Horeca moet zich onderscheiden

19 mei 2014 |
Horeca moet zich onderscheiden<

De Foodshopper Monitor komt met handige en leerzame cijfers over de horeca. Zo blijkt dat de klassieke horeca het zwaar heeft en dat het loont om je te richten op een specifieke doelgroep. Het
'verhaal' moet aansluiten bij de gast. Lukt dat? Dan is er een grote kans van slagen. Klassieke cafés, restaurants en lunchrooms zijn daardoor niet aantrekkelijk voor veel horecagasten en krijgen het zwaar. FSIN zette een aantal cijfers op een rij.

Zet niet te breed in
Als je kijkt naar retail, dan zie je bio-supermarkten die zich goed staande houden. Als je naar de horeca kijkt, dan valt op dat een concept zoals Bagels & Beans het uitermate goed doet. Zij richten zich op een 'elite', maar onderscheiden zich duidelijk van de massa. De Foodshopper Monitor berekende eveneens dat 31 procent van de consumenten minder besteedt aan de dagelijke boodschappen, dat 63 procent vaker thuis kookt, en dat discountzaken twee keer zoveel klanten trekken als vijf jaar geleden. Kijk maar naar de Action. Observaties waar u, als horecaondernemer, iets mee kunt.

Bio
Bio en vegetarisch: er valt winst te behalen bij de 'flexitariërs', en niet zozeer bij de vegetariërs. Steeds meer mensen laten bij tijd en wijle het vlees even liggen. Speelt u daarop in? De traditionele horeca krijgt eveneens veel concurrentie van de retail. De retail komt steeds vaker met foodserviceconcepten, en met succes.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Economie Coronacrisis
Overheid presenteert randvoorwaarden overwinteren strandpaviljoens

Veel strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn hard geraakt door het coronavirus. Terwijl de meeste strandpaviljoens begin maart net klaar waren met de opbouw voor het nieuwe seizoen, moesten ze vanaf 15 maart voor ruim tweeëneenhalve maand noodgedwongen hun deuren sluiten. Om de gemiste ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Starten in de horeca
Column: wat is jouw toekomstperspectief?

Is het in jouw horecabedrijf weer 'business as usual'? Vermoedelijk niet. Ook al ziet de zomer er voor velen niet slecht uit, één derde van de horecaondernemers denkt het niet te redden dit jaar. Het is een tijd waar het neerkomt op uitzonderlijk ondernemerschap, een hele lange...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: