Klacht tegen campagne 'Neuken Liqueur'

8 december 2017 | Thijs Jacobs

Nee, het is geen 1 april-grap. STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA.).

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken. Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden.

Klacht toegelicht

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en zodoende geldig voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. STIVA heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.”

Verantwoorde marketing

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

Over STIVA en SpiritsNL

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Events
Jubileumeditie BBB Maastricht groot succes

De 65e editie van BBB Maastricht was een groot succes en laat consistentie in groei zien. Meer dan 400 exposanten zorgden voor een beursvloer bomvol inspiratie op het gebied van (non)food, drinks en gastronomie. Maar er was vooral aandacht voor innovatie en culinair talent. De toon is gezet voor de ...

Wijn
Speciale wijnactie voor onze lezers!

Vinites biedt onze lezers samen met Francis Ford Coppola Winery een speciale aanbieding aan. Via de webshop kun je gebruikmaken van een aantrekkelijke korting, waarbij je niet 342 euro, maar 300 euro betaalt voor 36 flessen (3 dozen) met twee wijnen: Chardonnay 'Rosso and Bianco' 2017 en Cab...

Bier
Grolsch introduceert Herfstbier 0.0% tijdens Military Boekelo-Enschede

Grolsch introduceert Grolsch Herfstbier 0.0% als onderdeel van de Grolsch Proeverij met daaraan voorafgaand een exclusieve primeur voor de Military Enschede-Boekelo. Als marktleider in het Herfstbok segment biedt Grolsch met Grolsch Herfstbier 0.0% als eerste grote brouwer een verantwoord alternatie...

Ondernemers vaak doelwit van helers

Regelmatig zijn ondernemers het doelwit van helers, bijvoorbeeld doordat zij gestolen producten aangeboden krijgen. Ook worden zij slachtoffer van bedrijfsinbraken of overvallen waarbij eigendommen worden buitgemaakt. In 80% van de gevallen wordt buit geheeld. Gelukkig kunnen ondernemers veel doen o...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Kansspelautomaten in het café; een korte uitleg

Liever reguleren dan verbieden. Dat is in een notendop wat de wetgever al sinds het begin van de twintigste eeuw moet hebben gedacht over kansspelen. Van een kleurrijke en lichtgevende gokkast in het café meer of minder kijkt niemand op, maar dat daarachter een berg aan regelgeving schuilgaat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: