Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

29 september 2020 | redactie

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik bedrijven van het CBS.

In steeds meer domeinen van de Nederlandse samenleving en economie komen zogenoemde online platformen voor. Daarbij gaat het om de digitale bemiddeling tussen vraag en aanbod van goederen en diensten. Op online platformen worden bedrijven en potentiële klanten bij elkaar gebracht. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Booking, Werkspot, Bol en Thuisbezorgd.

Vooral bedrijven in de horeca en handel maken gebruik van online platformen

Ongeveer 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen maakte in 2018 in meer of mindere mate gebruik van online platformen om goederen en diensten af te zetten. Vooral in de horeca en de handel wordt met respectievelijk 16 en 12 procent relatief veel gebruikgemaakt van deze digitale bemiddelingsdiensten.

Grotere potentiële afzetmarkt en gemak spelen vooral een rol

De belangrijkste redenen voor bedrijven om gebruik te maken van online platformen is het bereiken van een grotere potentiële markt (83 procent). Naast een grotere potentiële markt zien bedrijven ook voordelen in online platformen als het gaat om gemak (75 procent) en het behouden of vergroten van het marktaandeel (68 procent). Het bereiken van een internationale markt werd het minst genoemd als reden om gebruik te maken van online platformen (43 procent).

Hoewel de verschillen klein zijn, maken vooral grotere bedrijven met meer dan 250 werkzame personen (8,8 procent) gebruik van online platformen, gevolgd door de groep bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen (8,0 procent). Bedrijven met 10 tot 50 werkzame personen (7,4 procent) en 50 tot 250 werkzame personen (7,7 procent) maken minder vaak gebruik van deze digitale bemiddelaars om hun producten en diensten af te zetten.

Aanwezigheid van online platformen leidt meestal tot hogere omzet

Bijna 40 procent van de bedrijven geeft aan dat de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak een positief effect heeft op hun omzet. Iets meer dan 7 procent geeft aan dat de aanwezigheid van online platformen juist een negatief effect heeft op de omzet.

Vooral in de bedrijfstakken informatie en communicatietechnologie (59 procent) en verhuur en overige zakelijke diensten (56 procent) zijn bedrijven positief over de effecten van de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak op de omzet. In de handel zijn bedrijven meer dan gemiddeld negatief over de effecten van de aanwezigheid van online platformen in hun bedrijfstak op de omzet (13 procent).

Meer informatie over online platformen

Naast een aantal vragen in de enquête ICT-gebruik bedrijven, heeft het CBS het afgelopen jaar ook een enquête uitgezet bij online platformen in Nederland. Samen met de uitkomsten van de enquête ICT-gebruik bedrijven zijn de resultaten van deze analyses opgenomen in het rapport ‘Meer zicht op online platformen in Nederland’.

In het rapport wordt onder meer ingegaan op aanbieders en afnemers op online platformen, verdienmodellen en inkomsten, de markt en scope, concurrenten en aspecten zoals het gebruik van algoritmen, beoordelingssystemen en data. Ook is gekeken naar online platformen die bemiddelen in werk. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: