KHN start campagne opnieuw op: 'Kom werken in de horeca'

Auteur: Redactie
KHN 19 april 2023
KHN start campagne opnieuw op: 'Kom werken in de horeca'

Net als de meeste sectoren kampt ook de horeca nog steeds met arbeidskrapte. En die krapte zal nog verder toenemen. Daarom herintroduceert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de ‘Kom werken in de horeca’-campagne uit 2021. Met de vernieuwde campagne, genaamd ‘Werken in de horeca, verrassend veelzijdig’ maakt KHN zich hard om het imago van werken in de horeca te verbeteren in een poging personeelstekort terug te dringen. Door middel van inspirerende content, tools en tips helpt KHN horecaondernemers de juiste mensen te bereiken en de horeca op de kaart te zetten als dé branche om in te werken.

KHN helpt horecaondernemers aan medewerkers

Vanaf half april gaat KHN actief campagne voeren om werken in de horeca en het volgen van horecaopleidingen te promoten. Daarbij richt KHN zich zowel op horecastudenten en -professionals als op flexwerkers en zij-instromers. Veel horecaondernemers houden namelijk vast aan jonge en tijdelijke werknemers. Demografische cijfers laten zien dat het aantal jongeren afneemt en daarom wil KHN duidelijk maken dat er veel meer mogelijkheden zijn. Voorzitter Marijke Vuik: “We laten zien hoe waardevol, leerzaam én leuk het is om te werken in de horeca. En dat het ook een zeer geschikte branche is voor een langdurige carrière, volop ontwikkelmogelijkheden. Want werken in de horeca, dat is verrassend veelzijdig. Met inspiratieverhalen geven we een positieve boost aan het imago van de branche. In de loop der tijd is er binnen de horeca veel veranderd: we zijn meegegroeid met de tijd en met de nieuwe generatie. En dat laten we met de campagne zien.”

Veelzijdig

Van hotel tot restaurant, van café tot wellnessresort en van bowlingbaan tot pretpark: de horeca is een veelzijdige bedrijfstak. Een sector waarin je een loopbaan kunt opbouwen, het beste uit jezelf kunt halen en vaardigheden opdoet waar je volgens KHN de rest van je leven iets aan hebt. De campagne bestaat voornamelijk uit persoonlijke, echte verhalen van horecaondernemers, maar vooral van medewerkers.

Personeelstekort

De krapte op de arbeidsmarkt blijft een uitdaging voor veel horecaondernemers. Er zijn momenteel 440.000 personen werkzaam in de horeca en er is een instroom van nieuwe, voornamelijk jonge, medewerkers. Deze groep bestaat voor een groot deel uit deeltijders of medewerkers zonder horecaopleiding. Het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, neemt al jaren af. Ook ziet KHN dat jongeren de horeca nog steeds als een tijdelijke werkgever zien en dat de jongeren na één of twee jaar weer uitstromen. En die krijg je niet zo snel meer terug. De spanning op de arbeidsmarkt zal naar verwachting van Koninklijke Horeca Nederland, nét wat minder worden. Toch verwacht KHN dat de krapte zal blijven.

“Van jong tot oud en van starter tot ervaren professional: kom werken in de horeca en ervaar zelf hoe mooi en verrassend veelzijdig onze branche is,” Aldus Marijke Vuik.

Overig nieuws