Korte huurcontracten en daghoreca worden steeds belangrijker

Auteur: Thijs Jacobs
Economie 2 september 2016
Korte huurcontracten en daghoreca worden steeds belangrijker

Korte huurcontracten en daghoreca worden steeds belangrijker op de Nederlandse winkelmarkt. Ook in de grote steden van ons land zijn korte huurcontracten meer regel dan uitzondering. Daarnaast speelt daghoreca, mede door een lagere vraag van winkeliers, een steeds belangrijkere rol in winkelgebieden. Dit blijkt uit onderzoek van NVM Business naar de situatie op de winkelmarkt in tien grote Nederlandse winkelsteden. 

Winkelaanbod grote steden neemt af

Door een verhoogde vraag zagen de meeste grote steden van ons land () 100.000 inwoners) het winkelaanbod in de eerste zes maanden van 2016 afnemen. De grote steden profiteerden van het herstel van de economie en zagen, mede door de grote interesse van (internationale) winkelketens, de door faillissement vrijgekomen winkels weer gevuld worden. Zo is in vrijwel alle grote steden van ons land dit jaar een nieuwe huurder of combinatie van huurders gevonden voor de voormalige V&D, of zijn onderhandelingen in een afrondende fase. Opvallend is wel dat in Amsterdam, waar V&D drie vestigingen had, voor de hoofdlocatie in de Kalverstraat en de locatie in Noord nog geen nieuwe kandidaat in beeld is. Toch ondervinden de meeste grote steden nog altijd hinder van het omvallen van de V&D. Hoewel er in de meeste gevallen een huurder is gevonden, duurt het veelal nog even voordat deze de deuren opent. In Zwolle bijvoorbeeld zijn de bezoekersaantallen in de winkelstraten rond de voormalige V&D sterk teruggelopen, waardoor het winkelaanbod in die straten in de eerste helft van 2016 is opgelopen.

Verschil met middelgrote steden neemt toe

Waar de grote steden profiteren van hun aantrekkingskracht door hun complete en diverse winkelaanbod en daarmee in de belangstelling staan van de grote retailketens, hadden de middelgrote steden van ons land het een stuk moeilijker. Uit cijfers van de NVM blijkt dat een meerderheid van de middelgrote steden het aanbod in de eerste zes maanden van 2016 juist zag toenemen. 

Flexibele contracten

NVM Business signaleert in de markt steeds meer vraag naar flexibele huurcontracten. Hoewel op de prime locaties en door de grote ketens nog wel vaak een standaard 5+5 contract wordt afgesloten, zijn huurcontracten met een beëindigingsoptie na 2 jaar ook in de grote steden meer regel dan uitzondering. Winkeliers zouden daarbij de mogelijkheid willen hebben contracten steeds met een jaar te verlengen, maar de huidige wetgeving stelt daar beperkingen aan. NVM Business pleit dan ook voor meer flexibiliteit in de wetgeving rondom de huur van winkelruimte, om zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de winkelier. 

Daghoreca steeds belangrijker

Doordat het aanbod op de winkelmarkt de afgelopen jaren is toegenomen en er minder vraag was van winkeliers is er in de winkelstraten meer ruimte ontstaan voor daghorecazaken, die dit gat invullen. In bijvoorbeeld Groningen en Rotterdam, maar ook in Arnhem is een duidelijk verschuiving zichtbaar van panden die voorheen een zuivere winkelfunctie hadden, maar nu worden ingevuld door daghoreca. Daghoreca speelt daarmee een steeds belangrijker rol in het kernwinkelgebied, het versterkt de beleving en verhoogt de attractiviteit van een winkelgebied.

Over NVM Business
De NVM is in Nederland de grootste vereniging voor makelaars en taxateurs. Zij geeft via educatie en research doelgerichte ondersteuning aan de aangesloten leden. Daarnaast zorgt zij voor belangenbehartiging richting overheid en politiek. De vakgroep NVM Business is gespecialiseerd in commercieel vastgoed - kantoren, bedrijfsgebouwen, winkels en horeca - en bestaat uit circa 700 makelaars die zich onderscheiden door hun uitgebreide kennis van de regio's waarin zij actief zijn. Door verdere professionalisering en het bevorderen van integriteit wil NVM Business de autoriteit worden op het gebied van commercieel vastgoed in Nederland.
 

Overig nieuws