Omzet horeca daalt voor het eerst in zes jaar tijd weer

29 mei 2019 | Thijs Jacobs

De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2019 met 0,3 procent af ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Dit is de eerste omzetdaling in zes jaar. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, nam met 2,0 procent af. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 0,6 procent, terwijl de omzet van logiesverstrekking afnam met 2,7 procent.

Omzetdaling logiesverstrekking

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde met 2,7 procent in het eerste kwartaal in vergelijking met een kwartaal eerder. De prijzen stegen licht, terwijl het aantal overnachtingen daalde met 3,1 procent. Vorig kwartaal nam de omzet van logiesverstrekkers nog toe met 1,9 procent.

De omzet van hotels nam met 1,0 procent af, het volume met 2,1 procent. De overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, zette 6,9 procent minder om dan een kwartaal eerder.

Omzet eet- en drinkgelegenheden neemt toe

Eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het eerste kwartaal 0,6 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Dat komt doordat de prijzen in deze deelbranche van de horeca stegen, onder meer door de verhoging van het lage btw-tarief. Het aantal verkochte consumpties daalde daarentegen met 1,6 procent. 

Met een stijging van 1,8 procent nam de omzet van kantines en cateraars het sterkst toe. Ook restaurants en fastfoodrestaurants hebben meer omgezet dan een kwartaal eerder, beide 0,7 procent. De omzet van cafés daalde echter met 0,7 procent. In alle bedrijfstakken nam het aantal verkochte consumpties af.

Ondernemersvertrouwen horeca minder positief

Het ondernemersvertrouwen (gebaseerd op zelfrapportage) in de horeca stond aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 op 8,6. Dat is ruim 3 procentpunt lager dan een kwartaal eerder en de laagste stand van de afgelopen vier jaar. Het aantal bedrijven dat aangeeft te kampen met personeelstekort is iets hoger dan een kwartaal eerder. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2019 speelde dit voor 29 procent van de horecabedrijven. Vanaf het vierde kwartaal van 2016 is dat percentage snel opgelopen.

Het tekort aan arbeidskrachten blijkt ook uit een recordaantal van bijna 23 duizend openstaande vacatures in de horeca aan het eind van het eerste kwartaal van 2019. Er gingen iets meer horecabedrijven failliet in het eerste kwartaal dan een jaar eerder.

Sinds het eerste kwartaal van 2018 zijn de omzet- en volumecijfers van overige logiesverstrekking - waaronder campings en vakantiehuisjes - en van catering opgenomen in de horecacijfers. Voorheen stond de traditionele horeca centraal, bestaande uit hotels, restaurants en cafés. De omzet van de traditionele horeca steeg in het eerste kwartaal van 2019 met 0,1 procent.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: