Jopen brouwt bier voor goed doel

4 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Speciaal voor ‘Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel’ brouwt craft bierbrouwerij Jopen een uniek bier waarvan de opbrengst ten goede komt aan KiKa, Stichting Kinderen Kankervrij. Op donderdag 3 augustus 2017 is in de historische Jopenkerk Haarlem hop toegevoegd aan het Geniet & Geef bier. Hierdoor krijgt het blonde bier van 6% een sinaasappelkarakter met een toets van salie en rozen. 

Daarmee is er weer een stap gezet in het proces om tweemaal 78 hectoliter bier te brouwen voor het goede doel. Een symbolische hoeveelheid die refereert aan het genezingspercentage van kinderen met kanker, die op dit moment op 78% ligt. Het is inmiddels de vijfde editie van Geniet & Geef. Sinds de start in 2012 is er al ruim € 270.000 opgehaald. Gaius Voûte, CEO/partner van Bier&cO en bestuurslid van Stichting Geniet & Geef:  “Vandaag zijn we aanwezig bij een belangrijk moment in het brouwproces. De hopgift geeft het bier een eigen karakter. Dat dit unieke bier op zo’n historische plek wordt gebrouwen, maakt het extra speciaal."
 

Sinaasappeltonen

Het Geniet & Geef bier is gebrouwen in de koperen brouwketels van de Jopenkerk Haarlem. “De hopsoorten Zythos en Mandarina Bavaria zorgen voor mooie sinaasappeltonen”, aldus algemeen directeur Michel Ordeman van Jopen. “Naast gerstemout, hebben we haver toegevoegd waardoor het bier een fluweelachtig mondgevoel krijgt. Kortom, een toegankelijk en fruitig bier met een milde bitterheid.” 

Aanslaan eerste vat


Het Geniet & Geef bier wordt hierna gelagerd en zal tijdens de start van de actie voor het eerst gedronken kunnen worden. Deze is zoals altijd op de eerste donderdag van september. Lydian Zoetman, commercieel directeur van Jopen: “We zijn ontzettend trots op de samenwerking met Geniet & Geef. Ieder glas staat immers voor een donatie aan KiKa. Dit jaar zal op 7 september om 18.00 uur het eerste vat in de Jopenkerk Haarlem worden aangeslagen.” Het bier is vanaf dan in meer dan 160 deelnemende horecagelegenheden op de tap verkrijgbaar. Bovendien zal het bier in flessen van 75cl te koop zijn bij Mitra en ruim 340 vestigingen van Albert Heijn. Alle deelnemende locaties zijn te vinden in de Geniet & Geef app.
 
Meer informatie: genietengeef.nl

Op de foto: Gaius Voûte, Lydian Zoetman, Cees-Jan Adema, Frits Hirschstein en Michel Ordeman (v.l.n.r.)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: