Lustrumeditie Dutch Beer Challenge

21 januari 2019 | Thijs Jacobs

Op woensdag 20 maart 2019 wordt Rotterdam voor de vijfde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vijfde en dus lustrumeditie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan opnieuw plaatsvinden in debatcentrum Arminius.

Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders worden uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. De inschrijving is sinds 14 januari 2019 open. De vraag is: welk bier wordt de opvolger van Jopen Mooie Nel (2015), Bruut van Gajes (2016), Bloedbroeder van Kompaan (2017) en Night Porter van Bronckhoster (2018) als het Beste Bier van Nederland in 2019?

Veel brouwerijen

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren opnieuw gegroeid tot ruim 650. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de vorige, vierde editie van de Dutch Beer Challenge waren er bijna 400 Nederlandse bieren in competitie, waarna er 19 een gouden, 21 een zilveren en 25 een bronzen medaille wonnen. Voor de vijfde editie in 2019 rekent de organisatie weer op een groei van het aantal ingezonden bieren.

Vakkundige juryleden

Er is een gemengde aanwezigheid op 20 maart 2019 van zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale specialisten. Deze juryleden proeven blind in verschillende bier-hoofdcategorieën met 26 subcategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren, houtgelagerde bieren en ook alcoholvrij/-arm bier, stout en imperial stout en zwaar blond en tripel. De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. De gelauwerde bieren krijgen promotie van de (inter)nationale en regionale media. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.

Prijsuitreiking op 18 april

De wedstrijdleiding maakt de winnaars bekend tijdens een receptie op donderdag 18 april 2019 in Rotterdam. Op 16 mei 2019 wordt tijdens de opening van de achtste Week van het Nederlandse Bier bekend gemaakt welk bier verkozen is tot ‘Het Beste Bier van Nederland 2019’ gekoppeld aan de Mitra-Award.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter

Rick Kempen (Bier&cO), secretaris

Marco Philipsen (Mitra), penningmeester

Henri Reuchlin (BIERburo)

Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a. www.brusselsbeerchallenge.com).

De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv, welke de wedstrijdleiding in handen heeft.

Zie voor informatie de website www.dutchbeerchallenge.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: