Jopen brouwt bier voor goed doel

4 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Speciaal voor ‘Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel’ brouwt craft bierbrouwerij Jopen een uniek bier waarvan de opbrengst ten goede komt aan KiKa, Stichting Kinderen Kankervrij. Op donderdag 3 augustus 2017 is in de historische Jopenkerk Haarlem hop toegevoegd aan het Geniet & Geef bier. Hierdoor krijgt het blonde bier van 6% een sinaasappelkarakter met een toets van salie en rozen. 

Daarmee is er weer een stap gezet in het proces om tweemaal 78 hectoliter bier te brouwen voor het goede doel. Een symbolische hoeveelheid die refereert aan het genezingspercentage van kinderen met kanker, die op dit moment op 78% ligt. Het is inmiddels de vijfde editie van Geniet & Geef. Sinds de start in 2012 is er al ruim € 270.000 opgehaald. Gaius Voûte, CEO/partner van Bier&cO en bestuurslid van Stichting Geniet & Geef:  “Vandaag zijn we aanwezig bij een belangrijk moment in het brouwproces. De hopgift geeft het bier een eigen karakter. Dat dit unieke bier op zo’n historische plek wordt gebrouwen, maakt het extra speciaal."
 

Sinaasappeltonen

Het Geniet & Geef bier is gebrouwen in de koperen brouwketels van de Jopenkerk Haarlem. “De hopsoorten Zythos en Mandarina Bavaria zorgen voor mooie sinaasappeltonen”, aldus algemeen directeur Michel Ordeman van Jopen. “Naast gerstemout, hebben we haver toegevoegd waardoor het bier een fluweelachtig mondgevoel krijgt. Kortom, een toegankelijk en fruitig bier met een milde bitterheid.” 

Aanslaan eerste vat


Het Geniet & Geef bier wordt hierna gelagerd en zal tijdens de start van de actie voor het eerst gedronken kunnen worden. Deze is zoals altijd op de eerste donderdag van september. Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopen: “We zijn ontzettend trots op de samenwerking met Geniet & Geef. Ieder glas staat immers voor een donatie aan KiKa. Dit jaar zal op 7 september om 18.00 uur het eerste vat in de Jopenkerk Haarlem worden aangeslagen.” Het bier is vanaf dan in meer dan 160 deelnemende horecagelegenheden op de tap verkrijgbaar. Bovendien zal het bier in flessen van 75cl te koop zijn bij Mitra en ruim 340 vestigingen van Albert Heijn. Alle deelnemende locaties zijn te vinden in de Geniet & Geef app.
 
Meer informatie: genietengeef.nl

Op de foto: Gaius Voûte, Lydian Zoetman, Cees-Jan Adema, Frits Hirschstein en Michel Ordeman (v.l.n.r.)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: