Interview: "Risico’s nemen met themafeesten leidt tot succes"

23 december 2019 | redactie

Een droom die uitkomt. John Bergman zet de familietraditie voort en begint in 1999 zijn eigen café in de binnenstad van Gorinchem, Café ’t Uyltje. Deze runt hij samen met zijn dochter Esther (37). “Een café voor jong en oud”, aldus Esther Bergman.

“Ik heb de volgende uitspraak ooit eens in een blad gelezen: ‘een café voor iedereen is een café voor niemand'. Daar ben ik het niet mee eens. De combinatie tussen jong en oud brengt juist de sfeer en samenhang”, vertelt Esther. “Natuurlijk zijn er dagen wanneer er meer jongeren dan oudere volwassenen komen en vice versa, maar tijdens de themafeesten komen beide doelgroepen samen.”

Het café aan de Varkensmarkt in Gorinchem heeft elk jaar haar vaste feesten zoals Oktoberfest, Summer-party en Après-ski party. Naast deze feesten verzint Esther ook andere thema’s. Zo was er een 70’s tot 90’s party waar veel volwassenen op af zijn gekomen en een feest met verschillende dj’s waarbij veel jongeren het café bezochten. “Ik verzin themafeesten die dicht bij mij liggen, zo heb ik er zelf ook plezier in en dat merken de gasten.”

Nepsneeuw en discobollen

Tijdens de feesten bedenkt Esther altijd iets extra’s: “Als ik een thema bedenk, voer ik het thema niet alleen uit door middel van bijpassende muziek, maar denk ik ook aan de aankleding.” Tijdens de 70’s tot 90’s party had Esther meerdere discobollen gekocht om neer te zetten en aan het plafond te hangen. Ze had ook doeken laten maken in die stijl om aan de muur te hangen en buiten waren de tafels mooi verlicht. John en Esther zijn handige mensen; daardoor hoeven ze niet alles voor de feesten te kopen, maar maken ze een aantal spullen zelf. Zo maken ze voor het Après-ski feest zelf de barretjes en de lambrisering van hout. Ook maken ze gebruik van nepsneeuw en hangen ze ski’s aan de muren. Je krijgt het gevoel als of je echt in een skihut zit.

Vergunningen voor vuurkorven

Voor het Oktoberfest had Esther vuurkorven geregeld die ze op het terras kon zetten. Hiervoor had ze een vergunning nodig van de gemeente en moest ze extra veiligheidsregels treffen. Zo moest er in de buurt van elke vuurkorf een brandblusser staan en mocht het vuur niet te hoog komen. “De vergunning was eigenlijk al snel geregeld en door die paar extra regels ga ik niet moeilijk doen. Het was een topfeest!”

Speciale drankjes

Esther denkt niet alleen aan het decor tijdens de feesten, maar ook aan het aanbod aan dranken. Tijdens het Après-ski feest en Oktoberfest haalt ze extra Flugel en Schnaps in huis en rond de Kerstdagen haalt ze Glühwein. Naast het verschillende drankaanbod tijdens de feesten, verandert het aanbod ook tijdens de seizoenen. “Amstel blijft altijd op de tap staan, dat verkoopt het beste.” In de winter en het najaar staan de bieren Herfstbok en Palm op de tap, maar in de zomer en het voorjaar maken deze plaats voor Brand Weizen en Lentebok.

Café ’t Uyltje verkoopt ook het lokale biermerk Dukes. “Eigenlijk loopt lokaal bier alleen goed in de zomer. Toeristen drinken dan het liefst lokaal bier, dat is nieuw voor hen. Vaste gasten hebben voorkeur voor het merk dat ze altijd drinken." Ondanks dat het biermerk alleen in de zomer goed loopt, blijft het café het bier verkopen.

Investeren in een goed feest

“Probeer altijd risico te nemen”, vertelt Esther. “Leer investeren en wees niet bang dat je het niet terugverdient. Als je iets doet, doe het dan goed. Wanneer je iets groots aanpakt, vereist dat veel aandacht voor detail en het kan veel geld kosten, maar uiteindelijk krijg je het wel terug”, merkt ze op. De gasten van café ’t Uyltje vinden het leuk dat Esther extra werk in de thema’s stopt. De moeite die gedaan wordt voor de aankleding zorgt ervoor dat het feest meer sfeer heeft.

De kaart:

Bieren op fles

Amstel Pilsener             €2,30
Amstel Radler              €3,-
Corona                          €4,-
Affligem Blond             €3,75
Affligem Tripel             €4,-
Affligem Dubbel           €3,75
Lagunitas IPA                €3,75
Duvel                              €3,75
Heineken Oud Bruin    €3,-
Westmalle Dubbel       €3,75
Palm                               €3,35
Liefmans Fruitesse       €3,50
Desperados                   €4,25
Wieckse Rosé                €3,25
Brand Weizen                €3,50


Wijnen bij ‘t Uyltje

Zoete witte wijn – huiswijn                   €3,50
Droge witte wijn – huiswijn                   €3,50
Droge witte wijn – Torres, vina sol       €4,-
Rode wijn – huiswijn                               €3,50
Rode wijn – Torres, Sangre de Torre      €4,-
Rosé – huiswijn                                         €3,50
Port / Sherry / Martini                             €3,50
Prosecco 200 ml                                        €6, -

 

Auteur: Katie de Jong. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: