Onderzoek: geluk gaat door de maag

2 juni 2017 | Thijs Jacobs

Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse. In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.048 Nederlanders.

De Verenigde Naties hebben 20 maart uitgeroepen tot International Day of Happiness. Dit jaar werd Wereldgeluksdag voor de vijfde keer georganiseerd en gevierd, in Nederland onder meer op een tweedaags gelukscongres aan de Erasmus Universiteit (The Happy Economy). De dag was voor Motivaction aanleiding om te inventariseren of ontbijt- en lunchproducten en bepaalde keukens een bijdrage leveren aan het geluk van consumenten. Het antwoord is een volmondig en driewerf ‘ja’.

Ontbijt

Negen van de tien Nederlanders (91%) noemen desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden. Buitenissig is dit geluk niet. Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas. Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus.

Lunch

Eveneens 91% van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch. De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger. Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei. Tosti’s  staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo’n zes producten genoemd.

Avondeten

Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten. De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse. De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf. De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek. Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf.

Jongeren versus ouderen

Waar mannen en vrouwen bij de keuze van ontbijt- en lunchproducten behoorlijk van elkaar verschillen, denk aan thee en koffie, zijn ze over gelukzalig avondeten juist behoorlijk eensgezind. Jong en oud differentiëren hier veel meer. Senioren kiezen vaker dan gemiddeld voor de Franse en de Hollandse keuken. Jongeren tot 25 jaar worden juist gelukkig van de Italiaanse, de Turks/Marokkaanse en de Spaans/Portugese keuken. Bij de groep 25 tot 44 jarigen, waaronder veel huishoudens met jonge kinderen, bestaat een sterke voorkeur voor Mexicaanse, Turks/Marokkaanse gerechten.

Snoep en zoetwaren

Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren. Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58% de geluksbrenger bij uitstek. Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21% op een gedeelde derde plaats.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.048 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep van 16 tot 25 februari 2017. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: