Klacht tegen campagne 'Neuken Liqueur'

8 december 2017 | Thijs Jacobs

Nee, het is geen 1 april-grap. STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA.).

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken. Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden.

Klacht toegelicht

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en zodoende geldig voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. STIVA heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.”

Verantwoorde marketing

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

Over STIVA en SpiritsNL

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Achtergronden
Efteling onthult nieuw speciaalbier: ’t Verdiende Loon

Sinds gisteren is de Efteling een eigen speciaalbier rijker. Na het blonde bier Bosrijkse Brouw, dat exclusief verkrijgbaar is bij Vakantiepark Efteling Bosrijk, heeft nu ook Vakantiepark Efteling Loonsche Land een eigen speciaalbiertje. Fons Jurgens, voorzitter Raad van Bestuur van de Efteling, ont...

Economie Bier
Bavaria N.V. boekt recordomzet

Swinkels Family Breweries N.V., holding van Bavaria N.V. heeft voor het derde jaar op rij een recordomzet geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De netto-omzet kwam uit op € 659 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde van € 45,8 m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Rijden onder invloed met bedrijfsauto. Ontslag?

Niet alleen gasten gaan na het nuttigen van alcohol achter het stuur zitten, ook medewerkers uit de horeca maken zich daar weleens schuldig aan. De gevaren zijn bekend, alcohol en verkeer horen niet samen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, of in dit geval, op een parkeerterrein. Een chef-kok u...

Amsterdam KHN
Pim Evers nieuwe voorzitter van KHN Amsterdam

Maandag 16 april jl. is Pim Evers tijdens de Algemene Ledenvergadering van KHN Amsterdam gekozen als nieuwe voorzitter. Pim Evers begon zijn carrière in de IT- en communicatiesector en is sinds 2011 mede-eigenaar van 10 horecazaken in Amsterdam. Pim Evers was al twee jaar bestuurslid van KHN ...

Drinks
Hoe ziet de toekomst van Whisky er uit?

De whisky-industrie bereidt zich voor op het World Whiskey Forum 2018. Het thema voor het 2018-forum is Whisky 2020 met sprekers uit alle sectoren, rekening houdend met de vorm van toekomstige whiskyproductie en -consumptie. Het forum zal worden gepresenteerd door Dave Broom. Sprekers zijn Ian ...

Achtergronden Rotterdam
Kleinste café van Rotterdam kopen?

Het kleinste café van Rotterdam staat te koop. Café Voorheen Voigt meet slechts 36 vierkante meter en wordt na vijf jaar binnenkort overgedragen aan een nieuwe eigenaar, zo staat te lezen in Metro Rotterdam. Leuk cafeetje... De prijs? Dat is ons niet bekend. Wie interesse heeft, ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: