Kookwedstrijden BBB Maastricht: van orgaanvlees tot duurzame vis

27 september 2018 | David Bakker

Horecavakbeurs BBB Maastricht organiseert maandag 8 t/m woensdag 10 oktober verschillende kookwedstrijden waar koks strijden om de eer en om mooie prijzen. Onder de noemer ‘Cooking Mania’ koken gevestigde en aanstormende chefs in een intiem kooktheater met tribune met verschillende thematische ingrediënten. De kookwedstrijden kunnen door de aanwezigen tot in het kleinste detail worden gevolgd door de camera’s die alles vastleggen en de beelden live tonen op grote beeldschermen. Klik hier om je in te schrijven

Tijdens Cooking Mania gaan steeds vier koks, desgewenst met een souschef, leerlingkok of assistent, de strijd met elkaar aan. Zij hebben de taak om ter plaatse een voor- en hoofdgerecht met Limburgse streekproducten te bereiden voor 4 juryleden en 3 gastentafels.  De gerechten worden beoordeeld op verschillende elementen, zoals smaak, originaliteit en presentatie. Daarnaast wordt er iedere dag door Ecolab een hygiëneprijs uitgereikt aan de kok die het schoonst werkt volgens de HACCP code.

Deelnemende restaurants zijn: De Karpendonkse Hoeve (Eindhoven), MOOD (Rotterdam), Restobar Diels (Wageningen), Ria Joosten (Neer), Restaurant U (Genk), Brasserie Puur (Steenbergen), Puur Smaeck (Hilversum) en Rantrée, BrandsØn en Mes Amis (Maastricht)

Programma Cooking Mania

Op de openingsdag vinden de VanDrie kookwedstrijden plaats, waarbij koks uitgedaagd worden te koken uit de black box gevuld met orgaanvlees (ochtend) en kalfsvlees (middag). Bovendien geeft Huub Oudshoorn die middag een demonstratie over mogelijke bereidingen, combinaties en toepassingen met kalfsvlees en organen. Op dinsdag 9 oktober wordt er gekookt met vis van FishXL en geeft Mark van Loon van Brasserie Puur Steenbergen een demo met zwaardvis.

Op woensdag 10 oktober staat de kookwedstrijd met Limburgse streekproducten op het programma, georganiseerd door Hanos. Centraal Beheer organiseert aansluitend een wedstrijd met biologische producten. Cooking Mania 2018 wordt vervolgens afgesloten met twee presentaties: Thomas Luttikhold van Wastewatchers komt praten over het verminderen van afval en Wim Eussen van Abdij Rolduc geeft een presentatie over Limburgs Bier.

BBB Maastricht vindt plaats van maandag 8 t/m woensdag 10 oktober in MECC Maastricht. Openingstijden 11.00 – 18.00 uur.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: