Introductie: reeks over bestuursrecht en horeca

Auteur: Thijs Jacobs
Wet- en regelgeving 21 november 2018
Introductie: reeks over bestuursrecht en horeca

Vanaf december werkt Catch Legal met ons samen om de Nederlandse horecaondernemers op toegankelijke wijze meer kennis mee te geven over het bestuursrecht. De juristen van Catch Legal helpen verschillende horecaondernemers dagelijks met zaken over een Algemene Plaatselijke Verordening (Apv), de Drank- en Horecawet (DHW) en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ze kennen de eisen die gemeenten stellen én de wensen van de horecaondernemers. Een gouden combinatie.

Vergunningaanvragen

Michèl Kaptein en Tanne van Wissen zijn de auteurs van de komende reeks. We vroegen hen met welke problemen horecaondernemers het vaakst aankloppen. Tanne: “Met name voor het regelen van vergunningaanvragen weet men ons te vinden. Hoe beter deze wordt ingediend, hoe sneller de aanvraag wordt afgehandeld. Wanneer een horecaondernemer zelf een aanvraag indient, dan kan het gebeuren dat een stuk wordt vergeten, zoals een inrichtingstekening, de financieringsgegevens of een volledige lijst met leidinggevenden.”
 

Dat ziet Michèl ook: “Omdat wij zowel werken voor het bestuursorgaan, zoals de gemeenten, als aan de kant van de ondernemer, weten we aan welke eisen de vergunningsaanvraag moet voldoen. Voor een ondernemer is dat vaak complex, alleen al het inzicht in welke partijen er zijn en waar rekening mee moet worden gehouden. Als er om vergeten documenten wordt gevraagd door de gemeente dan wordt de termijn opgeschort, waardoor de uiteindelijke afhandeling van de vergunning langer op zich laat wachten. Stel dat het gemeentebestuur binnen acht weken op een aanvraag voor een exploitatievergunning moet beslissen maar je er twee weken over doet om een ontbrekend document aan te leveren, dan zit je dus op tien weken. Zonde.”

Wet Bibob

Het team van Catch Legal doet meer dan alleen vergunningaanvragen, ook de wet Bibob komt geregeld aan de orde. “Daar begeleiden we ook in”, zegt Michèl. “Hoewel de landelijke wetgeving leidend is, wijkt gemeentelijke regelgeving en beleid van gemeente tot gemeente soms af. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) publiceert jaarlijks een standaardmodel voor bijvoorbeeld algemene plaatselijke verordeningen, dat grotendeels wordt overgenomen door gemeenten. Maar het gemeentebestuur is nog altijd vrij om andere regels te stellen. Zo is het niet ondenkbaar dat het gemeentebestuur van de gemeente waarin Renesse, waar in de zomermaanden veel jongeren komen feesten, ligt andere nadere regels stelt dan een stad als Amsterdam. Dat is ook iets waar je tegenaan loopt.”

Het horecarecht is relatief oud, dus redelijk inzichtelijk volgens Tanne. “Maar er zijn óók nieuwe ontwikkelingen zoals Blurring. Het concept ‘blurring’ was een pilot van de VNG, maar bleek later in strijd met de Drank- en Horecawet. Dus wat dat betreft moeten we wel zeer scherp blijven, net zoals horecaondernemers scherp moeten blijven op het schenken van alcohol aan minderjarigen bijvoorbeeld. Dat is ook iets waardoor nogal eens problemen ontstaan, maar dat ligt meer in de handhavingssfeer. Vaak worden we ingehuurd door horecaondernemers en omdat we zo vaak dit soort zaken doen voor horecaondernemers en voor gemeenten, kent de materie geen geheimen meer voor ons. Daardoor weet je dat een vergunningaanvraag of andere kwestie gewoon goed, snel en professioneel wordt ingediend en daardoor in beginsel ook snel kan worden afgehandeld.”

Tot slot. De reeks start in december. Wat kunnen we als eerste onderwerp verwachten? Kan er een tipje van de sluier worden opgelicht? Michèl: “Nou vooruit, ik vermoed dat we een zaak over een beschonken horeca-exploitant gaan behandelen. Daar valt een leuke les uit te leren en daaruit blijkt hoe dit soort gevallen uit de praktijk soms nadelig kunnen uitpakken. Daar lees je straks meer over.”

Catch Legal, www.catchlegal.nl

Overig nieuws