Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

14 januari 2021 | Redactie

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat staat deze ondernemers in 2021 te wachten en hoe ga je het slimste om met de ontwikkelingen? Chef en ondernemer van onder andere Restaurant Zheng, Streetfood by Han en UMAMI by Han, Han Ji, deelt zijn visie.

Van horecaondernemer naar e-commerce business

Gesloten restaurants... Het betekende voor horecaondernemers dat er nieuwe verkoopkanalen ingeschakeld moesten worden. Zij gingen massaal online. Voor grotere ondernemers bleek dat vaak makkelijker dan voor de kleine. Zij konden eigen bezorgdiensten opzetten, en zo personeel aanhouden, en de marges die aan bestelplatformen moeten worden betaald in eigen zak steken.
Kleinere horecaondernemers konden niet anders dan marges betalen en enkel afhaalmogelijkheden toevoegen aan het aanbod. En cafés die hun inkomsten voorheen haalden uit de borrels? Die zagen we – of gaan – massaal omvallen. Ook voor 2021 geldt; voor wie kans wil maken om te overleven, is digitaal ondernemen een must. Omarm dit nieuwe businessmodel en verdiep je erin.

Thuiswerken blijft, zo ook thuis dineren

De shift van een offline gefocust businessmodel naar een hybride model waarin online een grote rol speelt, zat er volgens Han al aan te komen. Ook als het coronavirus er niet was geweest. Het virus zorgt enkel voor een versnelling. Waar de beleving van fysiek winkelen inmiddels is ingehaald door online shopping, zal ook de horeca hier niet aan ontkomen. De consument gaat immers meer en meer voor gemak en online is er meer keuze. Het is bovendien veelal goedkoper en sneller. Alhoewel fysieke horeca nooit zal verdwijnen, zal het online aanbod een vlucht nemen.

High end fastfood

Ook het aanbod van de horeca zal door de shift naar online veranderen. Veel restaurants zullen zich bewegen richting het aanbod in fastfood. Eten bestellen draait - en blijft voor de meeste mensen draaien - om snel een simpel diner op tafel zetten. Hierbij heeft Han het echter niet over traditionele vormen van fastfood, maar 'next level' fastfood. Beter, gezonder en een breed assortiment en dus geschikt voor elke dag van de week.

Maar ook het aanbod van exact het tegenovergestelde zal toenemen op de online menukaarten; uitgebreide maaltijden voor thuisdiners. We zagen al dat de kerstdinerboxen en -kits van restaurant uit het hogere segment het goed deden afgelopen feestmaand en dat de 'restaurant experience' zo op een gemakkelijke manier thuis kan worden gecreëerd.

Een inhaalslag op de concurrentie

Met het next level fastfood dat een vlucht gaat nemen dit jaar, wordt ook het gevecht met de concurrentie aangegaan: de supermarkten. Vorig jaar sprak Han Ji al over de verschuiving van indirecte naar directe competitie door het uitgebreide aanbod aan kant-en-klaar maaltijden, keukens, en in-house services zoals luxe belegde broodjes en verse sushi. Hier kun je als restauranteigenaar (bijna) niet tegenop. Het zijn de internationale bedrijven, tegen horecaconcepten met één vestiging, de grote tegen de kleine. Het goede nieuws? Supermarkten zijn gebonden aan massaproductie, horecagelegenheden niet. Horecaondernemers kunnen hun kansen pakken door de complexiteit, versheid en gezondheid te bieden die supermarkten niet kunnen evenaren.

Gebruik van data voor optimalisatie

Ook deze ontwikkeling komt door corona sneller om de hoek kijken dan verwacht. Waar grote retailbedrijven data al massaal gebruiken om de business te verbeteren en te voldoen aan de wensen van de consument, bleef de horeca achter. De overgang van offline naar online biedt een kans voor horecaondernemers om hier ook de vruchten van te plukken. Volgens Han is ieder aspect van een bedrijf te optimaliseren door data te verzamelen en te analyseren; de supply chain, de leveranciers, inkopen en voorraden en – het belangrijkste – de wensen van de consument. Zet de benodigde transitie naar e-commerce ondernemer in, weet wie je klanten zijn en pas je hierop aan; in aanbod én marketing.

Nieuwe verkoop

Een laatste tip voor horecaondernemers is het creatief zijn in nieuwe verkoopkanalen en doelgroepen. Uiteraard heeft niet iedereen de mogelijkheid om een eigen bezorgplatform te starten of marketingcampagnes op te zetten - voor innovatie is immers budget nodig en die zijn nu ver te zoeken -, maar dat betekent niet dat er geen mogelijkheden zijn. Ga buiten de gebaande paden op zoek. Biedt de b2b-markt kansen? Maak je al optimaal gebruik van social media? Kun je de handen ineenslaan met andere horecaondernemers uit de buurt? Spreek je alle doelgroepen aan die mogelijk zijn?

Waar je als horecaondernemer ook voor kiest: ga uit van het ergste, dan kan het in 2021 alleen maar meevallen.

Over Han Ji

Han Ji komt oorspronkelijk uit Qingdao in China, maar kwam in 1999 naar Maastricht om Internationale Economie en Econometrie te studeren. Tijdens zijn studie werkte hij in een restaurant waar hij zijn liefde voor gastronomie ontdekte. Deze passie zette hij om in diverse restaurants met elk een uniek concept en naast lekker eten, een focus op innovatie, gezondheid, gastronomie en de Chinese Cultuur. Zijn doel is om voor te lopen, want om relevant te blijven moet je als ondernemer blijven innoveren. Han Ji blijft zichzelf dan ook uitdagen om nieuwe ingrediënten te ontdekken, vernieuwende gerechten te serveren en Chinese concepten te ontwikkelen die in Nederland nog niet bestaan. Zo verzekert hij zijn gasten altijd van een unieke en ultieme Chinese beleving. Onder Han Ji’s onderneming de Han Group vallen Restaurant Zheng (voorheen Michelinsterren-restaurant HanTing), UMAMI by HanRed ChilliStreetfood by Han en het recent gelanceerde bezorgplatform HanTing Delivery.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Corona
Lockdown nog eens drie weken verlengd

De huidige lockdown, die is ingesteld om het aantal coronabesmettingen terug te dringen, wordt met nog eens drie weken verlengd. Dat is volgens Haagse bronnen de uitkomst van beraad op het Catshuis gisteren, zo meldt de NOS. Dinsdagavond volgt naar verwachting de persconferentie waarin de maatregele ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: