Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

9 april 2020 | Redactie

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd in de sluiting van de eet- en drinkgelegenheden en ook de vraag naar overnachtingen is bijna compleet weggevallen.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) was de gastheer van twee gesprekken waarin vertegenwoordigers van hotel- en restaurantketens en kleinere horecaondernemers Koningin Máxima informeerden over de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor hun bedrijven. KHN is enorm vereerd met de komst van Koningin Máxima, waarmee zij de Nederlandse horecabranche een extra hart onder de riem steekt in deze moeilijke periode.

Bij Hotel V Nesplein sprak Koningin Máxima met de vice-president operations Nederland van hotelketen Accor, de managing director van McDonald’s Nederland, de managing partner van Hotel V en de CEO van HMSHost International, een organisatie die voorziet in horecaconcepten op stations, vliegvelden en winkelcentra. Onder leiding van KHN-voorzitter Robèr Willemsen en algemeen directeur Dirk Beljaarts, werd gesproken over de impact van de coronacrisis op deze horecaketens en de gevolgen voor de werknemers en gasten. Ook werd ingegaan op maatregelen voor zowel de korte als langere termijn om de omzet zo goed mogelijk op gang te houden.

Wegvallen van inkomsten

Het gesprek met horecaondernemers uit het midden- en kleinbedrijf vond plaats tegen de achtergrond van een gesloten pub aan het Rokin. Koningin Máxima sprak daar over de problemen waarmee cafés, restaurants en andere horecagelegenheden van individuele eigenaren geconfronteerd worden. In hun geval is vaak sprake van het volledig wegvallen van de inkomsten terwijl alle vaste lasten doorlopen. KHN verwacht dat na het opheffen van de coronamaatregelen juist de kleinere gelegenheden hun vaste clientèle snel terugkrijgen, terwijl de hotelketens meer afhankelijk zijn van de vraag van (buitenlandse) toeristen, evenementen en pakketreizen.

Zorgen

De Nederlandse horecasector is zwaar getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Doordat de coronamaatregelen in ieder geval tot en met 28 april verlengd zijn, valt het paasweekend, Koningsdag en een deel van de meivakantie in het water. Dit is normaal een drukke en belangrijke periode voor de branche. Horecaondernemers maken zich veel zorgen, omdat ze niet weten hoe lang het gaat duren voordat ze weer een goede bezetting hebben. Een langere sluiting betekent nog meer omzetverlies en een steeds grotere kans op faillissementen en banenverlies voor de sector.

 

Door middel van telefoongesprekken en zo mogelijk werkbezoeken informeren Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zich over de gevolgen van de corona-uitbraak en spreken zij hun steun en waardering uit voor de inzet van zovelen in de bestrijding van de pandemie. KHN waardeert het enorm dat Koningin Máxima vandaag de tijd heeft genomen om in gesprek te gaan met de Nederlandse horeca en hotel- en restaurantketens en kleinere horecaondernemers een hart onder de riem te steken.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: