Interview: "Risico’s nemen met themafeesten leidt tot succes"

23 december 2019 | redactie

Een droom die uitkomt. John Bergman zet de familietraditie voort en begint in 1999 zijn eigen café in de binnenstad van Gorinchem, Café ’t Uyltje. Deze runt hij samen met zijn dochter Esther (37). “Een café voor jong en oud”, aldus Esther Bergman.

“Ik heb de volgende uitspraak ooit eens in een blad gelezen: ‘een café voor iedereen is een café voor niemand'. Daar ben ik het niet mee eens. De combinatie tussen jong en oud brengt juist de sfeer en samenhang”, vertelt Esther. “Natuurlijk zijn er dagen wanneer er meer jongeren dan oudere volwassenen komen en vice versa, maar tijdens de themafeesten komen beide doelgroepen samen.”

Het café aan de Varkensmarkt in Gorinchem heeft elk jaar haar vaste feesten zoals Oktoberfest, Summer-party en Après-ski party. Naast deze feesten verzint Esther ook andere thema’s. Zo was er een 70’s tot 90’s party waar veel volwassenen op af zijn gekomen en een feest met verschillende dj’s waarbij veel jongeren het café bezochten. “Ik verzin themafeesten die dicht bij mij liggen, zo heb ik er zelf ook plezier in en dat merken de gasten.”

Nepsneeuw en discobollen

Tijdens de feesten bedenkt Esther altijd iets extra’s: “Als ik een thema bedenk, voer ik het thema niet alleen uit door middel van bijpassende muziek, maar denk ik ook aan de aankleding.” Tijdens de 70’s tot 90’s party had Esther meerdere discobollen gekocht om neer te zetten en aan het plafond te hangen. Ze had ook doeken laten maken in die stijl om aan de muur te hangen en buiten waren de tafels mooi verlicht. John en Esther zijn handige mensen; daardoor hoeven ze niet alles voor de feesten te kopen, maar maken ze een aantal spullen zelf. Zo maken ze voor het Après-ski feest zelf de barretjes en de lambrisering van hout. Ook maken ze gebruik van nepsneeuw en hangen ze ski’s aan de muren. Je krijgt het gevoel als of je echt in een skihut zit.

Vergunningen voor vuurkorven

Voor het Oktoberfest had Esther vuurkorven geregeld die ze op het terras kon zetten. Hiervoor had ze een vergunning nodig van de gemeente en moest ze extra veiligheidsregels treffen. Zo moest er in de buurt van elke vuurkorf een brandblusser staan en mocht het vuur niet te hoog komen. “De vergunning was eigenlijk al snel geregeld en door die paar extra regels ga ik niet moeilijk doen. Het was een topfeest!”

Speciale drankjes

Esther denkt niet alleen aan het decor tijdens de feesten, maar ook aan het aanbod aan dranken. Tijdens het Après-ski feest en Oktoberfest haalt ze extra Flugel en Schnaps in huis en rond de Kerstdagen haalt ze Glühwein. Naast het verschillende drankaanbod tijdens de feesten, verandert het aanbod ook tijdens de seizoenen. “Amstel blijft altijd op de tap staan, dat verkoopt het beste.” In de winter en het najaar staan de bieren Herfstbok en Palm op de tap, maar in de zomer en het voorjaar maken deze plaats voor Brand Weizen en Lentebok.

Café ’t Uyltje verkoopt ook het lokale biermerk Dukes. “Eigenlijk loopt lokaal bier alleen goed in de zomer. Toeristen drinken dan het liefst lokaal bier, dat is nieuw voor hen. Vaste gasten hebben voorkeur voor het merk dat ze altijd drinken." Ondanks dat het biermerk alleen in de zomer goed loopt, blijft het café het bier verkopen.

Investeren in een goed feest

“Probeer altijd risico te nemen”, vertelt Esther. “Leer investeren en wees niet bang dat je het niet terugverdient. Als je iets doet, doe het dan goed. Wanneer je iets groots aanpakt, vereist dat veel aandacht voor detail en het kan veel geld kosten, maar uiteindelijk krijg je het wel terug”, merkt ze op. De gasten van café ’t Uyltje vinden het leuk dat Esther extra werk in de thema’s stopt. De moeite die gedaan wordt voor de aankleding zorgt ervoor dat het feest meer sfeer heeft.

De kaart:

Bieren op fles

Amstel Pilsener             €2,30
Amstel Radler              €3,-
Corona                          €4,-
Affligem Blond             €3,75
Affligem Tripel             €4,-
Affligem Dubbel           €3,75
Lagunitas IPA                €3,75
Duvel                              €3,75
Heineken Oud Bruin    €3,-
Westmalle Dubbel       €3,75
Palm                               €3,35
Liefmans Fruitesse       €3,50
Desperados                   €4,25
Wieckse Rosé                €3,25
Brand Weizen                €3,50


Wijnen bij ‘t Uyltje

Zoete witte wijn – huiswijn                   €3,50
Droge witte wijn – huiswijn                   €3,50
Droge witte wijn – Torres, vina sol       €4,-
Rode wijn – huiswijn                               €3,50
Rode wijn – Torres, Sangre de Torre      €4,-
Rosé – huiswijn                                         €3,50
Port / Sherry / Martini                             €3,50
Prosecco 200 ml                                        €6, -

 

Auteur: Katie de Jong. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: