"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

1 maart 2021 | Thijs Jacobs

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d’Alderliefste in Bergen, Noord-Holland. "Natuurlijk willen we de terrassen dolgraag openen met dit mooie weer. Gevoelsmatig klopt het niet meer om gesloten te blijven, zeker met die drukte in de parken. Maar wij doen er niet aan mee, niemand in Bergen trouwens."

Weinig gehoord over opening terrassen

Monique heeft veel contact met andere horecaondernemers in het land, ook omdat ze samen cursussen volgen. "En ook daar gaat niemand open voor zover ik dat weet. Niet in Haarlem, niet in Groningen... Volgens mij willen ze in Schagen terrassen gaan uitzetten, maar die niet openen, dus dat is meer een symbolische actie. Hier in Bergen staan we er niet achter om te openen en je weet dat de burgemeesters toch gaan handhaven. Het levert alleen maar ellende op, terwijl we het liefst positief blijven. Daarnaast heb ik mensen in mijn omgeving die corona hebben of hebben gehad en ik kan je vertellen dat de ziekte geen grapje is. De maatregelen zijn er niet voor niets, hoe graag we ook willen ondernemen met zijn allen; zeker in de horeca."

En dat is lastig in deze tijd, want de zaken staan er bij de caféondernemers niet goed voor. "Het is echt heel triest en er is ook nog geen concreet uitzicht op heropening. De een zegt half maart, de ander vermoedt dat het na Koningsdag op zijn vroegst gebeurt. Ik neig helaas naar het laatste... Gelukkig mag ik op 15 maart wel mijn strandpaviljoen openen, waar we take-away gaan doen. Het strandpaviljoen mocht dit jaar blijven staan, vanwege corona, waardoor dat weer scheelt in de kosten voor op- en afbreken."

Wel een groter terras straks

De zomer was goed, maar wel intensief. "Tijdens de eerste lockdown hebben we alles geschilderd en opgeknapt, dus dat is allemaal wel een keertje klaar. Nu, tijdens de tweede lockdown, hebben we niks te doen. In de zomer moesten we in de horeca echt op onze tenen lopen, want we waren naast ondernemers ook ordehandhavers. Dat vreet energie. Ik heb mijn gasten vaker gevraagd of ze dan niet op maandag of dinsdag wilden komen in plaats van op vrijdag, maar de mensen zoeken elkaar gewoon graag op, dat zie je nu wel in de parken . Als we straks open kunnen, dan hoop ik dat we het niet verleerd zijn met zijn allen. Misschien zijn de mensen wel bang om binnen te zitten... Gelukkig hebben we verruiming van de terrassen aangevraagd en gekregen van maart tot en met oktober, zodat we wat meer speelruimte hebben straks. Maar ja, als we straks open mogen, dan moet er ook weer bier ingekocht worden. Dat brengt me op de vraag of de brouwers er wel klaar voor zijn. Hoe gaan zij dat doen? Ondanks het feit dat we gesloten zijn, hou ik wel contact met mijn vaste gasten; ik bel ze regelmatig of stuur een foto. Ik kijk liever vooruit en laat de negativiteit graag achter me."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: