Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

12 december 2019 | Thijs Jacobs

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training volgen. Op woensdag 11 december werd in aanwezigheid van burgemeester Haverkamp-Wenker en wethouder Berning-Everlo de eerste training gegeven aan barvrijwilligers en bestuursleden van voetbalvereniging STEVO en sporthal De Ransuil uit Geesteren. 

De training is ontwikkeld voor vrijwilligers die bardiensten draaien onder andere bij verenigingen en op evenementen. In de training, waarin theorie wordt afgewisseld met rollenspelen, leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Accountmanagers van Koninklijke Grolsch gaan de training actief aanbieden bij al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen in het hele land. De training is op initiatief van de Enschedese bierbrouwer ontwikkeld en kwam tot stand in samenwerking met Bierbewustzijn.nl en de campagne Rijden Zonder Invloed.

Nationaal Preventieakkoord

De training past goed binnen de afspraken die Koninklijke Grolsch samen met andere partijen maakte binnen het Nationaal Preventieakkoord. ‘Samen met Nederlandse Brouwers, het kabinet, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven zetten we ons actief in om het alcoholmisbruik tot 2040 terug te dringen’, vertelt Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director van Koninklijke Grolsch. "Sportkantines en studentenverenigingen spelen hierin een belangrijke rol. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar? Een vraag waar veel barvrijwilligers tegenaanlopen’, vertelt van ’t Hof. Naast het trainen van barvrijwilligers werkt de bierbrouwer actief aan het verder verkrijgbaar én zichtbaar maken van het 0.0% assortiment bieren in sportkantines en studentenverenigingen. ‘Dit ligt nu al boven de 70% en willen we naar 100% brengen, aldus van ’t Hof.  ‘Daarnaast stimuleren we de verkrijgbaarheid van onze 0.0% bieren ook op evenementen en festivals waar ook veel jong volwassenen een biertje drinken."

Krachten bundelen

Tijdens de ontwikkeling van de training kwam een mooie samenwerking tot stand met de campagne Rijden Zonder Invloed. In deze campagne van ROV-Oost Nederland wordt aandacht gevraagd voor de gevolgen van rijden onder invloed. "We vinden het belangrijk dat het onderwerp alcohol & verkeer een plek krijgt in de training, want alcohol hoort niet thuis in het verkeer’, vertelt van ’t Hof. ‘En de vraag hoe je voorkomt dat mensen alcohol drinken terwijl je weet dat ze nog moeten rijden bleek erg actueel bij barvrijwilligers. Daarom besteden we er in de training ook specifiek aandacht aan." 

De gemeente Tubbergen juicht het initiatief van harte toe. "Goed om te zien dat verschillende partijen de handen ineenslaan om alcoholmisbruik in sportkantines en bij evenementen tegen te gaan", besluit burgemeester Haverkamp-Wenker van de gemeente Tubbergen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Corona
''Op 16 maart gaat ons terras open als er geen versoepelingen komen''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw cafébedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Corona
De terrasactie van 2 maart in beeld

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub. ...

Interview Corona
Terras toch niet open: ''Er zou een onveilige situatie ontstaan''

Elsemiek Platschorre van Café de Pineut op het Museumplein in Ede wilde oorspronkelijk haar terras vandaag openen, maar zag daar vanaf toen bleek dat er wel heel veel reserveringen en reacties binnenkwamen. "De belangstelling was overweldigend; meer dan 500 bevestigde reserveringen, tall ...

Food Branded Content
Royal Smilde verstevigt haar positie in de borrelcategorie met overname The Tapas Factory

Royal Smilde heeft per 1 januari 2021 The Tapas Factory overgenomen. De overname van deze productielocatie zorgt voor een stevigere positie van Royal Smilde binnen het borrelsegment met hartige (deeg)snacks. Bij The Tapas Factory in Rotterdam worden voornamelijk empanadas geproduceerd. Royal Smil ...

Achtergronden
Eigenaar Stadsvilla Sonsbeek neemt buurman De Palatijn over

De Arnhemse horecaondernemer Kees Bouwhof, bekend van Stadsvilla Sonsbeek, is sinds vandaag ook eigenaar van het nabijgelegen horeca-etablissement De Palatijn. Dankzij deze uitbreiding kan de Stadsvilla, ook bekend als ‘de Witte Villa’, onder andere haar aanbod als officiële trouwlo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: