Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

24 november 2020 | redactie

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tussen september en november 2020 werd gehouden in heel België.

Bezorging en afhaal

Er wordt veel gehypet rondom maaltijdbezorging, maar hoe staat het er echt voor? Is het echt zo gegroeid? De onderzoekers raadpleegden panelleden in horeca, frituren en broodjeszaken. Ruim 1/3 had voor corona een afhaal- en/of bezorgmogelijkheid. Hierbij zijn duidelijke verschillen tussen de segmenten zichtbaar. Binnen fastservice had namelijk 83% al afhaal en/of bezorging voor corona en binnen horeca 33%.

Binnen horeca geeft 38% van de respondenten in België aan nog steeds geen afhaal en of bezorging aan te bieden. Afhaal in horeca is gestegen, 18% is begonnen met alleen afhaal en 12% met afhaal én bezorging sinds corona.

De verschillen tussen de Vlaanderen en Wallonië zijn groot. In Wallonië is slechts 13% met afhaal en/of bezorging gestart sinds corona ten opzichte van 30% in Vlaanderen.

Bijna 1/5 in catering heeft afscheid genomen van A-merken

In het onderzoek is ook aan alle respondenten gevraagd welke maatregelen men genomen heeft ten behoeve van de inkoop en bedrijfsvoering sinds maart. Lokaal inkopen is enorm gestimuleerd door de overheid, maar slechts 12% heeft dit gedaan. 75% in catering en 52% in horeca en fastservice hebben aanpassingen gedaan in de inkoop.

Om rendement te verbeteren is 14% in horeca en fastservice overgeschakeld van een A-merk naar eigen merk groothandel of goedkoper merk, dit is 19% (bijna 1/5!) in catering.

Bezettingsgraad en aantal personeelsleden dalen

Personeel is de eerste post waarop men heeft bespaard in horeca, 50% heeft dit gedaan. Hoe dan? 60% door ontslag van vast personeel en 55% door stoppen met interim en flexwerkers. “De mogelijkheden om personeel in dienst te houden zijn voor de horeca duidelijk op, het water staat aan de lippen. Uiteindelijk zijn bezorging en afhaal voor veel locaties nog niet eens kostendekkend”, aldus Carolien Plevier van Foodservice Community en GROUP7.

In de bedrijfs-, overheids- en onderwijscatering draait men gemiddeld op 58% ten opzichte van voor de coronacrisis, ook hier heeft 51% zijn personeelsbezetting verlaagd.

Nu in tweede lockdown, wat doen we in de tussentijd?

Alle leveranciers aan de foodservicemarkt moeten in contact blijven met hun klanten en relaties, dat doe je best digitaal op dit moment. Meer dan 80% bestelt online en informatie zoekt men op websites van fabrikanten, groothandels, brancheorganisaties en vakbladen, e-mail nieuwsbrieven doen de rest.

Expo Online 2020

GROUP7 en Foodservice Community presenteren de onderzoeksresultaten uit het onderzoek tijdens Expo online 2020. Deze vindt plaats op 24 november om 9.30 u. Bijwonen kan via deze link: https://group7.eu/online-expo-2020-verzamel-leads-online/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: