KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"

15 december 2009 |
KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"<

Of een horeca-ondernemer gratis kraanwater schenkt aan gasten moet hij zelf kunnen bepalen. Dat vindt Hans Leenhouts, projectleider op de afdeling Horeca Ondernemers & Adviseurs bij Koninklijke Horeca Nederland. "Je moet je als ondernemers afvragen: maken mijn gasten er een punt van als ik het niet doe?" Het Vara programma Kassa is vorige week de actie 'Gratis Kraanwater' begonnen. Eetgelegenheden die gratis water schenken kunnen een sticker op hun deur plakken en Kassa vermeldt dit op hun website.

Uit reacties op de website van Kassa is op te maken dat het onderwerp zeker wat losmaakt bij gasten en horecaondernemers. 'Ja hoor, er moet weer een tik uitgedeeld worden naar de horeca, jullie weten niet half wat het is om een tent te runnen', is één van de gepeperde commentaren. Een tegenargument: 'Wat een zielig reacties weer van de horeca kant, in Frankrijk krijg je gewoon een karaf water. Die gaan toch ook niet allemaal failliet?' Volgens Leenhouts ligt de waarheid ergens in het midden. "De handeling van het schenken moet wel gebeuren, daar gaan de kosten in zitten."

Grens
Jurgen de Ridder staat achter de bar bij restaurant Nooon in Amsterdam, ze hebben geen centraal beleid voor het schenken van kraanwater. "Als gasten een cappuccino bestellen, dan geef ik daar wel een glas water bij. Maar mijn collega geeft standaard een Spa Blauw als iemand om water vraagt."

"Waar ligt de grens?" vraagt Leenhouts zich af. Café's zijn, veel meer dan restaurants, afhankelijk van consumpties. Straks zitten twee gasten aan een biertje en twee aan het kraanwater; mis je de helft van je omzet. Ze houden wel een hele tafel bezet."

Een grote fles water, een klein flesje, wel bubbels, geen bubbels, kraanwater, bronwater... Volgens horecaondernemer Peter Bijl de Vroe uit Utrecht geeft het verkopen van twee soorten bronwater ook overzicht. "Daarbij bieden wij goede kwaliteit bronwater aan, voor een schappelijke prijs. Voorheen schonken wij wel kraanwater, maar soms gaan er drie karaffen per tafel doorheen. Dan ben je de hele avond water aan het bijvullen."

Geld voor handeling
Voor allebei de kanten valt wat te zeggen, denkt Leenhouts. Hij heeft wel een suggestie voor ondernemers: "Stel, de inkoopprijs van het flesje water is 0,30 ct en je verkoopt het flesje voor 1,75, dan is je bruto marge 1,45. Maar, de bestelling moet opgenomen worden, het glaasje ingeschonken en iemand moet het brengen. Een ondernemer zou kraanwater kunnen serveren, en 1,45 rekenen voor de handelingen die gemaakt worden." Zo maak je volgens Leenhouts een aardig gebaar.

"Als gasten erover klagen dan moet je je als ondernemer afvragen wat het oplevert als je wél kraanwater schenkt. Een tevreden gast die terug komt, is soms meer waard."


De RestaurantKrant, De Cafékrant, Sanny Visser


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Luxor Theater Rotterdam kiest voor nieuwe partner Bierbrouwerij AB InBev

Luxor Theater Rotterdam kiest voor Bierbrouwerij AB InBev als nieuwe bierpartner. De brouwer gaat tenminste de komende vijf jaar zowel het oude als het nieuwe Luxor Theater van bier voorzien. Bud komt op alle locaties als hoofdmerk op tap. Daarnaast zetten de partners in op een breed aanbod alcoholv...

Bier Achtergronden
Bavaria pleit voor Nobelprijs voor de Vrede voor carnaval

Ook dit jaar maakt Bavaria een duidelijk statement rond carnaval; namelijk dat carnaval de Nobelprijs voor de Vrede verdient. Het feest brengt mensen dichter bij elkaar, ongeacht leeftijd, opleiding, religie, geaardheid, huidskleur of politieke voorkeur. Zelfs de grootste vijanden zijn de vrolijkste...

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: