Interview: "Risico’s nemen met themafeesten leidt tot succes"

23 december 2019 | redactie

Een droom die uitkomt. John Bergman zet de familietraditie voort en begint in 1999 zijn eigen café in de binnenstad van Gorinchem, Café ’t Uyltje. Deze runt hij samen met zijn dochter Esther (37). “Een café voor jong en oud”, aldus Esther Bergman.

“Ik heb de volgende uitspraak ooit eens in een blad gelezen: ‘een café voor iedereen is een café voor niemand'. Daar ben ik het niet mee eens. De combinatie tussen jong en oud brengt juist de sfeer en samenhang”, vertelt Esther. “Natuurlijk zijn er dagen wanneer er meer jongeren dan oudere volwassenen komen en vice versa, maar tijdens de themafeesten komen beide doelgroepen samen.”

Het café aan de Varkensmarkt in Gorinchem heeft elk jaar haar vaste feesten zoals Oktoberfest, Summer-party en Après-ski party. Naast deze feesten verzint Esther ook andere thema’s. Zo was er een 70’s tot 90’s party waar veel volwassenen op af zijn gekomen en een feest met verschillende dj’s waarbij veel jongeren het café bezochten. “Ik verzin themafeesten die dicht bij mij liggen, zo heb ik er zelf ook plezier in en dat merken de gasten.”

Nepsneeuw en discobollen

Tijdens de feesten bedenkt Esther altijd iets extra’s: “Als ik een thema bedenk, voer ik het thema niet alleen uit door middel van bijpassende muziek, maar denk ik ook aan de aankleding.” Tijdens de 70’s tot 90’s party had Esther meerdere discobollen gekocht om neer te zetten en aan het plafond te hangen. Ze had ook doeken laten maken in die stijl om aan de muur te hangen en buiten waren de tafels mooi verlicht. John en Esther zijn handige mensen; daardoor hoeven ze niet alles voor de feesten te kopen, maar maken ze een aantal spullen zelf. Zo maken ze voor het Après-ski feest zelf de barretjes en de lambrisering van hout. Ook maken ze gebruik van nepsneeuw en hangen ze ski’s aan de muren. Je krijgt het gevoel als of je echt in een skihut zit.

Vergunningen voor vuurkorven

Voor het Oktoberfest had Esther vuurkorven geregeld die ze op het terras kon zetten. Hiervoor had ze een vergunning nodig van de gemeente en moest ze extra veiligheidsregels treffen. Zo moest er in de buurt van elke vuurkorf een brandblusser staan en mocht het vuur niet te hoog komen. “De vergunning was eigenlijk al snel geregeld en door die paar extra regels ga ik niet moeilijk doen. Het was een topfeest!”

Speciale drankjes

Esther denkt niet alleen aan het decor tijdens de feesten, maar ook aan het aanbod aan dranken. Tijdens het Après-ski feest en Oktoberfest haalt ze extra Flugel en Schnaps in huis en rond de Kerstdagen haalt ze Glühwein. Naast het verschillende drankaanbod tijdens de feesten, verandert het aanbod ook tijdens de seizoenen. “Amstel blijft altijd op de tap staan, dat verkoopt het beste.” In de winter en het najaar staan de bieren Herfstbok en Palm op de tap, maar in de zomer en het voorjaar maken deze plaats voor Brand Weizen en Lentebok.

Café ’t Uyltje verkoopt ook het lokale biermerk Dukes. “Eigenlijk loopt lokaal bier alleen goed in de zomer. Toeristen drinken dan het liefst lokaal bier, dat is nieuw voor hen. Vaste gasten hebben voorkeur voor het merk dat ze altijd drinken." Ondanks dat het biermerk alleen in de zomer goed loopt, blijft het café het bier verkopen.

Investeren in een goed feest

“Probeer altijd risico te nemen”, vertelt Esther. “Leer investeren en wees niet bang dat je het niet terugverdient. Als je iets doet, doe het dan goed. Wanneer je iets groots aanpakt, vereist dat veel aandacht voor detail en het kan veel geld kosten, maar uiteindelijk krijg je het wel terug”, merkt ze op. De gasten van café ’t Uyltje vinden het leuk dat Esther extra werk in de thema’s stopt. De moeite die gedaan wordt voor de aankleding zorgt ervoor dat het feest meer sfeer heeft.

De kaart:

Bieren op fles

Amstel Pilsener             €2,30
Amstel Radler              €3,-
Corona                          €4,-
Affligem Blond             €3,75
Affligem Tripel             €4,-
Affligem Dubbel           €3,75
Lagunitas IPA                €3,75
Duvel                              €3,75
Heineken Oud Bruin    €3,-
Westmalle Dubbel       €3,75
Palm                               €3,35
Liefmans Fruitesse       €3,50
Desperados                   €4,25
Wieckse Rosé                €3,25
Brand Weizen                €3,50


Wijnen bij ‘t Uyltje

Zoete witte wijn – huiswijn                   €3,50
Droge witte wijn – huiswijn                   €3,50
Droge witte wijn – Torres, vina sol       €4,-
Rode wijn – huiswijn                               €3,50
Rode wijn – Torres, Sangre de Torre      €4,-
Rosé – huiswijn                                         €3,50
Port / Sherry / Martini                             €3,50
Prosecco 200 ml                                        €6, -

 

Auteur: Katie de Jong. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: