Meten is weten: ook in het café

1 augustus 2017 | Roy Spijker

De horeca is afhankelijk van gasten. Dat is een eeuwenoud simpel gegeven. Gek eigenlijk dat de hoeveelheid van deze gasten niet wordt gemeten? Dat dacht ook Alexander Swart van Partycafé De Doos. Hij meet precies hoeveel gasten er in zijn café zijn en haalt daar zijn voordeel uit.

“Drie jaar geleden werd ik benaderd door een paar jongens die een systeem hadden ontwikkeld waarmee ze het aantal gasten in mijn café konden meten,” zegt Alexander Swart. “In het begin keek ik hier vrij sceptisch tegen aan, ik kon zelf toch ook wel goed inschatten hoe druk het is in mijn café? Maar ze hebben mij overtuigd om het toch te gaan proberen. Ik hou er ook wel een beetje van om dingen te testen die mijn zaak verder kunnen helpen. Drie jaar later gebruik ik het systeem nog steeds en kan ik eigenlijk niet meer zonder.”

Swart gebruikt het systeem van Check-It. Bij de ingang wordt een kastje opgehangen dat precies meet hoeveel gasten mijn café naar binnen stappen, en weer naar buiten gaan. “In de retail wordt al heel veel gebruik gemaakt van dit soort systemen. Daar meten ze precies hoeveel mensen er in een winkel komen. Als ze daar zien dat de omzet tegenvalt, kan het personeel geïnstrueerd worden om mensen meer aan te spreken en zo meer te verkopen. Het is gek dat we dit niet op grote schaal in de horeca doen.”

Piekuren en Dj’s
Zelf haalt Swart al een goudmijn aan informatie sinds hij zijn bezoekersaantallen meet. “Ik weet nu heel goed wat voor mij de piekuren zijn en kan hier ook op inspelen. Op donderdagavond wordt het pas na 12 uur echt drukker. Daar kan ik mijn personeel op afstemmen door pas vanaf dat moment meer mensen in te zetten. Groningen is een studentenstad, dat houdt in dat het in juli veel rustiger is dan de rest van het jaar. Ook daar kan ik rekening mee houden.”

Alexander Swart laat weten dat hij nog meer uit zijn systeem haalt. Zo vertelt hij dat ook op afstemt welke dj hij inhuurt. “Bij ons in De Doos hebben we regelmatig een dj die de muziek verzorgd. Als ik zie dat het aantal bezoekers afneemt bij een bepaalde dj, dan is dat voor mij een signaal dat ik misschien een ander moet gaan zoeken. Daarnaast hebben we in Groningen veel studentenverenigingen die vaak ons café afhuren voor feestjes. Door het meten van het aantal bezoekers kunnen wij nu zeggen hoeveel mensen er op die feestjes afkomen en onze inkoop daar op afstemmen. Door te meten, en daar een aantal conclusies aan te hangen, is het mogelijk om je bedrijf echt vooruit te helpen.” 

Bezoekers en omzet
Het mooiste aan het meten van de bezoekersaantallen vind Swart nog dat hij kan zien hoe zijn personeel presteert. Volgens de café-eigenaar is het namelijk niet zo dat meer gasten ook automatisch voor meer omzet zorgen. “De reden dat ze in de retail het aantal klanten meten, is om te zien of al deze klanten ook daadwerkelijk iets kopen,” zegt Swart. “Als er van de honderd mensen die binnen zijn, maar tien mensen iets kopen dan wordt het personeel in de winkel gemotiveerd om klanten aan te spreken.”

“Zo werkt dat natuurlijk ook in de horeca. Al we een avond hebben gehad met een hoge omzet, maar minder gasten dan normaal, dan kan ik het personeel een mooi compliment geven dat ze goed hebben gewerkt. Andersom kan ik ze motiveren om meer te verkopen, aangezien de data die ik binnen krijg ook live is te volgen op mijn mobiele telefoon via een app. De investering is niet eens zo hoog, het kan al vanaf 35 euro per maand. De mogelijkheden zijn echt eindeloos en ik merk nu echt dat ik mijn voordeel er uit haal.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks
Dit wist je (nog) niet over grappa

Grappa is een Italiaanse gedistilleerde drank, vervaardigd uit de restanten van de druiven na de wijnbereiding. De schillen en de pitten van de druiven (pulp) vormen de basis van grappa. Vroeger gold het als een economische manier om alles uit de wijnproductie te halen, tegenwoordig is het een delic...

Opening Rotterdam
[FOTO'S] Is dit de gaafste horecahotspot van Rotterdam?

Één plek waar je terecht kunt voor een tal van uiteenlopende culturen, thema's en smaken. Midden in het centrum van Rotterdam opende café DoDo haar imposante deuren voor publiek. Met maar liefst 220 zitplaatsen verdeeld over 7 uiteenlopende wereldse themaruimtes, belooft dez...

Café Achtergronden
Café De Singel (Zwolle) staat te koop

Eén van de bekendste cafés van Zwolle, Café De Singel, staat in de verkoop. De kroeg is eveneens een muziekpodium en verschillende beroemde muzikanten zetten er hun eerste stappen op het podium, zoals Miss Montreal, Bertolf en Typhoon. De liveoptredens maakten van dit café...

Wet- en regelgeving
Handhaving verbod rookruimtes horeca vanaf 1 april 2020

Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september werden in een uitspraak van de Hoge Raad al deze rookruimtes per direct verboden. De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden en heeft de NVWA de tijd om het toezicht in te richten. Blo...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: