Nieuw burgerrestaurant in Amsterdam

24 oktober 2016 | Thijs Jacobs

H.Burger kondigt de opening aan van een nieuw restaurant en creatieve hub op de Clercqstraat 128 in Amsterdam. Het restaurant, inclusief private dining gelegenheid en stadstuin, opent vanaf vandaag haar deuren voor lunch, diner en meer.

H. Burger

H.Burger - Upstairs
Het restaurant beschrijft zich als creatief, divers, puur, toegankelijk en authentiek. Vanaf de lunch tot laat in de avond biedt H.Burger een menu aan dat zijn oorsprong vindt in de originele manier van bereiding van elk gerecht, waarbij de nadruk wordt gelegd op verschillende versies van de originele hamburger. Verder staan er diverse soorten friet, salades en sides op het menu, die waar mogelijk worden bereid met ingrediënten geleverd door lokale telers.
 
Alle hamburgers worden dagelijks vers bereid en met de hand gevormd van premium,  100% rundvlees, middels een unieke blend die speciaal voor H. Burger door een ambachtelijke vleesslager uit Amsterdam is ontwikkeld. Het brood wordt in Amsterdam gebakken volgens een exclusief recept in opdracht van H.Burger.
 
H.Burger - Downstairs
Voor privé gelegenheden en evenementen is er een benedengedeelte, welke uitloopt op de stadstuin – een biologische moestuin waar gedurende het jaar verschillende groenten en fruit worden geteeld door de chef. De private dining ruimte kan afzonderlijk worden gereserveerd en wordt voorzien van privé bediening en keuze uit het volledige menu. Verder organiseert H.Burger hier diverse activiteiten op het gebied van kunst en cultuur, waaronder exposities, workshops, meetings en boeklezingen.
 
Concept
Het idee voor H.Burger is bedacht door oprichters Abdel El Hamri en Youssef Bouali vanuit een passie voor kwaliteit in de ruimste zin van het woord. Kwaliteit die gevonden en geproefd is tijdens vele reizen en binnen H.Burger terugkomt in het aanbieden van eten en drinken door middel van simpele recepten, die het gerecht terugbrengen naar de oorsprong. Abdel heeft een marketing managementfunctie bij een internationaal designmerk en woont deels in New York en deels in Amsterdam. Youssef is oprichter van een evenementenbureau dat zich specialiseert in grootschalige evenementen en digitale innovaties.
 
“Wij hebben ons voornamelijk laten inspireren door verschillende rondreizen door Amerika en de originele bereiding van de klassiekers,” zeggen Youssef en Abdel. “Daarnaast wilden wij een nieuw concept introduceren door het opzetten van een stijlvol restaurant met een betaalbaar en simpel menu dat toegankelijk is voor iedereen en tevens dienst doet als creatieve hub voor de stad Amsterdam.”

H. Burger

Interieur
H.Burger heeft voor de vormgeving van het restaurant samengewerkt met internationaal creative director Jristian Cruz Limsico en studio Funkielsdonk. De interieurarchitectuur en lichtdesign zijn gerealiseerd door het architectenbureau De Twee Snoeken. Het resultaat is een geraffineerd restaurant dat is ingericht met vintage en nieuw design meubilair, welke vanuit verschillende landen bij elkaar is gebracht; een deels open keuken, inclusief tabelraamwerk, die in contact staat met de zes-persoons chef’s table; een lichtgrijze gietvloer; marmeren tafels en houten schoolstoelen en een nachtblauwe tegelmuur in hoogglans blok motief. De custom made bar en een vloer tot plafond boekenkast - eerbetoon aan de dichter Willem de Clercq – zijn ontworpen en met de hand gemaakt door atelier K E R E S T A M S.

H. Burger

Buurtfunctie
De Clercqstraat is centraal gelegen in Amsterdam-West en vernoemd naar de letterkundige Willem de Clercq (1795-1844). Willem de Clercq was directeur van de Nederlandsche Handel-Maatschappij en daarnaast bekend als dichter. In 1801 begon hij aantekeningen te maken die resulteerden in een dagboek van 36.000 bladzijden. Als dichter was hij vooral bekend om zijn improvisaties. Zijn werk werd met een gouden erepenning bekroond door het Koninklijk-Nederlandsche Instituut van Wetenschappen, Letterkunde en Schoone Kunsten.
 
De Clercqstraat heeft zich gedurende de laatste jaren in snel tempo ontwikkeld op het gebied van eten en drinken, creativiteit en culturele evenementen. Om de buurtfunctie te onderstrepen zal H.Burger dan ook veelvuldig samenwerken met creatieve instellingen en verschillende kunstenaars uit Amsterdam. Vanaf de opening tot eind november zal er in het H.Burger - Downstairs gedeelte een expositie plaatsvinden van de jonge contemporary street artist Smoljan ‘Deesaster’ Davor.

Smoljan Davor
Één van de kunstwerken van Smoljan Davor tentoongesteld bij H. Burger
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Nice 'n Easy
Convenience: van café tot 'dark kitchen' en sterrenrestaurant

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: