Horeca sterkst groeiende branche binnen franchise

5 december 2017 | Roy Spijker
Horeca sterkst groeiende branche binnen franchise<

Volgens onderzoek van De Nationale Franchise Gids nam het aantal franchise vestigingen in horeca de eerste drie kwartalen van 2017 met 5,9% toe. Welgeteld kwamen er 146 vestigingen bij, waarmee het totaal aan franchise vestigingen in de horeca uitkomt op 2.608 vestigingen verdeeld over 92 franchiseformules. In totaal bestaat 9,51% van het totaal aantal franchise vestigingen in Nederland uit horeca.

Naast de toename in het aantal franchise vestigingen zag de branche haar omzet in de eerste drie kwartalen van 2017 met 10,7% toenemen naar 2,7 miljard euro. Hiermee noteerde franchise in horeca voor het vierde jaar op rij een omzetgroei. Hiermee is horeca op beide facetten de sterkst groeiende branche binnen franchise van de afgelopen drie kwartalen.

Deze omzetgroei wordt mede veroorzaakt door toenemende buitenconsumptie en toenemende online bestedingen.


Horecagelegenheden in de huidige winkelstraten zijn inmiddels lang niet meer altijd restaurants, cafés en terrassen maar een grote diversiteit aan horeca concepten. Eten op straat raakt steeds meer ingeburgerd, horeca concepten spelen hierop in door geen terrassen of zitplaatsen, maar hooguit een paar staplaatsen aan te bieden. Ook steeds meer internationale horecaketens vinden hun weg naar Nederland, waaronder Papa John’s, Dunkin’ Donuts en Pizza Hut.

Maar ook het thuisbezorgen van maaltijden neemt een hoge vlucht dankzij bedrijven als Thuisbezorgd en Foodora. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er alleen al via Thuisbezorgd 6,2 miljoen bestellingen binnen, een stijging van 31% ten opzichte van het jaar daarvoor. Betekent de populariteit van thuisbezorgen het begin van het einde voor traditionele restaurants? Zeker niet, het succes kent ook een keerzijde; kleinere horecaketens kunnen vaak de enorme vraag niet aan, de beleving voor de klant valt weg en tussenpersonen zoals Thuisbezorgd nemen een deel van de winst in. Daarnaast zal de vraag naar uit eten gaan altijd blijven. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: