Meten is weten: ook in het café

1 augustus 2017 | Roy Spijker

De horeca is afhankelijk van gasten. Dat is een eeuwenoud simpel gegeven. Gek eigenlijk dat de hoeveelheid van deze gasten niet wordt gemeten? Dat dacht ook Alexander Swart van Partycafé De Doos. Hij meet precies hoeveel gasten er in zijn café zijn en haalt daar zijn voordeel uit.

“Drie jaar geleden werd ik benaderd door een paar jongens die een systeem hadden ontwikkeld waarmee ze het aantal gasten in mijn café konden meten,” zegt Alexander Swart. “In het begin keek ik hier vrij sceptisch tegen aan, ik kon zelf toch ook wel goed inschatten hoe druk het is in mijn café? Maar ze hebben mij overtuigd om het toch te gaan proberen. Ik hou er ook wel een beetje van om dingen te testen die mijn zaak verder kunnen helpen. Drie jaar later gebruik ik het systeem nog steeds en kan ik eigenlijk niet meer zonder.”

Swart gebruikt het systeem van Check-It. Bij de ingang wordt een kastje opgehangen dat precies meet hoeveel gasten mijn café naar binnen stappen, en weer naar buiten gaan. “In de retail wordt al heel veel gebruik gemaakt van dit soort systemen. Daar meten ze precies hoeveel mensen er in een winkel komen. Als ze daar zien dat de omzet tegenvalt, kan het personeel geïnstrueerd worden om mensen meer aan te spreken en zo meer te verkopen. Het is gek dat we dit niet op grote schaal in de horeca doen.”

Piekuren en Dj’s
Zelf haalt Swart al een goudmijn aan informatie sinds hij zijn bezoekersaantallen meet. “Ik weet nu heel goed wat voor mij de piekuren zijn en kan hier ook op inspelen. Op donderdagavond wordt het pas na 12 uur echt drukker. Daar kan ik mijn personeel op afstemmen door pas vanaf dat moment meer mensen in te zetten. Groningen is een studentenstad, dat houdt in dat het in juli veel rustiger is dan de rest van het jaar. Ook daar kan ik rekening mee houden.”

Alexander Swart laat weten dat hij nog meer uit zijn systeem haalt. Zo vertelt hij dat ook op afstemt welke dj hij inhuurt. “Bij ons in De Doos hebben we regelmatig een dj die de muziek verzorgd. Als ik zie dat het aantal bezoekers afneemt bij een bepaalde dj, dan is dat voor mij een signaal dat ik misschien een ander moet gaan zoeken. Daarnaast hebben we in Groningen veel studentenverenigingen die vaak ons café afhuren voor feestjes. Door het meten van het aantal bezoekers kunnen wij nu zeggen hoeveel mensen er op die feestjes afkomen en onze inkoop daar op afstemmen. Door te meten, en daar een aantal conclusies aan te hangen, is het mogelijk om je bedrijf echt vooruit te helpen.” 

Bezoekers en omzet
Het mooiste aan het meten van de bezoekersaantallen vind Swart nog dat hij kan zien hoe zijn personeel presteert. Volgens de café-eigenaar is het namelijk niet zo dat meer gasten ook automatisch voor meer omzet zorgen. “De reden dat ze in de retail het aantal klanten meten, is om te zien of al deze klanten ook daadwerkelijk iets kopen,” zegt Swart. “Als er van de honderd mensen die binnen zijn, maar tien mensen iets kopen dan wordt het personeel in de winkel gemotiveerd om klanten aan te spreken.”

“Zo werkt dat natuurlijk ook in de horeca. Al we een avond hebben gehad met een hoge omzet, maar minder gasten dan normaal, dan kan ik het personeel een mooi compliment geven dat ze goed hebben gewerkt. Andersom kan ik ze motiveren om meer te verkopen, aangezien de data die ik binnen krijg ook live is te volgen op mijn mobiele telefoon via een app. De investering is niet eens zo hoog, het kan al vanaf 35 euro per maand. De mogelijkheden zijn echt eindeloos en ik merk nu echt dat ik mijn voordeel er uit haal.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Achtergrond: het rookverbod in een internationale context geplaatst

In Nederland is onder horecaondernemers onrust ontstaan over het voornemen van staatssecretaris van VWS, Paul Blokhuis, om roken op terrassen te verbieden. Is die ophef wel terecht? In andere landen gaat men namelijk nog een stapje verder om roken te ontmoedigen. We zetten een aantal praktijkvoorbee...

Koffie & thee Mensen
Barista Moniek Smit naar Doppio

Koffiemarktspecialist, adviseur en barista van het eerste uur Moniek Smit (41) zet haar carrière voort bij franchise-onderneming Doppio Espresso. Smit zal per 1 juli 2018 de functie van Regio Regisseur op zich nemen en hiermee de franchisenemers van Doppio Espresso ondersteunen en versterken....

Wet- en regelgeving Ondernemen
Regels btw-aangifte en btw-tarieven in de horeca

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de Belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goed inzicht van zaken, mits goed ingericht. Dit artikel geeft antwoord op de vragen die bij de ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Wet- en regelgeving Ondernemen Longread
(On)gerechtvaardigd vertrouwen in de overheid

Eric de Vries ziet het helemaal zitten. Er staat een leuk pandje te huur aan een sfeervol plein met mooie oude bomen. Ideaal voor een café met een leuk terras erbij op het plein. Eric heeft kort daarvoor alle benodigde horecapapieren gehaald. Hij is verstandig en gaat eerst bij de gemeente in...

Amsterdam Koffie & thee
Komt de beste barista ter wereld uit Nederland?

Dit jaar wordt de World Barista Championship in Nederland gehouden, in Amsterdam om precies te zijn. Lex Wenneker, zelf een Amsterdammer, is kanshebber voor de titel. Wordt hij straks daadwerkelijk de beste barista ter wereld? Vanaf 20 juni De kansen zijn er, in 2016 (in Dublin) werd hij zesde...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: