KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"

15 december 2009 |
KHN: "Wel of geen kraanwater is keus van ondernemer"<

Of een horeca-ondernemer gratis kraanwater schenkt aan gasten moet hij zelf kunnen bepalen. Dat vindt Hans Leenhouts, projectleider op de afdeling Horeca Ondernemers & Adviseurs bij Koninklijke Horeca Nederland. "Je moet je als ondernemers afvragen: maken mijn gasten er een punt van als ik het niet doe?" Het Vara programma Kassa is vorige week de actie 'Gratis Kraanwater' begonnen. Eetgelegenheden die gratis water schenken kunnen een sticker op hun deur plakken en Kassa vermeldt dit op hun website.

Uit reacties op de website van Kassa is op te maken dat het onderwerp zeker wat losmaakt bij gasten en horecaondernemers. 'Ja hoor, er moet weer een tik uitgedeeld worden naar de horeca, jullie weten niet half wat het is om een tent te runnen', is één van de gepeperde commentaren. Een tegenargument: 'Wat een zielig reacties weer van de horeca kant, in Frankrijk krijg je gewoon een karaf water. Die gaan toch ook niet allemaal failliet?' Volgens Leenhouts ligt de waarheid ergens in het midden. "De handeling van het schenken moet wel gebeuren, daar gaan de kosten in zitten."

Grens
Jurgen de Ridder staat achter de bar bij restaurant Nooon in Amsterdam, ze hebben geen centraal beleid voor het schenken van kraanwater. "Als gasten een cappuccino bestellen, dan geef ik daar wel een glas water bij. Maar mijn collega geeft standaard een Spa Blauw als iemand om water vraagt."

"Waar ligt de grens?" vraagt Leenhouts zich af. Café's zijn, veel meer dan restaurants, afhankelijk van consumpties. Straks zitten twee gasten aan een biertje en twee aan het kraanwater; mis je de helft van je omzet. Ze houden wel een hele tafel bezet."

Een grote fles water, een klein flesje, wel bubbels, geen bubbels, kraanwater, bronwater... Volgens horecaondernemer Peter Bijl de Vroe uit Utrecht geeft het verkopen van twee soorten bronwater ook overzicht. "Daarbij bieden wij goede kwaliteit bronwater aan, voor een schappelijke prijs. Voorheen schonken wij wel kraanwater, maar soms gaan er drie karaffen per tafel doorheen. Dan ben je de hele avond water aan het bijvullen."

Geld voor handeling
Voor allebei de kanten valt wat te zeggen, denkt Leenhouts. Hij heeft wel een suggestie voor ondernemers: "Stel, de inkoopprijs van het flesje water is 0,30 ct en je verkoopt het flesje voor 1,75, dan is je bruto marge 1,45. Maar, de bestelling moet opgenomen worden, het glaasje ingeschonken en iemand moet het brengen. Een ondernemer zou kraanwater kunnen serveren, en 1,45 rekenen voor de handelingen die gemaakt worden." Zo maak je volgens Leenhouts een aardig gebaar.

"Als gasten erover klagen dan moet je je als ondernemer afvragen wat het oplevert als je wél kraanwater schenkt. Een tevreden gast die terug komt, is soms meer waard."


De RestaurantKrant, De Cafékrant, Sanny Visser


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: