KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

21 december 2017 | Roy Spijker

Op donderdag 21 december 2017 organiseerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. KHN-voorzitter Robèr Willemsen ging in gesprek met Tweede Kamerleden en overhandigde hen een pizza met een flinke hap eruit. Dat ontbrekende stuk staat symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen al hebben ‘opgegeten’. Met deze actie vraagt KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) waren bij de actie aanwezig en gingen in gesprek met horecaondernemers en met KHN.

De maat is écht vol
Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Voor horecaondernemers is de maat vol; het is tijd dat er écht wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.”

Stop machtsmisbruik online platforms
De platforms maken misbruik van hun positie om steeds meer geld van horecaondernemers te vragen en de verzamelde gegevens van hun gasten niet te delen met de gastheer: de horecaondernemer.

Drie maatregelen voor eerlijk speelveld in de horeca
KHN maakt daarom vandaag met deze actie duidelijk dat er drie zaken moeten worden aangepakt. Namelijk: een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast moet er regelgeving komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte moet er een einde komen aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Op die manier ontstaat er een eerlijker machtsbalans tussen horecaondernemers en zoek-, boeksites en bezorgsites. Iets dat ten goede komt aan zowel de ondernemers als hun gasten. 
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: