McDonald’s opent 75e McCafé in Nederland

5 november 2018 | Thijs Jacobs

Vorige week wordt in het McDonald’s restaurant Enkhuizen het 75ste McCafé in Nederland geopend. Deze nieuwe service is sinds de introductie in 2016 uitgegroeid tot een groot succes, dat nauwelijks meer weg te denken is uit de 75 McDonald’s restaurants die deze service bieden. In restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verassen met maar liefst 14 koffievariaties, verse muntthee en patisserie als cheesecake, macarons en vers afgebakken cookies en croissants. Het is de ambitie van McDonald’s om haar positie op de markt voor koffie buitenshuis verder te versterken.

Goede zet

De uitrol van McCafé is een goede zet gebleken: de koffie-omzet van McDonald’s laat een stijgende lijn zien en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants. Daarnaast draagt de focus op verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Gasten die staan te wachten voor de gewone counter, zien dat de koffie bereid wordt en men ruikt de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit straalt af op onze andere producten, waardoor ze nog positiever worden over het merk McDonald’s. Dit zogeheten ‘halo-effect’ zorgt indirect ook extra omzet”, aldus Menno van der Hoeven, New Business Manager bij McDonald’s Nederland.

Koffie

Om de kwaliteit van haar koffie van te waarborgen, gebruikt McDonald’s niet alleen 100% Arabica koffiebonen. Crewleden worden ook getraind zodat zij alle verschillende koffievariaties op de enige juiste wijze kunnen serveren. Ze krijgen ook de mogelijkheid om een erkende Barista-opleiding te volgen. Inmiddels hebben al ruim 280 Crewleden van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Naast heerlijke koffie biedt McCafé ook verse muntthee en een breed assortiment van vers afgebakken patisserie. 

Er is een groeiende behoefte aan kwaliteitskoffie buitenshuis met iets lekkers erbij. Met McCafé speelt McDonald’s in op deze trend. Het grootste horecabedrijf van Nederland wordt hierdoor een steeds relevantere speler op de markt voor koffie buitenshuis. McDonalds verwacht dat het 100ste McCafé in het voorjaar van 2019 zal worden geopend.

Over McDonald’s McCafé

Bij het McCafé kunnen gasten aan de speciale koffiecounter kiezen uit 14 verschillende koffievariaties; van een heerlijke espresso tot een latte macchiato met siroop naar keuze voor de liefhebbers. Naast een uitgebreid koffieassortiment, biedt het McCafé ook een ruime keuze aan allerlei lekkernijen als macarons, donuts, cheesecake, muffins en vers afgebakken cookies en croissants. De koffievariaties en de lekkernijen zijn de hele dag verkrijgbaar, ook via de gewone counter, bestelkiosk en de McDrive bij restaurants met een McCafé. McDonald’s speelt met McCafé in op de veranderende wensen van haar gasten in Nederland, waarbij koffiedrinken buiten de deur groeit.

Duurzaam en eerlijk

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: