Nederlanders willen beveiligingscamera's in de horeca

9 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Driekwart van de Nederlanders vindt dat elke winkel en horecagelegenheid beveiligingscamera’s moet hebben, blijkt uit onderzoek onder 1.489 Nederlanders. Zij verwachten dat daardoor criminaliteit wordt teruggedrongen. Bovendien voelen Nederlanders zich in een winkel of café met cameratoezicht veiliger. Toch heeft drie op de tien winkels nog geen beveiligingscamera’s, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) *.

 In de Week van de Veiligheid worden winkeliers en horeca-uitbaters die nog geen camera’s hebben, gestimuleerd deze te installeren. Voor de ondernemers die al cameratoezicht hebben, is het verstandig het cameratoezicht te evalueren. Is er cameratoezicht in de gehele zaak? Zijn de camera’s goed ingesteld en de mensen op de beelden duidelijk te herkennen? Belangrijk, want met goede camerabeveiliging voorkomen ondernemers criminaliteit en vergroten zij het gevoel van veiligheid. Als een camerasysteem via www.politie.nl is aangemeld bij Camera in Beeld, weet de politie direct waar goede beelden beschikbaar zijn. Met goede beelden kan de politie als het misgaat de criminelen opsporen of hulp van burgers inroepen. De meeste Nederlanders zien het belang daarvan in: 89% vindt beveiligingscamera’s een effectief middel om daders op te sporen en zo criminaliteit te verminderen.

Goed beeld voor grotere kans op veroordeling

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde winkeliers camerabeelden maakt waarop mensen niet te herkennen zijn. Frans Pommer, landelijk coördinerend officier van justitie High Impact Crime van het Openbaar Ministerie, onderstreept het belang van goede camerabeelden: “Alleen criminelen zijn gebaat bij schimmige beelden, want hoe slechter de herkenbaarheid, hoe slechter de bewijsbaarheid. Om een zaak rond te krijgen, heb je als officier van justitie weinig aan dit soort opnames. Daders komen dan misschien weg met hun vergrijp, terwijl je met een scherp camerabeeld juist het plaatje van een overval compleet kunt krijgen en je de dader kunt aanpakken. Kortom, goed beeld betekent beter zicht op de verdachte en grotere kans op een veroordeling.”

De Haarlemse juwelier Haverkort kan vanuit de praktijk beamen dat goede camera’s het verschil maken. “We hebben ons vijf jaar oude camerasysteem vervangen door een nieuw camerasysteem. Het is ongelooflijk wat een verbetering dat is,” zegt eigenaar de heer van Leeuwen. “Je kunt de lusjes in het tapijt bij wijze van spreken tellen, zo scherp is het beeld. Met ons nieuwe camerasysteem hebben wij na een overval de daders scherp in beeld én kunnen wij de politie helpen bij de opsporing van criminelen.

Spanningsveld tussen nut en privacy

Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders weleens camerabeelden bekijkt van daders op tv of online*. De helft van de Nederlanders bekijkt de beelden in de hoop daarmee te kunnen helpen bij de opsporing van daders. Drie op de tien Nederlanders doen het vooral omdat zij de beelden spannend vinden. 88% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de politie dankzij goede camerabeelden burgers kan inschakelen om daders op te sporen. Toch vinden sommigen cameratoezicht niet prettig. Eén op de zes Nederlanders voelt zich bekeken door de camera’s of voelt zich aangetast in zijn privacy. Dit geldt met name voor mensen onder de 40 jaar. 

Rapport Excellent cameratoezicht van CCV, inclusief negen punten voor excellent cameratoezicht: https://hetccv.nl/onderwerpen/cameratoezicht/excellent-cameratoezicht/

Over de Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt georganiseerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie, VNO-NCW & MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Tijdens deze week brengen diverse (branche)organisaties, gemeenten en de politie het thema veiligheid extra onder de aandacht bij ondernemers en hun personeel.

*Onderzoek uitgevoerd onder 1.489 mensen in de leeftijd van 18 jaar en ouder in juli 2017 in opdracht van het CCV.

Steekproef uitgevoerd onder 201 winkeliers in juli 2017 in opdracht van het CCV. 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: