Internationale aantrekkingskracht groter dan ooit

8 maart 2018 | David Bakker

De internationale toerist weet ons land steeds beter te vinden. De Nederlandse horeca hoopt zelfs in het jaar 2020, 20 miljoen buitenlandse toeristen te mogen verwelkomen. Voornamelijk hotels profiteren hiervan, maar ook de andere horeca ziet omzetkansen.

Meer toeristen die ook nog eens meer te bestende hebben. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Het ING Economisch Bureau berekende dat het omzetvolume in 2018 met drie procent zal gaan stijgen en ook voor volgend jaar staan de geldsluizen open. 

Twintig miljoen buitenlandse toeristen in 2020 in ons land. Dat is een hoop. Maar hoe kan het dat Nederland zo in trek is bij de toerist? Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat de mensen in omliggende landen vergrijzen. Hierdoor hebben ze meer te besteden. Daarnaast zijn de internationale verbindingen sterk verbeterd waardoor de toerist ons land beter en sneller kan bereiken. Afgelopen jaar steeg het aantal buitenlandse toeristen in ons land explosief met meer dan tien procent tot ruim 17,5 miljoen. De totale groei sinds de dip na de crisis in 2009 bedraagt bijna 80 procent.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Economie Achtergronden
Wordt Albert Heijn een horeca- en bezorgketen?

Albert Heijn zal 'een plek worden om iets te eten'. Dat zei Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, woensdag in Het Financieele Dagblad (FD). De winkels worden omgebouwd, zodat klassieke kruidenierswaren minder ruimte zullen krijgen. Het FD beroe...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: