Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

De Nederlandse consument heeft vertrouwen in de economie. Hij heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte van 2016. Dit jaar verwacht het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna €50. Dat zijn een aantal van de cijfers die het FSIN tijdens hun congres op de Horecava bekend zal maken.

Vertrouwen

Gaf de Nederlandse consument vorig jaar €1.115,31 uit aan eten en drinken buitenshuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting van het FSIN oplopen tot €1.162,70 per persoon (+4,2%). De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie e?n zijn veranderende levensstijl.

Crisis voorbij

De uitgaven aan de consumptie buitenshuis overtreffen daarmee die van vo?o?r de crisis. Ter vergelijking: voor de recessie in 2007 gaf de consument zo’n €1.147,57 uit aan eten en drinken buiten de deur. Na de crisis liep dit bedrag met meer dan €100 terug met 2014 als dieptepunt: toen besteedde de consument op jaarbasis €1.035,27 aan met name zijn restaurantbezoek (zie grafiek voor de exacte uitgaven per hoofd van de bevolking aan eten en drinken buiten de deur).


Trekken we de huidige lijn door - uitgaande van gelijkblijvende economische omstandigheden - dan zal de consumptie buitenshuis de komende jaren blijven stijgen. Het FSIN gaat in zijn toekomstberekeningen uit van een besteding aan foodservice van €1.395,95 per persoon per jaar in 2025. Dat is ruim €280 (+25,1%) meer dan de Nederlander in 2017 aan eten en drinken buiten de deur uitgaf.

2017: goed jaar voor foodsector

De totale foodsector heeft een goed jaar achter de rug; het beste sinds de crisis. De totale omzet in voedings- en genotmiddelen steeg afgelopen jaar met 3,6% in vergelijking met 2016, blijkt uit de voorlopige omzetcijfers van het FSIN over 2017. In Out of Home bedroeg de stijging zoals gezegd 4,1%, in At Home 3,4% (consumentenbestedingen aan eten en drinken voor consumptie thuis). De totale consumentenomzet in eten en drinken in Nederland kwam daarmee vorig jaar uit op zo’n €59,5 miljard. Daarvan wordt 68% in At Home gerealiseerd (hoofdzakelijk in het supermarktkanaal). Ook in 2018 staan de seinen op groen: het FSIN verwacht dat de foodmarkt dit jaar een omvang van €61,7 miljard zal bereiken.

Gemaksconcepten en delivery

De dynamiek in de foodsector is groot. Beleving, gemak, vertaald in nieuwe gemaksconcepten, en de onstuitbare opmars van maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de belangrijkste drijvers van de omzetgroei afgelopen jaar. Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen convenienceconcepten en fooddelivery blijven groeien. Met name jongeren en tweeverdieners stuwen de omzetstijging in deze groeimarkten. Meer dan ooit hebben zij geld over voor ‘lekker eten’ en voor convenience.

Tijdwinst is geld waard. Het FSIN signaleert al geruime tijd dat de tijdafstand tussen aankoop en foodconsumptie afneemt: naarmate een samenleving stabieler en welvarender is, stellen consumenten hun aankoopbeslissing vaker uit tot het laatste moment. Het FSIN verwacht dat de directe consumptie van foodproducten verder zal toenemen. Boodschappen voor de ‘voorraadkast’ zullen vaker online worden gedaan.

Thuisbezorgd.nl en Domino’s

Uit de recente marktupdate van het FSIN blijkt dat de markt voor fooddelivery afgelopen jaar met 28% is gestegen. Deze markt bereikte bijna de omzetgrens van €2,5 miljard. Iets meer dan de helft daarvan (€1,3 miljard) is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer €1,2 miljard is afkomstig van Cold Food & Beverage Delivery, zoals supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Vooral deze laatste markt ontwikkelt zich groeit snel (+33%). Deze groei wordt met name gedreven door de bezorging van boodschappen (+51%).

FSIN: ‘Nederlander besteedt in 2018 veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur’ 2

Over het FSIN

Het FSIN is het onafhankelijke kennisplatform van en voor professionals in de totale foodmarkt dat (inter)nationale trends en ontwikkelingen analyseert, duidt en koppelt aan een heldere toekomstvisie, zowel in Out of Home als At Home. Het FSIN brengt ieder jaar meerdere kennisproducten uit, waaronder de FSIN Beleidsmonitor, de FSIN FoodShopper Monitor en vakblad FoodStrategy met daarin opgenomen de FSIN Food500.

Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met meer dan 170 actieve leden waaronder grossiers, fabrikanten en outlets. Via de FSIN-website en -app hebben de leden onbeperkt toegang tot alle publicaties, rapporten, dossiers, presentaties en analyses. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: