Klacht tegen campagne 'Neuken Liqueur'

8 december 2017 | Thijs Jacobs

Nee, het is geen 1 april-grap. STIVA en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in tegen Neuken Liqueur bij de Reclame Code Commissie. De naam Neuken Liqueur in combinatie met de wijze waarop geadverteerd wordt achten STIVA en SpiritsNL in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA.).

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ passen niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken. Aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen, is terughoudendheid in alle reclame geboden.

Klacht toegelicht

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en zodoende geldig voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. STIVA heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.”

Verantwoorde marketing

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

Over STIVA en SpiritsNL

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Café Sluiting
Gemeente Amsterdam sluit café na vondst drugs

Op dinsdag 23 januari 2018 is op last van waarnemend burgemeester Van Aartsen, Café Admiraal aan de Admiraal de Ruijterweg gesloten. De sluiting is op grond van de Opiumwet en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Op 6 december 2017 heeft een integrale controle van politie en gemee...

Horeca Achtergronden
Download de HorecaMarketingKalender 2018 nu gratis!

De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Wanneer zet je nu alweer die asperges op de kaart? Geen paniek; in dit overzicht vind je uiteraard ook de datum van de start van het aspergeseizoen. Je kunt de HorecaMarketingKalende...

Bier Events
Dutch Beer Challenge op 21 maart

Op woensdag 21 maart 2018 wordt Rotterdam voor de vierde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vierde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan plaatsvinden in debatcentrum Arminius. Alle ruim 500 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders worde...

Snacks
Chef Thor bitterballen wordt partner van Nationale Week Zonder Vlees

Chef Thor – vegetarische en veganistische bitterballen - is partner geworden van de Nationale Week Zonder Vlees. Hierdoor kunnen horecagelegenheden of cateringorganisaties die meedoen aan de Week Zonder Vlees, tijdens deze week gewoon bitterballen blijven serveren. Week Zonder Vlees De W...

Bier Achtergronden
Tekort aan bourbonvaten zorgt voor problemen vatgerijpte whiskeybieren

Door de wereldwijde grote populariteit van Bourbon whiskey is de productie van vaten niet meer te volgen. De prijs per vat is daardoor de laatste jaren meer dan verdubbel naar ruim $200,-. Vanwege de hoge vatprijs en populariteit van bourbon kiezen destilleerders ervoor om Bourbon steeds langer te l...

Drinks Achtergronden
Voor versgeperste sappen moet je naar provincie Utrecht

In de provincie Utrecht wordt in de horeca het vaakst zelfgeperste sap aangeboden, zo blijkt uit een data-analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. In Limburg is het aanbod voor de sapjesliefhebber een stuk minder, in slechts 14 procent van de horecazaken kun je verse sap krijgen. Dit is het laags...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: