ING: Technologie voor personeelstekort horeca mogelijke oplossing

Auteur: Redactie
Economie Personeel 15 april 2022
ING: Technologie voor personeelstekort horeca mogelijke oplossing

Eén van de grootste uitdagingen voor zakelijke dienstverleners en de horeca op dit moment is de krapte op de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om accountants, advocaten, horecapersoneel, schoonmakers of uitzendkrachten, allemaal zijn ze op dit moment heel moeilijk te vinden. De flexbranche en de accountancy ervaren de grootste belemmering. Naar verwachting zal de personeelsschaarste ook de komende jaren hoog blijven. Het personeelstekort beperkt de groei van de zakelijke dienstverleners en de horeca.

Uit de laatste CBS cijfers komt naar voren dat in het vierde kwartaal van 2021 het aantal vacatures in de zakelijke dienstverlening verder is toegenomen naar 62.300. De zakelijke dienstverlening is na handel de sector met het grootste aantal openstaande vacatures. In de horeca daalde het aantal openstaande vacatures in het vierde kwartaal naar 29.700 als gevolg van de lockdown. Nu de coronamaatregelen voorbij zijn en de terrassen weer open, loopt het aantal vacatures in de horeca weer snel op.

Technologie

Ook de horecasector heeft moeite met het vinden van personeel. Horecaondernemers geven aan het personeelstekort op dit moment als grootste belemmering te ervaren. Het tekort wordt onder meer veroorzaakt doordat personeel dat eerder vanwege corona werd ontslagen is gaan werken in andere sectoren zoals bij distributiecentra en supermarkten. De lonen liggen daar gemiddeld genomen hoger, waardoor zij veelal niet terugkeren naar de horeca.

Mogelijke oplossingen voor het personeelstekort in de horeca volgens ING zijn:

Gebruikmaken van een QR-bestelsysteem. De gast scant een QR-code en krijgt dan een digitale menukaart te zien. Hierdoor kunnen gasten bestellen zonder dat een medewerker de bestelling hoeft op te nemen, waardoor er minder mensen nodig zijn in de bediening.

Werknemers zoeken in minder voor de hand liggende doelgroepen, zoals arbeidsmigranten, statushouders, langdurig werkzoekenden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Het inzetten van een robot in de bediening of bijvoorbeeld een tapmuur waarbij de gast zelf zijn bier tapt.

Visie

De visie van Fabian Dolman, algemeen directeur Quality Wellness Resorts, op de arbeidsmarktkrapte is het volgende: “Quality Wellness Resorts heeft in Nederland vier Wellness Resorts, waaronder Thermen Bussloo. Vooral in de horeca hebben wij veel vacatures. Er zijn medewerkers tijdens de coronaperiode overgestapt naar andere sectoren omdat ze daar bijvoorbeeld niet in de avond hoeven te werken. Maar werken in andere branches bevalt niet iedereen, dus ik verwacht dat er ook wel weer mensen naar ons terugkomen. Doordat er veel vacatures zijn ontstaan is er ook meer druk op het bestaande personeel. Om aan nieuw personeel te komen maken we nieuwe ‘werken bij’ websites en gaan we ervoor zorgen dat die goed vindbaar zijn. Verder hebben we een ‘academy’, ‘employee experience days’ en zijn we in gesprek met verschillende ROC scholen. Daarnaast is het belangrijk om personeel te binden. Niet alleen met een leuke werkplek, maar ook kansen om door te groeien en opleidingen te volgen. Door goed voor mensen te zorgen en ze te behouden hoef je ook minder te zoeken”.

Tips voor ondernemers

Tot slot geeft de bank nog drie tips voor ondernemers die te kampen hebben met een personeelstekort:

Probeer je te onderscheiden van andere ondernemers in de zoektocht naar personeel. Wat heb jij meer te bieden? Betere arbeidsvoorwaarden, goede werksfeer?

Bied opleidingsprogramma’s aan waarbij medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen;

Zet je eigen netwerk en het netwerk van je personeel in voor het vinden van nieuwe medewerkers. Maak gebruik van mond-tot-mond reclame.

Overig nieuws