Op bezoek bij STOOM beer&food Nijmegen

20 maart 2017 | Thijs Jacobs

Toen Edo van der Veer en Laila Smits op vakantie waren in de Verenigde Staten en Canada, zagen zij iets dat je in Nederland maar zelden ziet in de horeca: horecalocaties waar je én fantastische bieren kunt drinken én uitstekend kunt eten. Edo werkte al langer als chef-kok, maar wilde graag iets voor zichzelf beginnen. Als zoon van een ondernemer zag hij de voordelen van het 'eigen baas zijn' en eenmaal terug in Nederland startte Edo, samen met zijn grote liefde Laila, de zoektocht naar de ideale locatie voor zijn eigen brewpub.

Vrijplaats in oude Honigfabriek


Die locatie werd in 2014 gevonden op het Honigcomplex in Nijmegen, waar de voormalige Honigfabriek momenteel een broeinest is voor culturele en jonge ondernemers. Brouwerij Oersoep vestigde zich daar, nadat het eerder vanuit een garagebox opereerde maar op die manier niet verder kon groeien, en zij zochten een partner die een proeflokaal van de brouwerij kon realiseren.

Laila: "Edo is een typische chef-kok en wilde uiteraard zijn culinaire kunsten laten zien, terwijl Oersoep meer focus heeft op de fantastische bieren die zij brouwen. De balans werd gevonden: wij hebben 13 bieren op tap en de helft van de bieren die we aanbieden is van Oersoep. In het begin focusten we op kip en bereidden we veel gerechten in de Big Green Egg. Dat is wel veranderd; we zijn enorm gegroeid, dus de Big Green Egg moest wijken voor een houtskoolgrill. Iedere paar maanden kregen we er meer ruimte bij en met grotere hoeveelheid gasten over de vloer moesten we de kaart en de keuken aanpassen. Bovendien bleek er veel vraag te zijn naar goede hamburgers en op die vraag spelen we in; de kippen zijn wel gebleven trouwens. Edo is nu niet zo vaak meer in de keuken te vinden. Je weet hoe chef-koks zijn: er is maar ruimte voor één chef in de keuken. Edo heeft nu een meer leidinggevende functie."

Tweedehands en goedkoop
 

De locatie is tijdelijk, en dat vraagt om een andere manier van ondernemen dan op een reguliere horecalocatie. "Dat klopt", zegt Laila. "De tafels die je ziet, zijn gemaakt van een partij schooltafelbladen die we op de kop konden tikken en de lampen zijn grotendeels van oude onderdelen uit de voormalige fabriek gemaakt, net zoals de buizen die je hier aan de wand ziet. We hebben natuurlijk ook Marktplaats afgestruind en tweedehandswinkels bezocht. De investeringen zijn aangepast op de verwachte en ingecalculeerde levensduur van de zaak en dat maakt deze onderneming zo uniek. Er komen vaak ook ondernemers kijken uit andere gemeenten waar ook een dergelijke locatie wordt vrijgemaakt voor een tijdelijke bestemming."

Groot succes

Er hangt hier een relaxte sfeer en de zaak is een groot succes. Laila: "In het begin, in 2015, waren we vier dagen per week open. Nu zijn we zes dagen per week open. Op de dinsdag en woensdag hebben we veel borrels en partijen en van donderdag tot en met zondag is het hier razend druk. Er komen heus niet alleen studenten, maar ook families met kinderen en ook ouderen. Voor de kids is het buiten heerlijk: er is genoeg ruimte, er rijden hier geen auto's en er is een grote zandbak. De gasten moeten wel zelf bestellen aan de bar en de gerechten daar ophalen. Daarvoor gebruiken we een soort 'buzzer', die aangeeft dat de bestelling klaar is. Dat is niet uit luiheid trouwens; het is gewoon veel leuker voor de gast. Je gaat hier niet aan je tafeltje zitten en verder de zaak niet meer beleven. Nee, hier loop je door de zaak, krijg je bij de bestelling advies van ons personeel over het bier op de tap en juist die beweging in de zaak maakt het geheel veel dynamischer. In principe mogen we hier tot 2022 blijven, dus we hebben nog even om het succes door te trekken. Wat er daarna gebeurt? Het is een mooie locatie, en ik verwacht wel dat de gemeente de nieuwbouwplannen doorzet. Anderzijds gaan er stemmen op om dit complex te behouden en te integreren in de nieuwbouwwijk. Je weet maar nooit wat er straks op ons pad komt..."

Check hieronder de fotoreportage van Stoom, brewpub in Nijmegen:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: