ING: 'Lichte groei horecasector in 2011'

30 maart 2011 |
ING: 'Lichte groei horecasector in 2011'<

Dit jaar zal de horeca weer positieve cijfers laten zien, verwacht het ING Economisch Bureau. Hoewel het slechts een lichte groei betreft, is het een welkome ontwikkeling na drie jaar van krimp. Evenals in de tweede helft van 2010 bepaalt de positieve ontwikkeling van de hotelsector de opwaartse trend in de horeca. Drijvende krachten zijn het aantrekken van de wereldeconomie en de relatief zwakke euro.

Stuwende factoren
De omzetverwachting voor de totale horeca is gematigd positief. In 2011 worden er naar verwachting 0,6% meer borden uitgeserveerd, biertjes getapt en hotelovernachtingen gerealiseerd. Eerder deze week ging de Rabobank nog uit van een omzetgroei van ruim 2 procent.
Consumenten stuwen de branche-inkomsten
Huishoudens gaan in 2011 en vooral in 2012 meer besteden, ook in de horeca. De sector en vooral de hotellerie zal – door het aantrekken van de mondiale economie en het relatief lage niveau van de euro - bovendien profiteren van het toenemende aantal buitenlandse gasten in Nederland. Een lagere euro maakt Nederland immers extra aantrekkelijk voor mensen van buiten de eurozone.

Nadelige effecten hogere prijzen
Wat het precieze effect zal zijn van de, naar verwachting verder oplopende voedselprijzen, is onduidelijk. Het hangt af van de omvang van de stijging en van de doorberekening in de prijzen van de groothandel en supermarkt. Doordat in de hotellerie de inkopen een geringer deel van de totale kosten vormen, zal deze branche minder hinder ondervinden van stijgende voedselprijzen dan cafés en restaurants.

Weinig faillissementen door vetrandje
Hoewel de horeca zwaar is getroffen door de crisis bleef het aantal faillissementen beperkt. Ondernemers waren dankzij hoge winsten in voorgaande jaren in staat de nodige reserves op te bouwen. Bovendien zijn openingstijden aangepast, waarmee creatief is ingespeeld op het afnemende horecabezoek. Ook werden de kosten gedrukt door te werken met oproepkrachten in plaats van vast personeel.

Doe waar je goed in bent
Sasja van As-Winters, Sectormanager Leisure, Travel en Media bij de ING: "Horecaondernemers die het goed blijven doen, hebben dat alleen kunnen realiseren door te blijven doen waar ze goed in zijn en niet teveel veranderen. Dit is herkenbaar voor de consument en waarborgt de kwaliteit."

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Awards Bier
Bierspecialist Richard Moerkerk: Award winner en nieuwe columnist

De Alkmaarse Richard Moerkerk van Proeflokaal De Boom is de allereerste Bierspecialist in de horeca. Hij ontving in theater Amsterdam de Entree Award. Daarnaast is Richard de nieuw, vaste columnist van De Cafékrant. Richard zal maandelijks met zijn inhoudelijke columns de caféonderneme...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: