Klacht tegen campagne 'Neuken Liqueur'

8 december 2017 | Thijs Jacobs

Nee, het is geen 1 april-grap. STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA.).

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken. Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden.

Klacht toegelicht

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en zodoende geldig voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. STIVA heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.”

Verantwoorde marketing

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

Over STIVA en SpiritsNL

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: