Op bezoek bij STOOM beer&food Nijmegen

20 maart 2017 | Thijs Jacobs

Toen Edo van der Veer en Laila Smits op vakantie waren in de Verenigde Staten en Canada, zagen zij iets dat je in Nederland maar zelden ziet in de horeca: horecalocaties waar je én fantastische bieren kunt drinken én uitstekend kunt eten. Edo werkte al langer als chef-kok, maar wilde graag iets voor zichzelf beginnen. Als zoon van een ondernemer zag hij de voordelen van het 'eigen baas zijn' en eenmaal terug in Nederland startte Edo, samen met zijn grote liefde Laila, de zoektocht naar de ideale locatie voor zijn eigen brewpub.

Vrijplaats in oude Honigfabriek


Die locatie werd in 2014 gevonden op het Honigcomplex in Nijmegen, waar de voormalige Honigfabriek momenteel een broeinest is voor culturele en jonge ondernemers. Brouwerij Oersoep vestigde zich daar, nadat het eerder vanuit een garagebox opereerde maar op die manier niet verder kon groeien, en zij zochten een partner die een proeflokaal van de brouwerij kon realiseren.

Laila: "Edo is een typische chef-kok en wilde uiteraard zijn culinaire kunsten laten zien, terwijl Oersoep meer focus heeft op de fantastische bieren die zij brouwen. De balans werd gevonden: wij hebben 13 bieren op tap en de helft van de bieren die we aanbieden is van Oersoep. In het begin focusten we op kip en bereidden we veel gerechten in de Big Green Egg. Dat is wel veranderd; we zijn enorm gegroeid, dus de Big Green Egg moest wijken voor een houtskoolgrill. Iedere paar maanden kregen we er meer ruimte bij en met grotere hoeveelheid gasten over de vloer moesten we de kaart en de keuken aanpassen. Bovendien bleek er veel vraag te zijn naar goede hamburgers en op die vraag spelen we in; de kippen zijn wel gebleven trouwens. Edo is nu niet zo vaak meer in de keuken te vinden. Je weet hoe chef-koks zijn: er is maar ruimte voor één chef in de keuken. Edo heeft nu een meer leidinggevende functie."

Tweedehands en goedkoop
 

De locatie is tijdelijk, en dat vraagt om een andere manier van ondernemen dan op een reguliere horecalocatie. "Dat klopt", zegt Laila. "De tafels die je ziet, zijn gemaakt van een partij schooltafelbladen die we op de kop konden tikken en de lampen zijn grotendeels van oude onderdelen uit de voormalige fabriek gemaakt, net zoals de buizen die je hier aan de wand ziet. We hebben natuurlijk ook Marktplaats afgestruind en tweedehandswinkels bezocht. De investeringen zijn aangepast op de verwachte en ingecalculeerde levensduur van de zaak en dat maakt deze onderneming zo uniek. Er komen vaak ook ondernemers kijken uit andere gemeenten waar ook een dergelijke locatie wordt vrijgemaakt voor een tijdelijke bestemming."

Groot succes

Er hangt hier een relaxte sfeer en de zaak is een groot succes. Laila: "In het begin, in 2015, waren we vier dagen per week open. Nu zijn we zes dagen per week open. Op de dinsdag en woensdag hebben we veel borrels en partijen en van donderdag tot en met zondag is het hier razend druk. Er komen heus niet alleen studenten, maar ook families met kinderen en ook ouderen. Voor de kids is het buiten heerlijk: er is genoeg ruimte, er rijden hier geen auto's en er is een grote zandbak. De gasten moeten wel zelf bestellen aan de bar en de gerechten daar ophalen. Daarvoor gebruiken we een soort 'buzzer', die aangeeft dat de bestelling klaar is. Dat is niet uit luiheid trouwens; het is gewoon veel leuker voor de gast. Je gaat hier niet aan je tafeltje zitten en verder de zaak niet meer beleven. Nee, hier loop je door de zaak, krijg je bij de bestelling advies van ons personeel over het bier op de tap en juist die beweging in de zaak maakt het geheel veel dynamischer. In principe mogen we hier tot 2022 blijven, dus we hebben nog even om het succes door te trekken. Wat er daarna gebeurt? Het is een mooie locatie, en ik verwacht wel dat de gemeente de nieuwbouwplannen doorzet. Anderzijds gaan er stemmen op om dit complex te behouden en te integreren in de nieuwbouwwijk. Je weet maar nooit wat er straks op ons pad komt..."

Check hieronder de fotoreportage van Stoom, brewpub in Nijmegen:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: