Horeca draagt 11 miljard euro bij aan toegevoegde waarde toeristische sector

29 augustus 2018 | Thijs Jacobs

De waarde van de toeristische bestedingen in de Nederlandse economie is in 2017 met 6,9 procent gestegen naar 82,1 miljard euro. Drie kwart van deze groei was te danken aan de bestedingen van buitenlandse toeristen in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

De bestedingen van buitenlandse toeristen stegen in 2017 met 12,6 procent naar 29,9 miljard euro. Deze stijging werd deels veroorzaakt door een toename van het aantal overnachtingen met 11,5 procent naar ruim 44 miljoen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf.

Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen. De bestedingen van Nederlanders in eigen land zijn met 3,6 procent gestegen naar 43 miljard euro in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca.

Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland hebben 6,2 miljard euro besteed aan accommodaties en (vlieg)tickets bij of via Nederlandse bedrijven. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van 2016.

Belang toerisme voor economie groeit

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 28,3 miljard euro in 2017. Dat is 6,8 procent meer dan in 2016. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen bedroeg de stijging 4,9 procent. De horeca droeg met ruim 11 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2017. Door de toename van de toegevoegde waarde is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie met 0,1 procentpunt gestegen ten opzichte van 2016 naar 4,3 procent.

Toerisme zorgt voor meer werkgelegenheid

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2017 met 3,8 procent gestegen naar 761 duizend banen. Het aantal banen in de Nederlandse economie steeg vorig jaar met 2,1 procent. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 7,5 procent.

Veel banen in de toeristische sector zijn deeltijdbanen. Omgerekend naar volledige banen was de sector in 2017 goed voor 455 duizend voltijdbanen, 4,6 procent meer dan in 2016. Bijna drie kwart van de voltijdbanen zat in karakteristieke toeristische branches als de horeca en hotels, luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. De overige banen zaten in niet-karakteristieke branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: