Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

12 december 2019 | Thijs Jacobs

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training volgen. Op woensdag 11 december werd in aanwezigheid van burgemeester Haverkamp-Wenker en wethouder Berning-Everlo de eerste training gegeven aan barvrijwilligers en bestuursleden van voetbalvereniging STEVO en sporthal De Ransuil uit Geesteren. 

De training is ontwikkeld voor vrijwilligers die bardiensten draaien onder andere bij verenigingen en op evenementen. In de training, waarin theorie wordt afgewisseld met rollenspelen, leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Accountmanagers van Koninklijke Grolsch gaan de training actief aanbieden bij al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen in het hele land. De training is op initiatief van de Enschedese bierbrouwer ontwikkeld en kwam tot stand in samenwerking met Bierbewustzijn.nl en de campagne Rijden Zonder Invloed.

Nationaal Preventieakkoord

De training past goed binnen de afspraken die Koninklijke Grolsch samen met andere partijen maakte binnen het Nationaal Preventieakkoord. ‘Samen met Nederlandse Brouwers, het kabinet, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven zetten we ons actief in om het alcoholmisbruik tot 2040 terug te dringen’, vertelt Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director van Koninklijke Grolsch. "Sportkantines en studentenverenigingen spelen hierin een belangrijke rol. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar? Een vraag waar veel barvrijwilligers tegenaanlopen’, vertelt van ’t Hof. Naast het trainen van barvrijwilligers werkt de bierbrouwer actief aan het verder verkrijgbaar én zichtbaar maken van het 0.0% assortiment bieren in sportkantines en studentenverenigingen. ‘Dit ligt nu al boven de 70% en willen we naar 100% brengen, aldus van ’t Hof.  ‘Daarnaast stimuleren we de verkrijgbaarheid van onze 0.0% bieren ook op evenementen en festivals waar ook veel jong volwassenen een biertje drinken."

Krachten bundelen

Tijdens de ontwikkeling van de training kwam een mooie samenwerking tot stand met de campagne Rijden Zonder Invloed. In deze campagne van ROV-Oost Nederland wordt aandacht gevraagd voor de gevolgen van rijden onder invloed. "We vinden het belangrijk dat het onderwerp alcohol & verkeer een plek krijgt in de training, want alcohol hoort niet thuis in het verkeer’, vertelt van ’t Hof. ‘En de vraag hoe je voorkomt dat mensen alcohol drinken terwijl je weet dat ze nog moeten rijden bleek erg actueel bij barvrijwilligers. Daarom besteden we er in de training ook specifiek aandacht aan." 

De gemeente Tubbergen juicht het initiatief van harte toe. "Goed om te zien dat verschillende partijen de handen ineenslaan om alcoholmisbruik in sportkantines en bij evenementen tegen te gaan", besluit burgemeester Haverkamp-Wenker van de gemeente Tubbergen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: