Meten is weten: ook in het café

1 augustus 2017 | Roy Spijker

De horeca is afhankelijk van gasten. Dat is een eeuwenoud simpel gegeven. Gek eigenlijk dat de hoeveelheid van deze gasten niet wordt gemeten? Dat dacht ook Alexander Swart van Partycafé De Doos. Hij meet precies hoeveel gasten er in zijn café zijn en haalt daar zijn voordeel uit.

“Drie jaar geleden werd ik benaderd door een paar jongens die een systeem hadden ontwikkeld waarmee ze het aantal gasten in mijn café konden meten,” zegt Alexander Swart. “In het begin keek ik hier vrij sceptisch tegen aan, ik kon zelf toch ook wel goed inschatten hoe druk het is in mijn café? Maar ze hebben mij overtuigd om het toch te gaan proberen. Ik hou er ook wel een beetje van om dingen te testen die mijn zaak verder kunnen helpen. Drie jaar later gebruik ik het systeem nog steeds en kan ik eigenlijk niet meer zonder.”

Swart gebruikt het systeem van Check-It. Bij de ingang wordt een kastje opgehangen dat precies meet hoeveel gasten mijn café naar binnen stappen, en weer naar buiten gaan. “In de retail wordt al heel veel gebruik gemaakt van dit soort systemen. Daar meten ze precies hoeveel mensen er in een winkel komen. Als ze daar zien dat de omzet tegenvalt, kan het personeel geïnstrueerd worden om mensen meer aan te spreken en zo meer te verkopen. Het is gek dat we dit niet op grote schaal in de horeca doen.”

Piekuren en Dj’s
Zelf haalt Swart al een goudmijn aan informatie sinds hij zijn bezoekersaantallen meet. “Ik weet nu heel goed wat voor mij de piekuren zijn en kan hier ook op inspelen. Op donderdagavond wordt het pas na 12 uur echt drukker. Daar kan ik mijn personeel op afstemmen door pas vanaf dat moment meer mensen in te zetten. Groningen is een studentenstad, dat houdt in dat het in juli veel rustiger is dan de rest van het jaar. Ook daar kan ik rekening mee houden.”

Alexander Swart laat weten dat hij nog meer uit zijn systeem haalt. Zo vertelt hij dat ook op afstemt welke dj hij inhuurt. “Bij ons in De Doos hebben we regelmatig een dj die de muziek verzorgd. Als ik zie dat het aantal bezoekers afneemt bij een bepaalde dj, dan is dat voor mij een signaal dat ik misschien een ander moet gaan zoeken. Daarnaast hebben we in Groningen veel studentenverenigingen die vaak ons café afhuren voor feestjes. Door het meten van het aantal bezoekers kunnen wij nu zeggen hoeveel mensen er op die feestjes afkomen en onze inkoop daar op afstemmen. Door te meten, en daar een aantal conclusies aan te hangen, is het mogelijk om je bedrijf echt vooruit te helpen.” 

Bezoekers en omzet
Het mooiste aan het meten van de bezoekersaantallen vind Swart nog dat hij kan zien hoe zijn personeel presteert. Volgens de café-eigenaar is het namelijk niet zo dat meer gasten ook automatisch voor meer omzet zorgen. “De reden dat ze in de retail het aantal klanten meten, is om te zien of al deze klanten ook daadwerkelijk iets kopen,” zegt Swart. “Als er van de honderd mensen die binnen zijn, maar tien mensen iets kopen dan wordt het personeel in de winkel gemotiveerd om klanten aan te spreken.”

“Zo werkt dat natuurlijk ook in de horeca. Al we een avond hebben gehad met een hoge omzet, maar minder gasten dan normaal, dan kan ik het personeel een mooi compliment geven dat ze goed hebben gewerkt. Andersom kan ik ze motiveren om meer te verkopen, aangezien de data die ik binnen krijg ook live is te volgen op mijn mobiele telefoon via een app. De investering is niet eens zo hoog, het kan al vanaf 35 euro per maand. De mogelijkheden zijn echt eindeloos en ik merk nu echt dat ik mijn voordeel er uit haal.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Dwangsom voor horecaondernemer

Een horeca-uitbater in Bergen op Zoom heeft een last onder dwangsom opgelegd gekregen van de gemeente Bergen op Zoom, zo lezen we op internetbode.nl. Forse boete Het college van burgemeester en wethouders heeft dit laten weten. Het besluit is genomen om nieuwe overschrijdingen van de geluidsno...

Utrecht CityTrip
CityTrip Utrecht: Interview 30ml Coffee Roasters Koffiebar

Kwaliteit van koffie verschilt sterk De koffie is in de horeca niet overal van goede kwaliteit volgens de koffiefanaat. "Met alle respect; de koffie die je bij de groothandel koopt, is maanden geleden ingepakt. Die van ons is slechts hooguit een paar dagen voor levering gebrand. Dat is een were...

Drinks Achtergronden
Klacht tegen campagne 'Neuken Liqueur'

Nee, het is geen 1 april-grap. STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA....

Bezorgen
Online platform ‘KEDAI’ geeft foodondernemers hun onafhankelijkheid terug

Het nieuwe online platform Kedai (Kedai betekent winkel) geeft fastfood- en bezorgrestaurant-ondernemers hun onafhankelijkheid weer terug. Het platform biedt, anders dan de huidige aanbieders, een model waarbij deze ondernemers deels eigenaar kunnen worden van het platform. De afhankelijkheid van gr...

Achtergronden
Top 10 best gelezen artikelen op decafekrant.nl

Het einde van het jaar nadert. Tijd om terug te blikken op een bewogen jaar. We hebben een overzicht gemaakt van de meest gelezen artikelen op decafekrant.nl. 1. Column: Café-eigenaren zijn geen wetshandhavers Best gelezen dit jaar? Een Column van redacteur Thijs Jacobs over een plannetje...

Achtergronden
Horeca Den Bosch beperkt geluidsoverlast tijdens carnaval

Geen versterkte muziek na tien uur 's avonds en de deuren van horecazaken in de binnenstad om middernacht dicht... Het zijn voorbeelden van maatregelen die de Bossche horeca zelf heeft ingesteld om overlast voor binnenstadbewoners tijdens carnaval te beperken, zo lezen we op de website van DTV D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: