'Horeca is een roeping'

25 juni 2013 |
'Horeca is een roeping'<

Op de prachtige Parade in 's-Hertogenbosch is altijd iets te beleven. Veel van deze festiviteiten worden mede georganiseerd door eigenaar Bernard Kuenen van Grand Café Silva Ducis. Een enthousiaste
ondernemer, met hart en ziel verknocht aan de horeca en aan de Brabantse stad. “Je moet actief en ondernemend zijn om te kunnen overleven.” In de nieuwste editie van De CaféKrant vertelt Kuenen zijn ondernemersverhaal.
Lees het hele interview gratis in de online editie van De CaféKrant.
Werken of slapen
“Om het beste uit je zaak en uit jezelf te halen, kan je niet achteroverleunen. Ik denk dat overal mogelijkheden liggen om te groeien. Maar je moet ze wel zoeken, zien en uitvoeren.” Bernard Kuenen (55) is geboren in een echt horecagezin. Hij ging naar de Middelbare Hotel School. Hij voelt de horeca als een echte roeping. Gasten tevreden stellen, kwaliteit leveren en ondernemen zijn voor hem dagelijkse kost. “Ik begon al vroeg voor mezelf. Ik heb altijd heel veel binding gehad met de stad ’s-Hertogenbosch. Ik woon hier boven de zaak en ben heel maatschappelijk betrokken. Ik ben bestuurslid van KHN en zit in veel overlegstructuren in deze gemeente. ‘Mijn clubjes’, noemt mijn vrouw het. Ik werk of ik slaap, zeggen mijn gezinsleden.”

Details zijn van belang
“Continuïteit is een essentieel onderdeel van mijn zakendoen. Niet alleen in het personeelsbestand, ook in de zaak zelf. Er is in die 21 jaar niet veel veranderd in het Grand Café. Dezelfde inrichting, dezelfde sfeer, dezelfde gerechten op de kaart. Wij willen dat gasten weten wat ze kunnen verwachten. Een duidelijk concept, een visie, en niet iedere keer weer iets anders. De gast moet het gevoel hebben welkom te zijn. De details zijn van essentieel belang: allemaal kleine zaken die bij elkaar opgeteld goed zijn. Daarop moet je kunnen vertrouwen. Waarom iets wijzigen als het goed is? Natuurlijk moet je wel om je heen blijven kijken naar kansen en mogelijkheden, maar niet met alle winden mee waaien.”

Lees het hele interview gratis in de online editie van De CaféKrant.
Anneke Gilsing

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: