KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

21 december 2017 | Roy Spijker

Op donderdag 21 december 2017 organiseerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. KHN-voorzitter Robèr Willemsen ging in gesprek met Tweede Kamerleden en overhandigde hen een pizza met een flinke hap eruit. Dat ontbrekende stuk staat symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen al hebben ‘opgegeten’. Met deze actie vraagt KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) waren bij de actie aanwezig en gingen in gesprek met horecaondernemers en met KHN.

De maat is écht vol
Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Voor horecaondernemers is de maat vol; het is tijd dat er écht wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.”

Stop machtsmisbruik online platforms
De platforms maken misbruik van hun positie om steeds meer geld van horecaondernemers te vragen en de verzamelde gegevens van hun gasten niet te delen met de gastheer: de horecaondernemer.

Drie maatregelen voor eerlijk speelveld in de horeca
KHN maakt daarom vandaag met deze actie duidelijk dat er drie zaken moeten worden aangepakt. Namelijk: een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast moet er regelgeving komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte moet er een einde komen aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Op die manier ontstaat er een eerlijker machtsbalans tussen horecaondernemers en zoek-, boeksites en bezorgsites. Iets dat ten goede komt aan zowel de ondernemers als hun gasten. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Prijs voeding fors gestegen, vooral vlees en vis veel duurder

De prijzen van voedingsmiddelen stegen in mei 3,8 procent, nagenoeg de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen tien jaar. De prijzen voor vlees en vis stegen het sterkst. Dit meldt het CBS op basis van nadere analyse van de consumentenprijsindex. Na de eerste maanden van 2009 stegen de ...

Opening Utrecht
Familiezaak KARAF Food & Drinks opent haar deuren

Utrecht heeft er een nieuwe horecagelegenheid bij: KARAF Food & Drinks aan de Korte Jansstraat. Na meerdere succesvolle restaurants, beginnen eigenaren Fatma en Mustafa Kara deze nieuwe zaak met terras op een prachtige locatie in de Domstad. Voor Utrechtse horecaliefhebbers is KARAF geen onbe...

Columns
Column: roken verbieden is juist gastvrij!

Ik blijf het opmerkelijk vinden. Dat alle berichten die betrekking hebben op ‘roken’ op onze caféwebsite de grootste bezoekersaantallen krijgen, vrijwel zonder uitzondering. Wat is dat toch, die fascinatie voor het rookverbod in de horeca? Inmiddels is het rookverbod ruim tien jaa...

Onderzoek: aantal nieuwe foodfestivals drastisch gedaald

Het aantal festivals is in twee jaar tijd met ruim 10% teruggelopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar het festivallandschap in Nederland. Verantwoordelijk lector Harry van Vliet (Crossmedia): "De daling in het aantal muziekfestivals was al zichtbaar in 2017, maar de...

Amsterdam Opening
Nieuwe pop-up keuken Luca's Pizza opent in de Kopstootbar

Vanaf zaterdag 15 juni opent er een nieuwe pop-up keuken in de Amsterdamse Kopstootbar. Om de paar maanden werkt er een nieuwe chef in de pop-up keuken van de bar. Dit keer is het de beurt aan Luc Geertzen, die er Luca's Pizza opent. De pizzeria is gedurende de zomer te bewonderen. De pizzeri...

Achtergronden
Mag een café lachgas verkopen?

Lachgas is een middel dat wordt gebruikt als verdovingsmiddel bij operaties en recreatief als roesmiddel. Sinds juli 2016 valt lachgas dat verkocht wordt in ballonnen onder de Warenwet, dus niet meer onder de Geneesmiddelenwet. Hierdoor is de NVWA de partij die toeziet op de verkoop van lachgasballo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: