Monique van Gevelt: Lijdend Leiderschap  

15 december 2017 | Monique van Gevelt

Hoe groot je bedrijf ook is er komt altijd een moment dat je medewerkers in dienst gaat nemen of ze tijdelijk moet ‘inhuren’ voor een evenement. En dan kan het nogal een ding zijn, dat aansturen van medewerkers. Want de een is een geboren leider terwijl de ander er de grootste moeite mee heeft om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het oude gezegde: ‘ik wens je veel personeel’ is dan ook heel toepasselijk. Want daar bedoelt men niet veel goeds mee. Leidinggeven aan medewerkers staat voor sommigen synoniem voor veel kopzorgen.

Als je leidinggeeft geeft, krijg je meestal met meerdere generaties te maken. Ik hoor ondernemers vaak klagen over hoe lastig het werken is met o.a. millenials. Maar elke generatie ontwikkelt zich in zijn eigen tijdperk en meet zich daardoor een eigen levenshouding aan. Dat is bij jou niet anders. Ook jij bent een ‘product’ van je tijd. Alléén door technologie ontwikkelen zich de jongste generaties veel sneller, dan de generaties daarvoor zich ontwikkelden. Als je van een andere generatie bent dan je team, dan kan het best weleens een uitdaging zijn om daar sturing aan te geven. Het vergt inlevings- en aanpassingsvermogen, maar uiteindelijk kunnen de verschillende generaties veel van elkaar opsteken.

Coachend leiderschap
Het is niet voor niets dat coachend leidinggeven populair is. Het is een stijl die jongere generaties zeer aanspreekt. Je bent als horecaondernemer dé inspiratiebron en coach die zijn/haar mensen laat werken vanuit hun eigen kracht en talent. Je laat ze groeien in hun werk en motiveert ze om uit zichzelf in beweging komen en verantwoordelijkheid te dragen. Deze leiderschapsstijl brengt een fijne werksfeer met zich mee, waarbij goed gepresteerd wordt en het team zich positief ontwikkeld. Het zorgt voor onderling vertrouwen en goede samenwerking. En dat is erg belangrijk in een klein team.

Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. Maar dit alles komt natuurlijk niet vanzelf aanwaaien. Daar is ieders inzet voor nodig.  Daarnaast moet je de doelen van je bedrijf voor ogen houden en behalen. Je medewerkers hebben ook doelen nodig om naar toe te werken, want uiteindelijk telt het eindresultaat. Zorg daarom dat de verantwoordelijkheid daar ligt waar die hoort. 

Er zijn grenzen
Maar niet iedereen is op dezelfde manier te coachen. Sommige mensen willen niet geholpen worden, terwijl anderen alle energie uit je zuigen in hun drang naar aandacht. Als je medewerker te veel leiding en feedback nodig heeft, dan is hij/zij er niet klaar voor om gecoacht te worden. Ook zullen er altijd medewerkers zijn die niet mee willen. Die jouw inspanningen als vanzelfsprekend zien of zelfs misbruik van je hulp maken. In zo’n situatie mag je best duidelijk maken wie er de baas is.

Elke ondernemer heeft zijn eigen gemixte stijl van leidinggeven. Van mensgericht, democratisch tot autoritair. In de horeca zie je nog veel traditioneel geleide bedrijven. Deze leiderschapsstijl pakt bij de jongere generaties niet altijd goed uit. Horecaondernemers vinden het nogal lastig om de touwtjes uit handen te geven. Daarbij heeft niet iedereen de expertise om coachend leiding te geven. Dat moet je in je hebben of je aanleren.

Toch is dit het startpunt voor groei. Anderen het vertrouwen geven om je te helpen, zodat ze hun bijdrage kunnen leveren en jouw waardering daarvoor mogen oogsten. Maar verwar coachend leidinggeven vooral niet met softheid. Je bent niet de helper of verzorger van je medewerkers. Mensen hebben uiteindelijk leiderschap nodig. Iemand die zijn nek uitsteekt en de koers bepaald.

Bewaak als leidinggevende daarom altijd de professionele grens tussen jou en je medewerkers. Als ondernemer heb je nu eenmaal een andere functie én andere verantwoordelijkheden. De juiste werkafstand maakt het makkelijker manoeuvreren. Want eerlijk is eerlijk. In een noodsituatie neemt ook een coachende leider het voortouw. Dan zal je directief moeten aansturen en zit de coach tijdelijk op de reservebank. 
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Lees nu gratis de juni-uitgave van de CaféKrant

De juni-edtie van De CaféKrant ligt weer bij elk café op de mat, maar hij is ook hier te downloaden. Een editie waar bier centraal staat. In Breda runt Anette Kessels al jaren het goed lopend café De Kleine Wereld. Gemikt wordt op het publiek dat ouder is dan dertig jaar, van ee...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een h...

Opening Achtergronden
Oude discotheek wordt lunchroom

Op de plek waar in Klazienaveen vroeger discotheek Le Barrage zat, komt straks een lunchroom. De nieuwe huurder gaat fors verbouwen. Er komt ook een zaal voor feesten, zo lezen we op rtvdrenthe.nl. Verwaarloosd Er moet nog wel veel gebeuren aan het pand. Het blijkt totaal verwaarloosd te zijn;...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Horeca wordt gewaarschuwd voor acrylamide in gerechten

Vanaf 11 april 2018 is het wettelijk vastgelegd dat horecaondernemers ervoor moeten zorgen dat de hoeveelheid acrylamide in hun producten tot een minimum wordt beperkt. De Europese Commissie heeft dit in nieuwe wetgeving vastgelegd. Maar wat is acrylamide dan eigenlijk? Op de website van het ...

Columns Achtergronden
Column: een glimlach is gratis

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, walle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: