Leer bij over Britse bieren

24 maart 2016 |
Leer bij over Britse bieren<

Vroeger werd Brits bier geassocieerd met een lauw en schuimloos goedje, waarvan je maar met moeite het glas leeg kon krijgen. Het ‘draught’ bier
is het bekendst. Dat is bier dat op natuurlijke wijze gerijpt is en geen koolzuur bevat. Bovendien moet het eigenlijk met een handpomp getapt worden. We nemen je mee langs enkele typisch Britse bieren.

Ale
Tegenwoordig zie je ale ook in Nederland fors aan populariteit winnen. Ale is een Brits bier, zeg maar de eigen versie van wat wij pils noemen. Het pilsener is in Groot-Brittannië populair en de ale verovert ook Nederland op dit moment. Er zijn verschillende varianten, zoals de pale ale, India Pale Ale en de brown ale. Tot begin 15e eeuw brouwden de Engelsen bier met allerlei kruiden, behalve hop. De India Pale Ale is zeer specifiek met een opmars bezig. Het pils kenmerkt zich door de hop en hoeft niet per definitie bitter te zijn; dat hangt namelijk weer af van welke hop er is gebruikt. Vaak wordt er gebruikgemaakt van ‘dry-hopping’. Dit houdt in dat er tijdens de fermentatie hop wordt toegevoegd. Dit zorgt voor meer hoparoma en –geuren. Geur is voor tachtig procent de basis van de smaakbeleving van bier, dus dit onderdeel is zeer belangrijk voor een brouwer. Late-hopping wordt ook vaak toegepast door de brouwers van IPA’s. Hierbij wordt aan het einde van het proces hop toegevoegd, waardoor het pils niet bitterder wordt, maar wel meer geur en aroma krijgt. Er is volgens de Britse biervereniging CAMRA wel verschil tussen de ale en de real ale. De real ale wordt afgevuld in een houten vat en is zelden op fles verkrijgbaar. Volgens een oud rijmpje bestond het Engelse ale al lang voor de introductie van 'beer', waarvoor hop nodig was: ‘Turkeys, heresy, hops, and beer all came to England in one year’ (1066). Voor de introductie van hop werd ale geconserveerd met andere ingrediënten, zoals alecost (boerenwormkruid).

Lager
Laaggegiste bieren worden in Engelstalige landen met deze naam aangeduid. Het is misschien wel het meestgedronken bier in groot-Brittannië, alhoewel het vroeger totaal niet populair was. Met een alcoholpercentage van gemiddeld 3,5 procent zijn de lagers gemiddeld 2 procent lichter dan de Nederlandse pilseners.

Porter
Dit zijn de eerste bieren die op commerciële basis werden gebrouwen in Groot-Brittanië. Het is een donkere biersoort, die ontstond in het Londen van de 18e eeuw. Tot die tijd mixten Engelsen vaak drie of vier bieren, totdat het leek op wat wij nu kennen als de Ierse Guinness Extra Stout, dat zich kenmerkt door de bittere smaak. De grote doorbraak kwam toen Arthur Guinness in 1759 een brouwerij overnam en daar Porter ging brouwen. Vanaf ongeveer 1970 wordt bij Guinness geen Porter meer gebrouwen. Het bier is al bijna uit het straatbeeld verdwenen. De sterkere versie van Porter, Stout, is wel nog steeds populair.

Stout
De Britse stouts zijn zoeter en minder bitter dan de Ierse stouts en hebben een alcoholpercentage van ongeveer 4.5 procent. Guinness is een bekende brouwer van stout. De geroosterde zwarte mout (al is het vaak maar voor een klein deel) zorgt voor zowel de kenmerkende kleur als de smaak. Stout wordt vooral gekenmerkt door zijn donkerbruine, bijna zwarte, kleur en de bittere, gebrande smaak.
[kader]

Kleine brouwers vs. grote brouwers
Ook in Nederland worden er bieren gebrouwen die het proces van dry-hopping ondergaan. Zo werd er onlangs door Hertog Jan de HJA16/3 gelanceerd. Een bier dat in gelimiteerde oplage verkrijgbaar is en maar liefst vijf hoppen bevat. Dry-hopping werd toegepast bij de productie van dit bier. Grote brouwers zijn minder wendbaar in de markt, zoals kleine brouwers dat wel zijn. Hertog Jan heeft daarentegen met zijn Hertog Jan Ongekend een reeks van drie bieren neergezet die een kleine brouwer niet zouden misstaan. Een kleinere, maar niet onbekende, brouwer die een IPA brouwt, is Jopen. Er zijn brouwers die bekend zijn geworden vanwege hun IPA, zoals Punk IPA van Brewdog en de Raging Bitch van Flying Dog. Deze merken hebben de opkomst van de IPA's in Nederland sterk gestimuleerd.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: