Lustrumeditie Dutch Beer Challenge

21 januari 2019 | Thijs Jacobs

Op woensdag 20 maart 2019 wordt Rotterdam voor de vijfde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vijfde en dus lustrumeditie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan opnieuw plaatsvinden in debatcentrum Arminius.

Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders worden uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. De inschrijving is sinds 14 januari 2019 open. De vraag is: welk bier wordt de opvolger van Jopen Mooie Nel (2015), Bruut van Gajes (2016), Bloedbroeder van Kompaan (2017) en Night Porter van Bronckhoster (2018) als het Beste Bier van Nederland in 2019?

Veel brouwerijen

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren opnieuw gegroeid tot ruim 650. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de vorige, vierde editie van de Dutch Beer Challenge waren er bijna 400 Nederlandse bieren in competitie, waarna er 19 een gouden, 21 een zilveren en 25 een bronzen medaille wonnen. Voor de vijfde editie in 2019 rekent de organisatie weer op een groei van het aantal ingezonden bieren.

Vakkundige juryleden

Er is een gemengde aanwezigheid op 20 maart 2019 van zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale specialisten. Deze juryleden proeven blind in verschillende bier-hoofdcategorieën met 26 subcategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren, houtgelagerde bieren en ook alcoholvrij/-arm bier, stout en imperial stout en zwaar blond en tripel. De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. De gelauwerde bieren krijgen promotie van de (inter)nationale en regionale media. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.

Prijsuitreiking op 18 april

De wedstrijdleiding maakt de winnaars bekend tijdens een receptie op donderdag 18 april 2019 in Rotterdam. Op 16 mei 2019 wordt tijdens de opening van de achtste Week van het Nederlandse Bier bekend gemaakt welk bier verkozen is tot ‘Het Beste Bier van Nederland 2019’ gekoppeld aan de Mitra-Award.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter

Rick Kempen (Bier&cO), secretaris

Marco Philipsen (Mitra), penningmeester

Henri Reuchlin (BIERburo)

Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a. www.brusselsbeerchallenge.com).

De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv, welke de wedstrijdleiding in handen heeft.

Zie voor informatie de website www.dutchbeerchallenge.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Coronacrisis
Aantal 'coronaboetes' in horeca staat bijna overal op nul

Het AD heeft onderzocht in hoeverre de gemeenten handhaven met betrekking tot de coronamaatregelen in de horeca. Wat blijkt? In de meeste gemeenten staat de teller op nul; er wordt dus een oogje toegeknepen. Steekproef Wel merken de gemeenten dat de anderhalve meter afstand staads vaker niet w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: