Nederlandse Oktoberfesten goedkoper dan Duitse variant

24 september 2018 | Thijs Jacobs

Waar het Duitse Oktoberfest een prijzige aangelegenheid kan zijn rondom consumpties, zijn de Nederlandse Oktoberfesten een stuk milder geprijsd. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding 365, dat ter gelegenheid van het Duitse bierfeest in München de Nederlandse Oktoberfesten in kaart bracht.

Bier een stuk goedkoper

Waar je in München al snel €11,00 of meer kwijt bent voor een pul bier, begint de prijs van een biertje in Nederland al bij €2,50.Hierbij moet wel worden gemeld dat het Oktoberfest bier in Duitsland een stuk sterker is qua alcoholgehalte, en in pullen van een liter wordt geschonken. 

Ook het eten op de festivals in Nederland is stukken goedkoper. Voor een Oktoberfest snack (zoals een broodje braadworst) ben je in Nederland gemiddeld €6,65 kwijt, tegenover €11,40 in München. De volledige vergelijking kan worden teruggevonden in de infographic ‘Oktoberfest in Nederland 2018’.

Oktoberfest met de jaren populairder

Het eeuwenoude Duitse feest wint steeds meer aan populariteit in Nederland. Dit valt goed af te lezen aan de toenemende vraag naar traditionele Oktoberfestkleding, zoals de Dirndl en de Lederhosen. Tussen 2013 en 2017 is de vraag naar traditionele feestkleding gestegen met zo’n 30 procent. Naast de zuidelijke provincies is de vraag naar Oktoberfestkleding ook sterk onder provincies die aan de Duitse grens liggen. De provincies met de sterkste vraag naar Oktoberfest kleding zijn Limburg, Overijssel en Drenthe.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: