Inspectieresultaten NVWA online

7 juli 2014 |
Inspectieresultaten NVWA online

Op maandag 7 juli start de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met publicatie van de inspectieresultaten van horecabedrijven. De groene en oranje beoordelingen van ruim
1600 lunchrooms staan vanaf dan op de Horeca inspectiekaart Met de gelijknamige app kunnen consumenten op hun iPhone en Android toestel zien welke broodjeszaken in de buurt positief scoren op onder andere hygiëne. Doel is om binnen een jaar beoordelingen van andere soorten horecabedrijven in beeld te brengen, zoals bijvoorbeeld shoarma-, döner- en kebabzaken. De publicatie van de beoordelingen is een 1e stap naar de publicatie van alle 45.000 horecabedrijven binnen een aantal jaar.
Groen-oranje-rood
Alle lunchrooms kunnen de beoordeling groen, oranje of rood krijgen. Als een ondernemer groen scoort dan gaat de keuken veilig om met voedsel en is de hygiëne en ongediertepreventie in orde. Als een lunchroom oranje kleurt, is bij een inspectie een tekortkoming gezien waarvoor een boete is opgelegd. Voor kleine foutjes in de keuken wordt niet direct het oordeel oranje gegeven. Als de ondernemer aantoont dat hij het oplost, blijft of wordt zijn kleur groen. In totaal hebben nu 878 lunchrooms een groene kleur en zijn er 32 oranje. Geen enkele lunchroom krijgt nu een rode beoordeling. Deze kleur zou staan voor een verscherpt toezicht door de NVWA, omdat er een structureel probleem is met hygiëne, voedselveiligheid of ongedierte.

Witte adressen
In totaal heeft nu 56% van de 1621 lunchrooms de kleur groen of oranje. De overige 44% ofwel 711 lunchrooms zijn nog wit, omdat hier afgelopen jaar geen inspectie is geweest en ze ook nog geen verklaring hebben ingevuld. Ondernemers kunnen alsnog een verklaring bij de NVWA indienen om gekleurd op de kaart te komen. Met een inspectie van de lunchroom wordt door de NVWA beoordeeld of deze verklaring dan naar waarheid is ingevuld. Binnen enkele weken komt de kleur dan ook op de inspectiekaart te staan.

Openbaarmaking
In deze eerste fase is gekozen voor lunchrooms omdat de ervaring is dat dit type horecabedrijf de keuken over het algemeen op orde heeft. Andere type horeca die minder goede beoordelingen krijgen, worden na deze proefperiode van een jaar ook aan het overzicht toegevoegd. De verwachting is dat in 2016 alle horeca in Nederland gekleurd op de kaart staat. Er komt een aanpassing van de Gezondheidswet die publicatie van individuele inspectiegegevens gemakkelijker maakt. Het voorstel tot wijziging van deze wet ligt nu bij de Raad van State voor advies en wordt naar verwachting dit najaar aangeboden aan de Tweede Kamer.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: