Horecagasten testen straks zelf hun eten

15 december 2015 |
Horecagasten testen straks zelf hun eten

Health is een belangrijk onderdeel voor techbedrijven. Binnen niet al te lange tijd zullen ook in jouw zaak gasten zitten die zelf een apparaatje
bij zich hebben waarmee ze precies kunnen onderzoeken wat er in het eten zit. Van gluut en pesticide tot kwikgehalte en bactieriën, het kan dadelijk allemaal. De Nima sensor is een voorbeeld van een apparaatje dat gerechten op aanwezigheid van gluten kan testen.
Voedselveiligheid
The Wall Street Journal heeft een overzichtje gemaakt, waarin het Nima-apparaatje ook voorkomt. Het wantrouwen van de burger ten opzichte van 'industrieel voedsel' is groeiende. De horeca heeft in bepaalde werelddelen of streken toch al niet zo'n goede naam. In de Verenigde Staten kampte Chipotle Mexican grill met een uitbraak van het norovirus en werden in totaal 128.000 mensen gehospitaliseerd vanwege voedselvergiftigingen. In China heb je het voorbeeld van het vergiftigde babymelkpoeder, alhoewel dat meer een retailincident is geweest.

Schandalen genoeg
Ook in Nederland is er scepsis ten opzichte van producenten van voedsel, vooral jegens massaproductie. Programma's zoals Keuringsdienst van Waarde spelen hier handig op in. Gelukkig hebben we hier (nog) niet een voedselschandaal van de omvang van die in China en de VS gehad, maar herinner je je het paardenvleesschandaal nog? Daar is niemand ziek van geworden (voor zover wij weten), maar heeft de beeldvorming van consumenten ten aanzien van vlees en vleeshandelaren wel sterk veranderd.

Markt wordt opengebroken
Het zelf kunnen meten van voedsel stelt de markt open voor veel bedrijven. Pop-up straatkraampjes hoeven straks vast geen toestemming van de NVWA te krijgen, aangezien de gasten zelf het eten kunnen testen. De rotte appels haalt het grote publiek er zelf wel uit... Het Israëlische bedrijf Consumer Physics heeft nu al een handzaam apparaatje ontwikkeld. Het apparaatje scant de oppervlakte van voedsel. De reflectie geeft vervolgens informatie over het product. Het gaat hard met de technologie en de horeca krijgt dadelijk een nog bewustere gast over de vloer.

Reageren mag!
Zelfscannende gasten. Een gruwel of een zegen? Vertel het ons via "redactie@uitgeverijps.nl"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: