Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

30 juni 2020 | Thijs Jacobs

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in 2019 de tussentijdse doelstelling voor 2020 heeft behaald door een reductie van 25,1% te realiseren ten opzichte van 2012. In het kader van het Preventieakkoord heeft de sector zich gecommitteerd aan een reductie van het aantal calorieën per 100 ml via A-merk producten van 25% in 2020, en 30% in 2025.

De tussentijdse doelstelling 2020 is een jaar eerder behaald dan afgesproken. Nu ook de consument steeds vaker kiest voor gezondere en caloriearme frisse dranken, willen de fabrikanten hun aanbod van suikervrije en gezondere frisse dranken de komende jaren verder uitbouwen en vergroten. Naast de reductie in calorieën per 100ml, werd ook in absolute zin bijna een kwart minder suiker op de markt gebracht dan in 2012. De ‘gemiddelde’ drank die in 2019 verkocht werd, bevatte circa 20 kcal/100ml. Ter vergelijking: een ‘klassieke’ regular frisdrank bevat twee keer zoveel calorieën (circa 40kcal/100ml).

Kleinere verpakkingen

Volgens Taco Juriaanse, directeur van FWS, tonen de cijfers aan dat de frisdranksector hard werkt aan het veranderen van het aanbod. Juriaanse: “Producenten passen met succes bestaande recepturen aan zodat ze minder suiker bevatten en ontwikkelen nieuwe drankjes zonder of met weinig calorieën. Kleinere verpakkingen zijn steeds populairder en er is in de promotie van producten steeds meer nadruk op laagcalorische frisdranken en andere gezondere alternatieven. Het is duidelijk dat deze inspanningen hun vruchten afwerpen.”

Vraag caloriearme dranken neemt toe

Ook uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de vraag naar gezondere dranken toeneemt. Een verdere uitsplitsing van de cijfers laten zien dat de verkoop van laagcalorische frisdranken (max. 20 kcal/100ml) in de retail in twee jaar tijd steeg (2017-2019) met 14%. De verkoop van mineraalwater en mineraalwater met smaak vertoonde met name in de jaren 2011-2017 een sterke stijging met een toename van 34%.

“Innovaties in het caloriearme frisse drankensegment dragen in belangrijke mate hieraan bij. Deze cijfers zijn voor ons dan ook een bevestiging dat we op de goede weg zijn”, aldus Juriaanse. “Want het gaat natuurlijk niet alleen om vernieuwing van het aanbod en de wijze waarop die innovaties in de markt worden gezet, maar zeker ook om de consument. Als die de geboden alternatieven herkent en bovenal lekker genoeg vindt om te kopen, kunnen we als sector de stappen maken die we hebben toegezegd in het Nationaal Preventieakkoord. Daarbij blijft het onze grootste uitdaging om dranken te maken die consumenten nog net zo lekker vinden als hun vertrouwde varianten. Consumentengewoonten en -smaak zijn voor een groot deel bepalend in het tempo van de omslag die we kunnen realiseren.”

Merkbaar groter aanbod

De Nielsen-cijfers tonen een doorgaande trend aan die al eerder zichtbaar was in het vorig jaar uitgevoerde Frisse Drankenonderzoek. Uit dat onderzoek bleek dat 80% van de Nederlanders die op calorieën in frisdrank let, wel eens bewust kiest voor het drinken van een light of zero frisdrank, omdat daar minder suiker en calorieën in zitten.

Uit het drankenonderzoek kwam ook naar voren dat consumenten hebben gemerkt dat producenten werken aan het gezonder maken van hun producten. 67% van de ondervraagden die laagcalorische frisdranken drinkt, geeft aan een merkbaar ‘groter aanbod’ te ervaren van frisdranken met minder suiker en calorieën dan twee jaar geleden.

Het is voor consumenten steeds duidelijker welke producten passen bij welke behoefte. Naast frisdranken zonder calorieën en water met een smaakje is er ook in het energiedrankensegment steeds meer aandacht voor het functionele gebruik ervan. Het kleinere 250ml formaat draagt bij aan een lagere calorie-inname en uit onderzoek van GfK blijkt dat het aantal jongeren dat meer dan een blikje per dag drinkt zeer laag en dalend is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: