KHN wijst ultimatum FNV af

18 december 2017 | Thijs Jacobs
KHN wijst ultimatum FNV af<

FNV Horeca heeft KHN een ultimatum gesteld. FNV Horeca wil dat KHN apart met hen onderhandelt over een nieuwe horeca cao en dat KHN tegemoet moet komen aan extra eisen die FNV stelt. KHN wijst dit ultimatum af. KHN heeft met CNV Vakmensen immers een horeca cao afgesloten die per 1 januari 2018 ingaat. KHN stelt overigens vast dat FNV Horeca een onjuiste voorstelling van zaken geeft.

Hoe is het volgens KHN gegaan?


KHN heeft CNV Vakmensen en FNV Horeca uitgenodigd om het KHN-model ArbeidsvoorwaardenReglement (AVR) om te zetten in een cao. Dat was het uitgangspunt voor de onderhandelingen. FNV Horeca heeft zich tijdens die onderhandelingen vanaf het eerste moment niet proactief en oplossingsgericht opgesteld. FNV wilde niet onderhandelen en geen resultaat behalen, aldus berichtgeving van KHN. Hun doel was om verschillen te houden en om actie te voeren. Door deze opstelling werd duidelijk dat er tussen de drie partijen (FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN) geen resultaat kon worden bereikt.

Toch een cao met CNV Vakmensen


De KHN-delegatie heeft zich vervolgens ingespannen om toch met een partij tot een cao-resultaat te komen. Dat is met CNV Vakmensen gelukt en nu ligt er een cao die duidelijkheid en perspectief biedt. Die nieuwe cao is aangemeld bij en bevestigd door het ministerie van SZW. Daarmee is de nieuwe cao rechtsgeldig en gaat hij per 1 januari 2018 in.

Horeca cao start 1 januari 2018


KHN heeft met CNV Vakmensen een nieuwe horeca cao voor 2018 en 2019 afgesloten. De nieuwe cao horeca, de toelichting, meer informatie, de loontabel en modelovereenkomsten zijn te vinden op khn.nl/cao.

Mochten er acties worden gehouden


Als horecaondernemers en hun medewerkers overlast ondervinden van eventuele acties van FNV Horeca die hun bedrijfsvoering hinderen, dan kunnen zij een beroep doen op de lokale autoriteiten. KHN zal eventuele ongeoorloofde acties juridisch tegengaan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: