Op bezoek bij STOOM beer&food Nijmegen

20 maart 2017 | Thijs Jacobs

Toen Edo van der Veer en Laila Smits op vakantie waren in de Verenigde Staten en Canada, zagen zij iets dat je in Nederland maar zelden ziet in de horeca: horecalocaties waar je én fantastische bieren kunt drinken én uitstekend kunt eten. Edo werkte al langer als chef-kok, maar wilde graag iets voor zichzelf beginnen. Als zoon van een ondernemer zag hij de voordelen van het 'eigen baas zijn' en eenmaal terug in Nederland startte Edo, samen met zijn grote liefde Laila, de zoektocht naar de ideale locatie voor zijn eigen brewpub.

Vrijplaats in oude Honigfabriek


Die locatie werd in 2014 gevonden op het Honigcomplex in Nijmegen, waar de voormalige Honigfabriek momenteel een broeinest is voor culturele en jonge ondernemers. Brouwerij Oersoep vestigde zich daar, nadat het eerder vanuit een garagebox opereerde maar op die manier niet verder kon groeien, en zij zochten een partner die een proeflokaal van de brouwerij kon realiseren.

Laila: "Edo is een typische chef-kok en wilde uiteraard zijn culinaire kunsten laten zien, terwijl Oersoep meer focus heeft op de fantastische bieren die zij brouwen. De balans werd gevonden: wij hebben 13 bieren op tap en de helft van de bieren die we aanbieden is van Oersoep. In het begin focusten we op kip en bereidden we veel gerechten in de Big Green Egg. Dat is wel veranderd; we zijn enorm gegroeid, dus de Big Green Egg moest wijken voor een houtskoolgrill. Iedere paar maanden kregen we er meer ruimte bij en met grotere hoeveelheid gasten over de vloer moesten we de kaart en de keuken aanpassen. Bovendien bleek er veel vraag te zijn naar goede hamburgers en op die vraag spelen we in; de kippen zijn wel gebleven trouwens. Edo is nu niet zo vaak meer in de keuken te vinden. Je weet hoe chef-koks zijn: er is maar ruimte voor één chef in de keuken. Edo heeft nu een meer leidinggevende functie."

Tweedehands en goedkoop
 

De locatie is tijdelijk, en dat vraagt om een andere manier van ondernemen dan op een reguliere horecalocatie. "Dat klopt", zegt Laila. "De tafels die je ziet, zijn gemaakt van een partij schooltafelbladen die we op de kop konden tikken en de lampen zijn grotendeels van oude onderdelen uit de voormalige fabriek gemaakt, net zoals de buizen die je hier aan de wand ziet. We hebben natuurlijk ook Marktplaats afgestruind en tweedehandswinkels bezocht. De investeringen zijn aangepast op de verwachte en ingecalculeerde levensduur van de zaak en dat maakt deze onderneming zo uniek. Er komen vaak ook ondernemers kijken uit andere gemeenten waar ook een dergelijke locatie wordt vrijgemaakt voor een tijdelijke bestemming."

Groot succes

Er hangt hier een relaxte sfeer en de zaak is een groot succes. Laila: "In het begin, in 2015, waren we vier dagen per week open. Nu zijn we zes dagen per week open. Op de dinsdag en woensdag hebben we veel borrels en partijen en van donderdag tot en met zondag is het hier razend druk. Er komen heus niet alleen studenten, maar ook families met kinderen en ook ouderen. Voor de kids is het buiten heerlijk: er is genoeg ruimte, er rijden hier geen auto's en er is een grote zandbak. De gasten moeten wel zelf bestellen aan de bar en de gerechten daar ophalen. Daarvoor gebruiken we een soort 'buzzer', die aangeeft dat de bestelling klaar is. Dat is niet uit luiheid trouwens; het is gewoon veel leuker voor de gast. Je gaat hier niet aan je tafeltje zitten en verder de zaak niet meer beleven. Nee, hier loop je door de zaak, krijg je bij de bestelling advies van ons personeel over het bier op de tap en juist die beweging in de zaak maakt het geheel veel dynamischer. In principe mogen we hier tot 2022 blijven, dus we hebben nog even om het succes door te trekken. Wat er daarna gebeurt? Het is een mooie locatie, en ik verwacht wel dat de gemeente de nieuwbouwplannen doorzet. Anderzijds gaan er stemmen op om dit complex te behouden en te integreren in de nieuwbouwwijk. Je weet maar nooit wat er straks op ons pad komt..."

Check hieronder de fotoreportage van Stoom, brewpub in Nijmegen:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: