Meten is weten: ook in het café

1 augustus 2017 | Roy Spijker

De horeca is afhankelijk van gasten. Dat is een eeuwenoud simpel gegeven. Gek eigenlijk dat de hoeveelheid van deze gasten niet wordt gemeten? Dat dacht ook Alexander Swart van Partycafé De Doos. Hij meet precies hoeveel gasten er in zijn café zijn en haalt daar zijn voordeel uit.

“Drie jaar geleden werd ik benaderd door een paar jongens die een systeem hadden ontwikkeld waarmee ze het aantal gasten in mijn café konden meten,” zegt Alexander Swart. “In het begin keek ik hier vrij sceptisch tegen aan, ik kon zelf toch ook wel goed inschatten hoe druk het is in mijn café? Maar ze hebben mij overtuigd om het toch te gaan proberen. Ik hou er ook wel een beetje van om dingen te testen die mijn zaak verder kunnen helpen. Drie jaar later gebruik ik het systeem nog steeds en kan ik eigenlijk niet meer zonder.”

Swart gebruikt het systeem van Check-It. Bij de ingang wordt een kastje opgehangen dat precies meet hoeveel gasten mijn café naar binnen stappen, en weer naar buiten gaan. “In de retail wordt al heel veel gebruik gemaakt van dit soort systemen. Daar meten ze precies hoeveel mensen er in een winkel komen. Als ze daar zien dat de omzet tegenvalt, kan het personeel geïnstrueerd worden om mensen meer aan te spreken en zo meer te verkopen. Het is gek dat we dit niet op grote schaal in de horeca doen.”

Piekuren en Dj’s
Zelf haalt Swart al een goudmijn aan informatie sinds hij zijn bezoekersaantallen meet. “Ik weet nu heel goed wat voor mij de piekuren zijn en kan hier ook op inspelen. Op donderdagavond wordt het pas na 12 uur echt drukker. Daar kan ik mijn personeel op afstemmen door pas vanaf dat moment meer mensen in te zetten. Groningen is een studentenstad, dat houdt in dat het in juli veel rustiger is dan de rest van het jaar. Ook daar kan ik rekening mee houden.”

Alexander Swart laat weten dat hij nog meer uit zijn systeem haalt. Zo vertelt hij dat ook op afstemt welke dj hij inhuurt. “Bij ons in De Doos hebben we regelmatig een dj die de muziek verzorgd. Als ik zie dat het aantal bezoekers afneemt bij een bepaalde dj, dan is dat voor mij een signaal dat ik misschien een ander moet gaan zoeken. Daarnaast hebben we in Groningen veel studentenverenigingen die vaak ons café afhuren voor feestjes. Door het meten van het aantal bezoekers kunnen wij nu zeggen hoeveel mensen er op die feestjes afkomen en onze inkoop daar op afstemmen. Door te meten, en daar een aantal conclusies aan te hangen, is het mogelijk om je bedrijf echt vooruit te helpen.” 

Bezoekers en omzet
Het mooiste aan het meten van de bezoekersaantallen vind Swart nog dat hij kan zien hoe zijn personeel presteert. Volgens de café-eigenaar is het namelijk niet zo dat meer gasten ook automatisch voor meer omzet zorgen. “De reden dat ze in de retail het aantal klanten meten, is om te zien of al deze klanten ook daadwerkelijk iets kopen,” zegt Swart. “Als er van de honderd mensen die binnen zijn, maar tien mensen iets kopen dan wordt het personeel in de winkel gemotiveerd om klanten aan te spreken.”

“Zo werkt dat natuurlijk ook in de horeca. Al we een avond hebben gehad met een hoge omzet, maar minder gasten dan normaal, dan kan ik het personeel een mooi compliment geven dat ze goed hebben gewerkt. Andersom kan ik ze motiveren om meer te verkopen, aangezien de data die ik binnen krijg ook live is te volgen op mijn mobiele telefoon via een app. De investering is niet eens zo hoog, het kan al vanaf 35 euro per maand. De mogelijkheden zijn echt eindeloos en ik merk nu echt dat ik mijn voordeel er uit haal.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Events
Jeneverfestival keert terug in jeneverhoofdstad Schiedam

De kogel is door de kerk: het Nederlands Jeneverfestival is terug van weggeweest. Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam het Nederlands Jeneverfestival. Na de spontane terugkeer van jenever op de menukaart van geprezen bartenders in Nederland, verwacht...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Awards Bier
Het beste bier ter wereld komt uit Nederland!

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte is tijdens de prestigieuze World Beer Awards – het WK voor bier – verkozen tot het beste bier ter wereld in de categorie ‘World's Best Flavoured Wood Aged’. Daarnaast heeft een ander bier uit de Vatgerijpt serie, Vatgerijpt Hoogh...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: