Interview: op bezoek bij het iconische Café Hoppe in Amsterdam

30 december 2019 | redactie

Aan de Spui van Amsterdam bevindt zich een van de bekendste cafés in Nederland, café Hoppe. Het café is razend populair door het goede bier en de bitterballen die geserveerd worden, de gezelligheid, de mix van mensen en de sfeer die het café met zich meebrengt.

Voordat Pepijn Zonneveld (45) in 2006 de baan als horecaondernemer aanneemt, heeft hij er al een aantal jaren opzitten in de horecabusiness. “Daarnaast heb ik ook een tijdje in de kunsthandel gezeten, totdat deze baan werd aangeboden." Destijds neemt Pepijn de baan aan omdat hij toe is aan een nieuwe uitdaging en hij Café Hoppe een van de mooiste cafés in Nederland vindt. “Café Hoppe is een van de oudste en mooiste cafés in Amsterdam, we werden in 2013 zelfs uitgeroepen tot het beste café van Nederland. Dat zegt wel wat."

Roosters maken en administratie doen

De taken die Pepijn als horecaondernemer verricht zijn heel divers. “Ik sta niet op de vloer maar ik stuur wel dagelijks het gehele team aan. We zijn tenslotte met 32 mensen, dus dan kun je je wel voorstellen dat het de hele dag door aansturen van mensen is." De andere taken die Pepijn uitvoert is het maken van roosters en hij houdt zich veel bezig met de administratie. “Vaak begin ik om half negen en ga ik pas rond achten naar huis, maar dit verschilt per dag. Soms ben ik er alleen voor de borrel, maar in principe ben je in de horeca altijd wel bezig”.

De meesten drinken pils

Momenteel is het gewone pils, Amstel bier, het populairst in het café. “En je hebt natuurlijk veel gasten die wat minder alcohol willen drinken en dus 0.0 bier bestellen." Voor de inkoop van het bier heeft café Hoppe meerdere leveranciers. “Heineken levert bij ons alleen pils, dus we laten het bier vooral leveren door lokale leveranciers." In totaal heeft café Hoppe acht tapkranen. Het zijn er zoveel omdat het café bestaat uit twee ruimtes met daarbij twee bars.

Naast het geruime bierassortiment serveert café Hoppe ook een aantal wijnen. “Een van onze huiswijnen heeft in 2012 en 2013 de prijs gewonnen voor beste huiswijn uit een café, daar zijn we nog steeds heel trots op." Ondanks dat ze niet op de kaart staan, kun je bij het café ook mixdranken bestellen. “Cocktails serveren we niet echt, maar de barkeepers kunnen er wel 1 of 2 maken."

Geen vraag naar vegan

Café Hoppe serveert geen vegan of vegetarische gerechten. “Er is amper vraag naar vegan, dus we hebben er ook geen aparte kaart voor. Natuurlijk kunnen we een uitzondering maken maar dat komt bijna niet voor. Wel serveren we een aantal biologische producten, zoals groente en vis."

De prijzen op de menukaart zijn gebaseerd op de inkoop. “We doen de inkoop om een bepaalde marge te halen. De prijzen hangen af van hoe duur de inkoop is en hoeveel winst we erop kunnen draaien. Stel: een biertje is duur in de inkoop, dan kopen we er minder van in en verkopen we het goedkoper. Meestal zijn dit soort biertjes namelijk geen hardlopers en heb je dus ook niet zo’n geruime voorraad nodig." 

Leuke mix van gasten

De basis van café Hoppe bestaat uit wijn, bier en een uitgebreide mix van gasten. Toeristen, buurtbewoners, studenten, vaste gasten, jong en oud en ondernemers, iedereen brengt een bezoekje aan het café. “De juiste mix van mensen maakt de sfeer in het café." Naast de naamsbekendheid is het café ook bekend van de evenementen die ze jaarlijks organiseren.  Eens per jaar vinden onder andere de Haring Party, Hengeldag en de Hoppe Loop plaats. Ook kunnen gasten terecht in het café om een voetbalwedstrijd van Ajax op groot scherm te kijken.

Wildgroei aan horeca

Volgens Pepijn Zonneveld is er in de afgelopen jaren te veel horeca bij gekomen. “Het is veel horeca zonder een eigen uitstraling. Iedereen verkoopt dezelfde producten, ze hebben weinig kennis en slecht personeel." Toch zitten daar voor het café ook voordelen aan. “Wij kunnen ons daardoor goed onderscheiden van de andere cafés, omdat Hoppe echt een eigen uitstraling heeft."

Café Hoppe wordt gezien als een steady bruin café dat zich profileert zoals ze zijn. “We zijn gewoon heel basic en vooral niet te ingewikkeld." Voor de social-mediakanalen heeft Pepijn iemand in dienst. “Op onze socials kun je goed zien wie wij zijn en waar we voor staan, dat geeft nieuwe gasten een extra goede indruk."

Het huidige café bestaat uit twee ruimtes, maar toen het café werd opgericht in 1670 was dit nog niet zo. Het ‘oude’ café valt nu zelfs onder monumentenzorg en is door de eeuwen heen hetzelfde gebleven.

 

Auteur: Michaela Hendriksen. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feedback van Aukje de Boer

De eerste versie van de tekst is geredigeerd door docente Aukje de Boer. De fouten of teksten die gecorrigeerd moeten worden, benoem ik hieronder.

De kop “De draaidagen vond ik het allerleukste” moet aangepast worden want hij is niet sterk genoeg. Dit heb ik aangepast naar “Ik heb graag de touwtjes in handen”.

Zinnen die ik heb aangepast naar tegenwoordige tijd:

In 2016 is Evi Kunneman gestart met de opleiding Mediaredactie op het ROC Midden Nederland > In 2016 start Evi Kunneman met de opleiding Mediaredactie op het ROC Midden Nederland.

De keuze van de opleiding was heel bewust > De keuze van de opleiding is heel bewust.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Achtergronden
Gratis download: De CaféKrant, maart 2020

Coronavirus of niet, De CaféKrant blijft je op de hoogte houden van het laatste nieuws - voornamelijk online - maar biedt je prachtige interviews en achtergrondverhalen in de krant zelf. Voor degenen die vanwege de gedwongen sluiting even niets om handen hebben, is dit een uitgave om naar uit...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Coronacrisis
Verscherpte maatregelen. Wat betekent dit voor de horeca?

Het kabinet kondigde gisteravond verscherpte maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voorlopig blijven de eerder verkondigde maatregelen, waaronder sluiting van de horeca tot en met 6 april 2020, staan. Wanneer de horeca weer open mag is vooralsnog niet duidelijk. De...

Coronacrisis
Al ruim 3600 horecazaken nemen deel aan 'Help de Horeca' initiatief

Meer dan 3600 ondernemers hebben zich de afgelopen dagen aangemeld bij het initiatief ‘Help de Horeca’. Koninklijke Horeca Nederland startte het platform samen met vele (horeca)partners om horecaondernemers te ondersteunen in deze moeilijke periode. Vanaf vandaag kunnen gasten een waarde...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: