Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'

10 januari 2011 |
Van der Grinten: 'Waakzaamheid geboden'

"De horeca-ondernemer moet in 2011 waakzamer zijn dan ooit. De economie vertoont weliswaar lichte tekenen van herstel, maar de omzet in de horecabranche is nog lang niet terug op het hogere niveau van 2007. Dit zei Lodewijk van de Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bij de opening van de Horecava.

Onzekerheid
Van der Grinten: "Er is geen zekerheid over de financiële positie van belangrijke eurolanden. De vrije bestedingsruimte van de consument staat daarom onder druk. De ondernemer in de horeca moet goed op de kosten letten en vooral innovatief zijn. De ondernemer kan voor zijn bedrijfsresultaat en omzet niet vertrouwen op de conjunctuur en zal het succes zelf moeten maken en de kosten beheersen."

Cijfers onder druk
Van der Grinten lichtte op de Horecava 2011 de cijfers toe die aangeven dat afzet (omzetvolume), werkgelegenheid en bedrijfsresultaat per horecaonderneming nog steeds afnemen. Ook al is de tendens minder sterk dan in de twee voorgaande jaren.

Toekomstbestendigheid
"De juiste balans in prijs-kwaliteit, professionaliteit en innovatie zijn de factoren die van grote invloed zijn op de toekomstbestendigheid van de horecaondernemer.", aldus Van der Grinten. Bovendien zien we dat de spanning op de horecabranche ten opzichte van bijvoorbeeld concepten in de retailbranche de komende jaren zal toenemen.

Kernpunten
Van der Grinten gaf als voorbeeld van innovatie het op intelligente wijze benutten van social media zoals twitter, linkedin, hyves en facebook. Koninklijke Horeca Nederland zal op dinsdag 11 januari het Social Media Magazine presenteren voor horecaondernemers ter ondersteuning in hun bedrijf. Ontmoeten en binden van de gasten kan niet meer uitsluitend binnen de muren van de horecalocatie. "Gasten willen ook op andere manieren betrokken zijn bij de totale beleving van een horecaconcept", aldus Lodewijk van der Grinten. De gasten waarderen de horecaondernemers die met fatsoen en met vakkennis zorgen voor een goede en gastvrije beleving.

Belangenbehartiging
In het afgelopen jaar heeft Koninklijke Horeca Nederland de relaties met lokale en landelijke overheden verstevigd. Het Platform Verduurzaming Voedsel en het sluiten van het convenant Gezond Gewicht zijn daar voorbeelden van. Obesitas, duurzame voeding en verantwoord alcohol schenken krijgen ook in het komende jaar extra aandacht. Ook de samenwerking met politie en Openbaar Ministerie om overvallen aan te pakken en het verminderen van de bureaucratie die voor veel ondernemers speelt bij het aanvragen van vergunningen hebben concrete resultaten opgeleverd.

Ondernemersdossier Horeca
Een concreet resultaat is vertaald in de introductie van het Ondernemersdossier Horeca. Hiermee is het mogelijk voor de horecaondernemers om alle wetten en regels op één plek te vinden en ook direct vergunningen aan te vragen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: