McDonald’s opent 75e McCafé in Nederland

5 november 2018 | Thijs Jacobs

Vorige week wordt in het McDonald’s restaurant Enkhuizen het 75ste McCafé in Nederland geopend. Deze nieuwe service is sinds de introductie in 2016 uitgegroeid tot een groot succes, dat nauwelijks meer weg te denken is uit de 75 McDonald’s restaurants die deze service bieden. In restaurants met McCafé staan speciaal opgeleide barista’s klaar om de Nederlandse koffiedrinkers te verassen met maar liefst 14 koffievariaties, verse muntthee en patisserie als cheesecake, macarons en vers afgebakken cookies en croissants. Het is de ambitie van McDonald’s om haar positie op de markt voor koffie buitenshuis verder te versterken.

Goede zet

De uitrol van McCafé is een goede zet gebleken: de koffie-omzet van McDonald’s laat een stijgende lijn zien en neemt inmiddels een belangrijke plek in binnen de totaalomzet van de diverse restaurants. Daarnaast draagt de focus op verse koffie bij aan de sfeer in het restaurant. “Gasten die staan te wachten voor de gewone counter, zien dat de koffie bereid wordt en men ruikt de koffiemelanges en de net afgebakken patisserieproducten. Die aandacht voor versheid en kwaliteit straalt af op onze andere producten, waardoor ze nog positiever worden over het merk McDonald’s. Dit zogeheten ‘halo-effect’ zorgt indirect ook extra omzet”, aldus Menno van der Hoeven, New Business Manager bij McDonald’s Nederland.

Koffie

Om de kwaliteit van haar koffie van te waarborgen, gebruikt McDonald’s niet alleen 100% Arabica koffiebonen. Crewleden worden ook getraind zodat zij alle verschillende koffievariaties op de enige juiste wijze kunnen serveren. Ze krijgen ook de mogelijkheid om een erkende Barista-opleiding te volgen. Inmiddels hebben al ruim 280 Crewleden van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Naast heerlijke koffie biedt McCafé ook verse muntthee en een breed assortiment van vers afgebakken patisserie. 

Er is een groeiende behoefte aan kwaliteitskoffie buitenshuis met iets lekkers erbij. Met McCafé speelt McDonald’s in op deze trend. Het grootste horecabedrijf van Nederland wordt hierdoor een steeds relevantere speler op de markt voor koffie buitenshuis. McDonalds verwacht dat het 100ste McCafé in het voorjaar van 2019 zal worden geopend.

Over McDonald’s McCafé

Bij het McCafé kunnen gasten aan de speciale koffiecounter kiezen uit 14 verschillende koffievariaties; van een heerlijke espresso tot een latte macchiato met siroop naar keuze voor de liefhebbers. Naast een uitgebreid koffieassortiment, biedt het McCafé ook een ruime keuze aan allerlei lekkernijen als macarons, donuts, cheesecake, muffins en vers afgebakken cookies en croissants. De koffievariaties en de lekkernijen zijn de hele dag verkrijgbaar, ook via de gewone counter, bestelkiosk en de McDrive bij restaurants met een McCafé. McDonald’s speelt met McCafé in op de veranderende wensen van haar gasten in Nederland, waarbij koffiedrinken buiten de deur groeit.

Duurzaam en eerlijk

De gebruikte koffiebonen hebben het Rainforest Alliance-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat bij de koffieproductie onder andere rekening is gehouden met de bescherming van het milieu en goede arbeidsomstandigheden voor de koffieboeren en hun gezinnen. Het overgebleven koffiedik gaat naar Koffie Recycling Nederland (KRN), om het te laten bewerken tot bio-pellets en briketten. Hiermee zet McDonald’s haar reststoffen opnieuw in voor een duurzaam gebruik van al haar koffie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: