Leer bij over Britse bieren

24 maart 2016 |
Leer bij over Britse bieren<

Vroeger werd Brits bier geassocieerd met een lauw en schuimloos goedje, waarvan je maar met moeite het glas leeg kon krijgen. Het ‘draught’ bier
is het bekendst. Dat is bier dat op natuurlijke wijze gerijpt is en geen koolzuur bevat. Bovendien moet het eigenlijk met een handpomp getapt worden. We nemen je mee langs enkele typisch Britse bieren.

Ale
Tegenwoordig zie je ale ook in Nederland fors aan populariteit winnen. Ale is een Brits bier, zeg maar de eigen versie van wat wij pils noemen. Het pilsener is in Groot-Brittannië populair en de ale verovert ook Nederland op dit moment. Er zijn verschillende varianten, zoals de pale ale, India Pale Ale en de brown ale. Tot begin 15e eeuw brouwden de Engelsen bier met allerlei kruiden, behalve hop. De India Pale Ale is zeer specifiek met een opmars bezig. Het pils kenmerkt zich door de hop en hoeft niet per definitie bitter te zijn; dat hangt namelijk weer af van welke hop er is gebruikt. Vaak wordt er gebruikgemaakt van ‘dry-hopping’. Dit houdt in dat er tijdens de fermentatie hop wordt toegevoegd. Dit zorgt voor meer hoparoma en –geuren. Geur is voor tachtig procent de basis van de smaakbeleving van bier, dus dit onderdeel is zeer belangrijk voor een brouwer. Late-hopping wordt ook vaak toegepast door de brouwers van IPA’s. Hierbij wordt aan het einde van het proces hop toegevoegd, waardoor het pils niet bitterder wordt, maar wel meer geur en aroma krijgt. Er is volgens de Britse biervereniging CAMRA wel verschil tussen de ale en de real ale. De real ale wordt afgevuld in een houten vat en is zelden op fles verkrijgbaar. Volgens een oud rijmpje bestond het Engelse ale al lang voor de introductie van 'beer', waarvoor hop nodig was: ‘Turkeys, heresy, hops, and beer all came to England in one year’ (1066). Voor de introductie van hop werd ale geconserveerd met andere ingrediënten, zoals alecost (boerenwormkruid).

Lager
Laaggegiste bieren worden in Engelstalige landen met deze naam aangeduid. Het is misschien wel het meestgedronken bier in groot-Brittannië, alhoewel het vroeger totaal niet populair was. Met een alcoholpercentage van gemiddeld 3,5 procent zijn de lagers gemiddeld 2 procent lichter dan de Nederlandse pilseners.

Porter
Dit zijn de eerste bieren die op commerciële basis werden gebrouwen in Groot-Brittanië. Het is een donkere biersoort, die ontstond in het Londen van de 18e eeuw. Tot die tijd mixten Engelsen vaak drie of vier bieren, totdat het leek op wat wij nu kennen als de Ierse Guinness Extra Stout, dat zich kenmerkt door de bittere smaak. De grote doorbraak kwam toen Arthur Guinness in 1759 een brouwerij overnam en daar Porter ging brouwen. Vanaf ongeveer 1970 wordt bij Guinness geen Porter meer gebrouwen. Het bier is al bijna uit het straatbeeld verdwenen. De sterkere versie van Porter, Stout, is wel nog steeds populair.

Stout
De Britse stouts zijn zoeter en minder bitter dan de Ierse stouts en hebben een alcoholpercentage van ongeveer 4.5 procent. Guinness is een bekende brouwer van stout. De geroosterde zwarte mout (al is het vaak maar voor een klein deel) zorgt voor zowel de kenmerkende kleur als de smaak. Stout wordt vooral gekenmerkt door zijn donkerbruine, bijna zwarte, kleur en de bittere, gebrande smaak.
[kader]

Kleine brouwers vs. grote brouwers
Ook in Nederland worden er bieren gebrouwen die het proces van dry-hopping ondergaan. Zo werd er onlangs door Hertog Jan de HJA16/3 gelanceerd. Een bier dat in gelimiteerde oplage verkrijgbaar is en maar liefst vijf hoppen bevat. Dry-hopping werd toegepast bij de productie van dit bier. Grote brouwers zijn minder wendbaar in de markt, zoals kleine brouwers dat wel zijn. Hertog Jan heeft daarentegen met zijn Hertog Jan Ongekend een reeks van drie bieren neergezet die een kleine brouwer niet zouden misstaan. Een kleinere, maar niet onbekende, brouwer die een IPA brouwt, is Jopen. Er zijn brouwers die bekend zijn geworden vanwege hun IPA, zoals Punk IPA van Brewdog en de Raging Bitch van Flying Dog. Deze merken hebben de opkomst van de IPA's in Nederland sterk gestimuleerd.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: