KHN: horecaondernemers redden het alleen met extra steun

18 mei 2020 | Redactie

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de horecabranche in hoog tempo toenemen. Veel horecaondernemers zijn in acute liquiditeitsproblemen gekomen.

De loonkosten minus de NOW-subsidie lopen door als eigen risico, de vaste kosten lopen op en aanslagen zijn vooruitgeschoven. Op dit moment heeft de sector nauwelijks tot geen inkomsten. Eet- en drinkgelegenheden zijn inmiddels ruim acht weken gesloten en het omzetverlies is ongekend. Dat wordt niet ingelopen en de verwachtingen voor de rest van 2020 zijn zeer slecht. De sector is enorm hard geraakt; de generieke steunmaatregelen blijken ruim onvoldoende en voor de horeca is er nog steeds geen sectorspecifiek steunpakket.

De Kamerleden vroegen vorige week in het Coronadebat om meer aandacht voor meer steun voor de horeca, tot nu toe zonder resultaat. Volgens een recente enquête onder KHN-leden, zal zonder aanvullende steun twee derde van de horecaondernemers zijn deuren per 1 juli moeten sluiten. KHN roept daarom opnieuw op tot actie.

KHN pleit voor extra steunpakket voor de horeca

Om getroffen horecabedrijven in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, pleit KHN ervoor dat het kabinet zo snel mogelijk met een concreet (financieel) steunpakket voor de horeca komt. Het is niet uit te leggen dat grote bedrijven als eerste worden geholpen, terwijl het MKB (waaronder de horeca) achter in de rij moet aansluiten. Politici en bewindspersonen zeggen dat de horecabranche hen aan het hart gaat, maar we hebben dit nog niet teruggezien in concrete oplossingen en steunmaatregelen. Wij voelen ons enorm in de steek gelaten. Het huidige steunpakket is onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen. De drie kernpunten uit het KHN-noodplan zijn: reparatie NOW-regeling met terugwerkende kracht én vanaf 1 juni opgevolgd door een vervolg-WW voor medewerkers, gemakkelijkere kredietverstrekking door een MKB-noodfonds en ingrijpen op doorlopende huurkosten door huurkorting of huurcompensatie.

Reparatie NOW-regeling. Vanaf 1 juni vervolg-WW

De huidige NOW-regeling blijkt niet te worden ingevuld zoals beloofd; zo krijgt geen enkele ondernemer 90% van al zijn loonkosten over de gekozen periode van 3 maanden vergoed. Belangrijk is:

Met terugwerkende kracht de opslag werkgeverslasten van 30 naar 40%, aanpassen refertemaanden omzet en loonsom naar beter vergelijkbare maanden en een oplossing voor seizoenpieken.

Aanvullende maatregelen

Vanaf 1 juni moet er ook andere werkbare oplossingen komen. Nog meer kredietgaranties, kwijtschelding van belastingen om de opstapeling van rekeningen te voorkomen. Stap af van de gedachte dat alle medewerkers in dienst moeten worden gehouden. Daarnaast is er een aparte omzetvergoeding nodig voor doorlopende vaste lasten als huur en bij seizoenbedrijven.

Zonder ingrijpen zijn de gevolgen desastreus

Komende maandag vindt er opnieuw een debat plaats in de Tweede Kamer over de extra begroting voor de steunmaatregelen. KHN wijst op de moeilijke situatie rondom liquiditeit bij de meeste horecaondernemingen, met name als het gaat om seizoenbedrijven, waaronder strandtenthouders, eventcateraars en ondernemers die na januari zijn begonnen of een bedrijf hebben overgenomen. Als aanvullende steun vanuit de overheid uitblijft, neemt de druk op het UWV per 1 juni enorm toe en moet per 1 juli twee derde van de horecazaken sluiten of verkopen. KHN dringt er bij het kabinet en de Tweede Kamer op aan de signalen nu écht serieus te nemen en om zo snel mogelijk tot concrete, werkbare en goede oplossingen voor de horeca te komen.

KHN zet alles op alles voor passende maatregelen voor horeca

KHN zet alles op alles om ervoor te zorgen dat getroffen horecaondernemers (financieel) worden ondersteund en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen te komen die recht doen aan ondernemerschap binnen de horecabranche.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: