Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

12 december 2019 | Thijs Jacobs

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training volgen. Op woensdag 11 december werd in aanwezigheid van burgemeester Haverkamp-Wenker en wethouder Berning-Everlo de eerste training gegeven aan barvrijwilligers en bestuursleden van voetbalvereniging STEVO en sporthal De Ransuil uit Geesteren. 

De training is ontwikkeld voor vrijwilligers die bardiensten draaien onder andere bij verenigingen en op evenementen. In de training, waarin theorie wordt afgewisseld met rollenspelen, leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Accountmanagers van Koninklijke Grolsch gaan de training actief aanbieden bij al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen in het hele land. De training is op initiatief van de Enschedese bierbrouwer ontwikkeld en kwam tot stand in samenwerking met Bierbewustzijn.nl en de campagne Rijden Zonder Invloed.

Nationaal Preventieakkoord

De training past goed binnen de afspraken die Koninklijke Grolsch samen met andere partijen maakte binnen het Nationaal Preventieakkoord. ‘Samen met Nederlandse Brouwers, het kabinet, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven zetten we ons actief in om het alcoholmisbruik tot 2040 terug te dringen’, vertelt Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director van Koninklijke Grolsch. "Sportkantines en studentenverenigingen spelen hierin een belangrijke rol. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar? Een vraag waar veel barvrijwilligers tegenaanlopen’, vertelt van ’t Hof. Naast het trainen van barvrijwilligers werkt de bierbrouwer actief aan het verder verkrijgbaar én zichtbaar maken van het 0.0% assortiment bieren in sportkantines en studentenverenigingen. ‘Dit ligt nu al boven de 70% en willen we naar 100% brengen, aldus van ’t Hof.  ‘Daarnaast stimuleren we de verkrijgbaarheid van onze 0.0% bieren ook op evenementen en festivals waar ook veel jong volwassenen een biertje drinken."

Krachten bundelen

Tijdens de ontwikkeling van de training kwam een mooie samenwerking tot stand met de campagne Rijden Zonder Invloed. In deze campagne van ROV-Oost Nederland wordt aandacht gevraagd voor de gevolgen van rijden onder invloed. "We vinden het belangrijk dat het onderwerp alcohol & verkeer een plek krijgt in de training, want alcohol hoort niet thuis in het verkeer’, vertelt van ’t Hof. ‘En de vraag hoe je voorkomt dat mensen alcohol drinken terwijl je weet dat ze nog moeten rijden bleek erg actueel bij barvrijwilligers. Daarom besteden we er in de training ook specifiek aandacht aan." 

De gemeente Tubbergen juicht het initiatief van harte toe. "Goed om te zien dat verschillende partijen de handen ineenslaan om alcoholmisbruik in sportkantines en bij evenementen tegen te gaan", besluit burgemeester Haverkamp-Wenker van de gemeente Tubbergen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: