bij elk café op de mat, maar hij is ook hier te downloaden. Een editie waar bier centraal staat. In Breda runt Anette Kessels al jaren het goed lopend café De Kleine Wereld. Gemikt wordt op het publiek dat ouder is dan dertig jaar, van ee...

Opening Achtergronden
Oude discotheek wordt lunchroom

Op de plek waar in Klazienaveen vroeger discotheek Le Barrage zat, komt straks een lunchroom. De nieuwe huurder gaat fors verbouwen. Er komt ook een zaal voor feesten, zo lezen we op rtvdrenthe.nl. Verwaarloosd Er moet nog wel veel gebeuren aan het pand. Het blijkt totaal verwaarloosd te zijn;...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Horeca wordt gewaarschuwd voor acrylamide in gerechten

Vanaf 11 april 2018 is het wettelijk vastgelegd dat horecaondernemers ervoor moeten zorgen dat de hoeveelheid acrylamide in hun producten tot een minimum wordt beperkt. De Europese Commissie heeft dit in nieuwe wetgeving vastgelegd. Maar wat is acrylamide dan eigenlijk? Op de website van het ...

Columns Achtergronden
Column: een glimlach is gratis

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, walle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: