Interview: op bezoek bij het iconische Café Hoppe in Amsterdam

30 december 2019 | redactie

Aan de Spui van Amsterdam bevindt zich een van de bekendste cafés in Nederland, café Hoppe. Het café is razend populair door het goede bier en de bitterballen die geserveerd worden, de gezelligheid, de mix van mensen en de sfeer die het café met zich meebrengt.

Voordat Pepijn Zonneveld (45) in 2006 de baan als horecaondernemer aanneemt, heeft hij er al een aantal jaren opzitten in de horecabusiness. “Daarnaast heb ik ook een tijdje in de kunsthandel gezeten, totdat deze baan werd aangeboden." Destijds neemt Pepijn de baan aan omdat hij toe is aan een nieuwe uitdaging en hij Café Hoppe een van de mooiste cafés in Nederland vindt. “Café Hoppe is een van de oudste en mooiste cafés in Amsterdam, we werden in 2013 zelfs uitgeroepen tot het beste café van Nederland. Dat zegt wel wat."

Roosters maken en administratie doen

De taken die Pepijn als horecaondernemer verricht zijn heel divers. “Ik sta niet op de vloer maar ik stuur wel dagelijks het gehele team aan. We zijn tenslotte met 32 mensen, dus dan kun je je wel voorstellen dat het de hele dag door aansturen van mensen is." De andere taken die Pepijn uitvoert is het maken van roosters en hij houdt zich veel bezig met de administratie. “Vaak begin ik om half negen en ga ik pas rond achten naar huis, maar dit verschilt per dag. Soms ben ik er alleen voor de borrel, maar in principe ben je in de horeca altijd wel bezig”.

De meesten drinken pils

Momenteel is het gewone pils, Amstel bier, het populairst in het café. “En je hebt natuurlijk veel gasten die wat minder alcohol willen drinken en dus 0.0 bier bestellen." Voor de inkoop van het bier heeft café Hoppe meerdere leveranciers. “Heineken levert bij ons alleen pils, dus we laten het bier vooral leveren door lokale leveranciers." In totaal heeft café Hoppe acht tapkranen. Het zijn er zoveel omdat het café bestaat uit twee ruimtes met daarbij twee bars.

Naast het geruime bierassortiment serveert café Hoppe ook een aantal wijnen. “Een van onze huiswijnen heeft in 2012 en 2013 de prijs gewonnen voor beste huiswijn uit een café, daar zijn we nog steeds heel trots op." Ondanks dat ze niet op de kaart staan, kun je bij het café ook mixdranken bestellen. “Cocktails serveren we niet echt, maar de barkeepers kunnen er wel 1 of 2 maken."

Geen vraag naar vegan

Café Hoppe serveert geen vegan of vegetarische gerechten. “Er is amper vraag naar vegan, dus we hebben er ook geen aparte kaart voor. Natuurlijk kunnen we een uitzondering maken maar dat komt bijna niet voor. Wel serveren we een aantal biologische producten, zoals groente en vis."

De prijzen op de menukaart zijn gebaseerd op de inkoop. “We doen de inkoop om een bepaalde marge te halen. De prijzen hangen af van hoe duur de inkoop is en hoeveel winst we erop kunnen draaien. Stel: een biertje is duur in de inkoop, dan kopen we er minder van in en verkopen we het goedkoper. Meestal zijn dit soort biertjes namelijk geen hardlopers en heb je dus ook niet zo’n geruime voorraad nodig." 

Leuke mix van gasten

De basis van café Hoppe bestaat uit wijn, bier en een uitgebreide mix van gasten. Toeristen, buurtbewoners, studenten, vaste gasten, jong en oud en ondernemers, iedereen brengt een bezoekje aan het café. “De juiste mix van mensen maakt de sfeer in het café." Naast de naamsbekendheid is het café ook bekend van de evenementen die ze jaarlijks organiseren.  Eens per jaar vinden onder andere de Haring Party, Hengeldag en de Hoppe Loop plaats. Ook kunnen gasten terecht in het café om een voetbalwedstrijd van Ajax op groot scherm te kijken.

Wildgroei aan horeca

Volgens Pepijn Zonneveld is er in de afgelopen jaren te veel horeca bij gekomen. “Het is veel horeca zonder een eigen uitstraling. Iedereen verkoopt dezelfde producten, ze hebben weinig kennis en slecht personeel." Toch zitten daar voor het café ook voordelen aan. “Wij kunnen ons daardoor goed onderscheiden van de andere cafés, omdat Hoppe echt een eigen uitstraling heeft."

Café Hoppe wordt gezien als een steady bruin café dat zich profileert zoals ze zijn. “We zijn gewoon heel basic en vooral niet te ingewikkeld." Voor de social-mediakanalen heeft Pepijn iemand in dienst. “Op onze socials kun je goed zien wie wij zijn en waar we voor staan, dat geeft nieuwe gasten een extra goede indruk."

Het huidige café bestaat uit twee ruimtes, maar toen het café werd opgericht in 1670 was dit nog niet zo. Het ‘oude’ café valt nu zelfs onder monumentenzorg en is door de eeuwen heen hetzelfde gebleven.

 

Auteur: Michaela Hendriksen. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feedback van Aukje de Boer

De eerste versie van de tekst is geredigeerd door docente Aukje de Boer. De fouten of teksten die gecorrigeerd moeten worden, benoem ik hieronder.

De kop “De draaidagen vond ik het allerleukste” moet aangepast worden want hij is niet sterk genoeg. Dit heb ik aangepast naar “Ik heb graag de touwtjes in handen”.

Zinnen die ik heb aangepast naar tegenwoordige tijd:

In 2016 is Evi Kunneman gestart met de opleiding Mediaredactie op het ROC Midden Nederland > In 2016 start Evi Kunneman met de opleiding Mediaredactie op het ROC Midden Nederland.

De keuze van de opleiding was heel bewust > De keuze van de opleiding is heel bewust.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: