Onderzoek: wat kost een drankje in een strandpaviljoen?

26 juni 2018 | Thijs Jacobs

Met de zomer voor de deur deed besparingsplatform Actiecode.nl een onderzoek naar de strandtenten (strandpaviljoens) in Nederland. Prijzen voor onder meer bier, wijn, fris en tosti’s werden in kaart gebracht voor een beter inzicht.

Naast de reguliere strandpaviljoens is er tevens gekeken naar zoetwater strandpaviljoens of stadsstranden. In het onderzoek werden 352 paviljoens meegenomen. Daarvan zijn er 63 stads/zoetwater-paviljoens.

Waar liggen de meeste strandtenten?

De meeste paviljoens uit het onderzoek zijn te vinden in Zuid Holland (133), daarna volgt Noord Holland (106) en op gepaste afstand komt Zeeland met 57 paviljoens. Friesland telt er 16, waarvan de meeste zijn  gevestigd op de Waddeneilanden.
Flevoland telt 11 paviljoens, Gelderland 8 en Utrecht 7. Bij al deze paviljoens gaat het om zoetwater paviljoens.

Conclusies:

Uit het onderzoek werd onder meer duidelijk dat je bij een strandpaviljoen aan zee gemiddeld €17,97 voor een rondje (een rondje bestaat in dit geval uit een vaasje, een witte wijn, een cola, frites en een tosti) kwijt bent. Bij de stads/zoetwaterstranden betaal je bijna een euro minder: €17,04.

Verder wordt duidelijk dat:

De gemiddelde prijs voor een vaasje (bier) is €2,83. Voor een glas witte wijn betaal je gemiddeld €3,94.

Zuid-Holland is gemiddeld de duurste provincie met gemiddeld €18,50 voor een rondje. Op Scheveningen strand betaal je gemiddeld €3,28 voor een vaasje en Bloemendaal zelfs €3,53.

Gemiddeld betaal je in Zuid Holland voor een vaasje €3,- daarmee is het de duurste provincie, in Zeeland betaal je €2,65.

Bloemendaal is gemiddeld het duurste strand wat betreft prijzen, daar is een rondje gemiddeld €21,55

Het duurste rondje is €22,80 en te vinden in Scheveningen, het goedkoopste rondje krijg je in Callantsoog waar je €11,50 voor het zelfde recept kwijt bent.

Van de 4 provincies met 15 of meer strandpaviljoens is Zuid-Holland gemiddeld het duurst (€18,50) daarna volgt Noord-Holland (€17,57), dan Zeeland €17,55. Friesland komt met €16,95 als goedkoopste uit de test.

Bronnen:
De strandtenten zijn in kaart gebracht aan de hand van deze lijst https://www.strandnederland.nl/strandpaviljoens/ en enkele handmatige toevoegingen.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: