KHN wil maatregelen tegen stijging gemeentelasten

5 april 2017 | Roy Spijker

Koninklijke Horeca Nederland wil maatregelen nemen tegen de gemeentelijke lasten. Uit onderzoek van het Centrum voor Onderzoek van Economie van Lagere overheden (COELO) blijkt dat de gemeentelijke lasten voor ondernemers in 2017 weer fors stijgen. Volgens KHN blijkt uit de cijfers dat de macronorm, waarmee de stijging van de landelijke ozb-opbrengst aan banden wordt gelegd, niet functioneert. De branchevereniging wil dan ook dat er een micronorm wordt ingevoerd.

Uit de cijfers van COELO blijkt dat in bijna 70 gemeenten de ozb-lasten voor ondernemers 5 tot 30 procent hoger was dan vorig jaar. Daarnaast worden er dit jaar ook stijgingen verwacht van andere gemeentelijke belastingen zoals de precariobelasting (+16,7 procent), de toeristenbelasting (+14,8 procent) en de parkeerbelasting (+6,1 procent). 

Macronorm
Om ervoor te zorgen dat de landelijke ozb-opbrengsten aan banden worden gelegd, is ooit een macronorm afgesproken. Op dit moment overschrijden de ozb-stijgingen de macronorm niet, maar ziet de KHN wel overdreven stijgingen bij individuele gevallen. Volgens de branchevereniging biedt de macronorm op dit moment te weinig bescherming aan individuele ondernemers. Er zou nog te veel ruimte zijn voor gemeenten om verhoging toe te passen, waar door de ondernemer met lastenverzwaringen worden opgescheept.

De KHN stelt dan ook voor om een micronorm te introducereren. Gemeenten moeten gedwongen worden zich bij lastenverhogingen te houden aan maximaal het inflatiepercentagie. Ongecontroleerde lastenverzwaringen horen door gemeenten horden daardoor tot het verleden en ondernemers weten daardoor precies waar ze aan toe zijn.

Lokale lasten calculator
Op de website van COELO is een calculator te vinden waar de gementeelijke lasten berekend kunnen worden. Ook kunnen deze lasten vergelegen worden met voorgaande jaren. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: