Jopen brouwt bier voor goed doel

4 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Speciaal voor ‘Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel’ brouwt craft bierbrouwerij Jopen een uniek bier waarvan de opbrengst ten goede komt aan KiKa, Stichting Kinderen Kankervrij. Op donderdag 3 augustus 2017 is in de historische Jopenkerk Haarlem hop toegevoegd aan het Geniet & Geef bier. Hierdoor krijgt het blonde bier van 6% een sinaasappelkarakter met een toets van salie en rozen. 

Daarmee is er weer een stap gezet in het proces om tweemaal 78 hectoliter bier te brouwen voor het goede doel. Een symbolische hoeveelheid die refereert aan het genezingspercentage van kinderen met kanker, die op dit moment op 78% ligt. Het is inmiddels de vijfde editie van Geniet & Geef. Sinds de start in 2012 is er al ruim € 270.000 opgehaald. Gaius Voûte, CEO/partner van Bier&cO en bestuurslid van Stichting Geniet & Geef:  “Vandaag zijn we aanwezig bij een belangrijk moment in het brouwproces. De hopgift geeft het bier een eigen karakter. Dat dit unieke bier op zo’n historische plek wordt gebrouwen, maakt het extra speciaal."
 

Sinaasappeltonen

Het Geniet & Geef bier is gebrouwen in de koperen brouwketels van de Jopenkerk Haarlem. “De hopsoorten Zythos en Mandarina Bavaria zorgen voor mooie sinaasappeltonen”, aldus algemeen directeur Michel Ordeman van Jopen. “Naast gerstemout, hebben we haver toegevoegd waardoor het bier een fluweelachtig mondgevoel krijgt. Kortom, een toegankelijk en fruitig bier met een milde bitterheid.” 

Aanslaan eerste vat


Het Geniet & Geef bier wordt hierna gelagerd en zal tijdens de start van de actie voor het eerst gedronken kunnen worden. Deze is zoals altijd op de eerste donderdag van september. Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopen: “We zijn ontzettend trots op de samenwerking met Geniet & Geef. Ieder glas staat immers voor een donatie aan KiKa. Dit jaar zal op 7 september om 18.00 uur het eerste vat in de Jopenkerk Haarlem worden aangeslagen.” Het bier is vanaf dan in meer dan 160 deelnemende horecagelegenheden op de tap verkrijgbaar. Bovendien zal het bier in flessen van 75cl te koop zijn bij Mitra en ruim 340 vestigingen van Albert Heijn. Alle deelnemende locaties zijn te vinden in de Geniet & Geef app.
 
Meer informatie: genietengeef.nl

Op de foto: Gaius Voûte, Lydian Zoetman, Cees-Jan Adema, Frits Hirschstein en Michel Ordeman (v.l.n.r.)

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Horeca
De Dag van de Horecamedewerker op 25 september in Utrecht

FNV Horeca organiseert maandag 25 september De Dag van de Horecamedewerker in de Winkel van Sinkel in Utrecht. FNV Horeca vindt goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers in de horeca belangrijk. Tijdens De Dag van de Horecamedewerker staan de horecamedewerkers en het horecavak centraal. Wo...

Horeca Achtergronden
NVWA publiceert resultaten inspecties

Voedselveiligheid is van groot belang voor de consument. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt de resultaten van inspecties van steeds meer steden inzichtelijk. Maandag wordt Den Haag aan de inspectiekaart toegevoegd, terwijl de resultaten van Utrecht al zichtbaar waren. De resulta...

Bier
'Hoppy Hour' om nieuw speciaalbier te promoten

AB InBev onthult een van zijn best bewaarde geheimen: Goose Island. Na een soft launch in 2016 lanceert AB InBev het Amerikaanse speciaalbiermerk dit jaar groots met een activatiecampagne in Nederland. Vanaf vandaag maken bierliefhebbers kennis met het ambachtelijke craft beer van de brouwerij uit C...

Economie Toerisme
CBS: Toerismesector blijft groeien

De toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Buitenlandse toerist drijfveer...

Bier Events
Gratis toegankelijk speciaalbierfestival in Grave

De Maaspoort organiseert voor de derde keer het Speciaal Bier Festival in het land van Maas en Waal en Cuijk. George en Hilde van Kuppeveld, de gastheer en gastvrouw, zorgen altijd voor een gezellig en hartelijk welkom. Zij bieden, voor de derde keer, een mooie gelegenheid om van een biertje te ge...

Achtergronden Blog
Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: